Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efilm, något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

dPettson

Medlem
Hejsan,
som småläning man är undrar jag om Efilm ( en digital rulle man sätter i) är något att satsa på i min canon eos 300(har massa tillbehör till den här modellen)? har egentligen itne råd att köpa en D50 elr D5 som alla rekomenderar.

Vet någon vart man kan köpa en sådan Efilm?
någon som har något anant snålvariant tips åt mig?
//mvh david
 

Bilagor

  • efilm.jpg
    efilm.jpg
    17.9 KB · Visningar: 999
Det blev aldrig nått.

Om det hade gått hade det säkrt varit billigare att köpa en ny 350D.
 
Denna produkt har de hållt på med nu i 8 år minst
utan att lyckas. Upplösningen var inget att skryta med heller. Verkade vara ett projekt som bara sög utvecklingspengar.
 
Genial idé annars! Tänk att kunna växla till digitalt utan att behöva byta kamera! Borde det inte gå att vidareutveckla detta? Kanske för komplicerat och dyrt? Eller är det kameratillverkarna som sätter stopp?
 
ja jag blev alldeles lyrisk när jag hörde talas om den första gången... har skrivits om den i Kamera&Bild nyligt förresten...
 
Men då måste man ha en dyr leica SLR som bakstycket passar till. Billigare då att köpa en ny digital SLR som komplement. Digital film passar ju vilken småbildkamera som helst.
 
Graal skrev:
Genial idé annars! Tänk att kunna växla till digitalt utan att behöva byta kamera! Borde det inte gå att vidareutveckla detta? Kanske för komplicerat och dyrt? Eller är det kameratillverkarna som sätter stopp?

Frågan är om det verkligen är idealiskt. De flesta som börjar med digitalt är inte intresserad av att fotografera analogt igen. Och då känns det ju ganska surt att inte ens få en display att titta på. Skulle säkert vara näst intill omöjlig att sälja.
 
Jag tror efilmsidén är helt död, men det vore roligt med fler digitala bakstycken till enögda spegelreflexkameror. Vi kan nog inte förvänta oss att det ska bli så mycket billigare med bakstycke än med en ren digitalkamera.

/Pontus
 
froderberg skrev:
Frågan är om det verkligen är idealiskt. De flesta som börjar med digitalt är inte intresserad av att fotografera analogt igen. Och då känns det ju ganska surt att inte ens få en display att titta på. Skulle säkert vara näst intill omöjlig att sälja.

jag var inte tills för ett litet tag sedan intresserad av att chimpa på displayen... det var det enkla med digitalt som lockade mig.
 
Den kommer fungera

Jorek skrev:
Skulle vilja ha en sån!
Synd att det tydligen inte blir nåt.


Tro mig, jag har sällan fel i saker när jag "gissar". Denna kommer om 5-10 år att finnas fullt utvekcklad och klar för användning till analoga kameror vilket innebär den digitalkamerans död. Då har man en kamera man både kör med film och digtalt, kan inte bli bättre!


Då slipper vi 1,5 gngrs brännvidsförlängningar, ultra små sökare och annat värdelöst skräp.

Sen kan det ju iochförsig också vara så att man inte ger ut den pga man vet att alla kommer sluta köpa digitala systemkameror etc.



Men jag gissar på att den kommer i framtiden och det betyder ju givetvis att filmen lever kvar Ännu starkare!
JIIIIIIIIIPIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!


Eller vad tror ni?

/ Jim
 
Ingen aning om tekniska begränsningar eller sånt men jag skulle helt klart vara intresserad av en sån mojäng även utan display. Sen borde det väl inte vara omöjligt att ta fram en extern display som man fäster på bakstycket och är kopplad till e-filmen.
Men ska jag vara realistisk så tror jag det är alltför stora pengar inblandade och att de stora tillverkarna inte har något intresse av en dylik e-film så det kommer nog inte bli något skulle jag tro. Men den som lever får se.
 
Graal skrev:
Genial idé annars! Tänk att kunna växla till digitalt utan att behöva byta kamera! Borde det inte gå att vidareutveckla detta? Kanske för komplicerat och dyrt? Eller är det kameratillverkarna som sätter stopp?


Jag blir alltid misstänksam.... ;)

Om den här grejen funnits till försäljning och funkat,
hade det då sålts så många nya digitala kameror/modeller som det nu har sålts?? ;)

Ursäkta min misstänksamhet när det är stora pengar inblandade! :)

Ps. Och hade det funnits en så'n här, så skulle jag genast köpt en och pulat in i min M6:a! :)
 
I takt med att tillverkning av hyfsat stora sensorer blir allmängods i industrin skulle jag inte bli förvånad om vi kan få se lite nytänkande produkter från uppstickare i t ex Kina.

Redan idag kan man få en aps-sensor med nio miljoner pixlar för en tusenlapp. För att få ihop ett bakstycke behöver man bara komplettera med elektronik och eventuellt en liten lcd-skärm. Elektroniken för signalbehandlingen är väl inte allmängods idag, men säkert imorgon. Att skapa kvalitativa jpeg-filer från rådata kanske tar mycket längre tid innan det är allmän teknik, men för många skulle det säkert räcka att bakstycket kan generera råfiler.

Jag tror dock inte alls på e-filmens ursprungsidé eftersom den förutsätter en orimlig grad av miniatyrisering - tryckplattan skulle ju vara kvar i originalbakstycket. Däremot skulle jag inte bli förvånad om vi får se koncept där man byter hela bakstycket. Det borde inte vara särskilt svårförverkligat. Nackdelen är att det skulle kräva separata bakstycken för alla kameramodeller vilket sannolikt skulle missgynna dem som helst vill ha det.
 
hailstorm skrev:
jag var inte tills för ett litet tag sedan intresserad av att chimpa på displayen... det var det enkla med digitalt som lockade mig.

Utvecklingen går framåt. Behoven går i takt med möjligheterna.

Om vi delar in kameraköparna i två kategorier, nybörjare och avancerade, så passar inte e-filmen in på någon av dem.

Nybörjarna: Köper ny systemkamera var tionde år och de köper möjligen till ett objektiv och en blixt. Vill ha en liten och smidig kamera. Svårt att konkurrera med Eos 350D, Nikon D50 m fl i pris och funktionalitet. Deras befintliga systemkamera skulle ändå vara för gammal för att använda, de vill ha nytt få max för pengarna.

De avancerade: Vill ha det bästa inom sina ekonomiska ramar och är beredda att slanta upp. E-filmen kan inte bli lika bra och smidiga som dagens kameror som Nikon D200 och Eos 20D.

Kvar finns en liten grupp människor som av någon anledning vill hålla kvar i sin kamera. Kanske för att man äger en ny dyr systemare som Nikon F5 eller Canon Eos 1V eller för att man har en exklusiv kamera som Leica.
 
froderberg skrev:
Utvecklingen går framåt.....

Kvar finns en liten grupp människor som av någon anledning vill hålla kvar i sin kamera. Kanske för att man äger en ny dyr systemare som Nikon F5 eller Canon Eos 1V eller för att man har en exklusiv kamera som Leica.


Ok, det är nog så!
"Bakåtsträvare" ;)
med sina Leicor, gamla Nikon RF, Canon RF som dom tycker funkar bra, och så väntar dom på ett digitalbakstycke!! ;)
"I väntan på ....." ;)

Ps. men vänta nu, du sa utveckling..
Nja..
Om jag skall vara litet petig/grinig, vad gäller avdelning "bildutveckling", så tycker jag inte bildernas "konstnärliga kvalitet" :)
följer med den fantastiska tekniska utvecklingen...
Eller har jag fel?

Men det kanske kommer!?
Om några år...??
Nå'n form av fördröjning/eftersläpning.... eller? ;)
 
Gott fotofolk

Men gott folk, jag tycker det skulle vara helt underbart om det kom ut en sådan här pryl "vilket jag tror" då slipper vi alla Digital vs Analog diskissioner tex hehe!, tänk er en sådan mojäng med 22 miljoner pixlar, som man kan sätta i sin analoga systemare som en filmrulle när man exempelvis inte känner för att köra film, och när man vill ha den klassiska känslan så trycker man dit en rulle Tri-X eller Astia eller vad det nu kan vara ;)
Det vore väl ngt?


/ Jim
 
De första digitala systemarna var ju analoga kamror med ombyggt bakstycke. Fuji S1 var tex en ombyggd Nikon F60. Men det var en fas som försvann snabbt.

Det är bara att glömma den här idén, 35mm systemkamran har haft sin glastid. Det är ingen som utvecklar längre. Skulle inte förvåna mig om Nikon F6 är den sista gravstenen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.