Annons

Efke chockhöjer priserna?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcuspajp

Aktiv medlem
Är det bara jag eller är priset på efkes bladfilm nästan 100% högre på photax nu än förra veckan?
 
Det var mycket olustigt. Ingen kommentar om varför heller?

priset på 4x5 har åkt upp med mer än 50% (har för mig jag betalade 295:- senast). Efke PL100 i 8x10 verkar fortfarande vara samma utifrån vad jag minns iallafall, men det kanske beror på att photax har ett tidigare lager kvar.

Har för mig de hade Acros i lösa blad ett tag också men nu finns de bara i quickload. (jag kan ha drömt förståss).

Frågan om den nu lilla skilnaden i pris och den matta filmbasen är värd förlusten i känslighet och större korn vs Kodak T-max? Sedan är jag lite emot Kodak nu för tiden med deras analogfientliga CEO, men andra inom koncernen har ju lovat att satsa på analogt inom en överskådlig framtid ändå.

En aloge till svenska fuji film dock som inte hade något emot att ta hem Fuji Provia i bladfilm 4x5 från japan genom min fotohandlare (tidigare kodakbutik f.ö.). Detta trots att jag bara ville ha en ask till att börja med :). Och dessutom till bra pris. Så allt är absolut inte mörkt på bladfilmsfronten.
 
Vet inte hur det är med Efke men både Kodak och Fuji har de senaste veckorna höjt priserna på sina filmer pga höjda råvarupriser (silver/olja). För Kodaks del gäller det leveranser från 1/7, för Fuji vet jag inte.

4x5" dia måste vara mumma, kan tänka mig att det ser riktigt läckert ut!
 
Japp, jag är väldigt sugen på att stoppa lite dia i min Sinar, synd att framkallningen är så dyr bara. Har nån provat E-6 kitet som finns på photax?

Annars kanske man ska satsa på ett 6x17 bakstycke på eBay :)

Edit: Efke har väl mer silver i sina filmer också och blir kanske mer påverkade av råvarupriser?
 
marcuspajp skrev:
Japp, jag är väldigt sugen på att stoppa lite dia i min Sinar, synd att framkallningen är så dyr bara. Har nån provat E-6 kitet som finns på photax?

Annars kanske man ska satsa på ett 6x17 bakstycke på eBay :)

Edit: Efke har väl mer silver i sina filmer också och blir kanske mer påverkade av råvarupriser?
Silverpriset har gått från $8/uns (31,1gr) i november till $12 i dagsläget och $15 för ett par veckor sedan så det är väl rimligt att det slår på tillverkningskostnaderna. Oljan har under samma tid varierat mellan $55-75/fat och ligger idag runt $70.

Vad gäller framkallning av bladfilm så kostar det här i Göteborg (RP Fotolab) lika mycket att framkalla en 36-rulle som en 8x10" (38kr ex moms vid förköp).
 
marcuspajp skrev:
Har nån provat E-6 kitet som finns på photax?
Har kört med Tetenals 3-badskit hela tiden (det finns på photax). Temperaturkänsligheten är inte så stor däremot är det viktigt med renligheten. Instruktionerna säger +/- 0.3 grader men jag har haft variationer på minst +/-0.5 grader utan färgstick. Körde med en cibachrome trumma som jag rullade manuellt i ett varmvattenbad (en framkallningsskål) med en sifon med runt 39 gradigt vatten sakta rinnanandes för att motverka avsvalnaden av vattenbadet. Nu kör jag med en Jobomaskin med inbyggd temperaturstyrning och jag uppfattar det som jag inte har någon bättre temperaturnogranhet för det. Tänk på att en plastdosa inte leder värme så bra heller så det är viktigt med förvärmning till arbetstemperaturen, först med torr dosa så att plasten blir varm, sedan med vatten i 38 grader. Med cibachrometrumman räcker det med 80ml för att täcka filmen (men man kan bara köra ett blad i taget) och då är det inte så kostsamt även om man kör one shot. Kemin håller dessutom bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.