Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S 18-55 markering

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Såg att det finns en rund markering efter 24 på brännviddsskalan. Vad har den för funktion?

Min 28-135 har ingen sån, men den liggande flaggan finns med på båda i vidvinkeländan. Någon som vet vad dessa betyder? Jag börjar ana att det kanske har med något gammalt inom foto att göra.

Den "liggande flaggan" är bara en indikering för var vidvinkelläget finns, eftersom den inte finns där det fysiskt står 18 på objektivet. Så man inte tror man ska zooma hela vägen till 18mm-markeringen (samma på EF 28-135).

Vad punkten är har jag ingen aning om..

Behöver man en indikering för att förstå att det vidvinkel? Trode det syntes rätt såbra genom sökaren.....

Nej, men eftersom 18mm-läget ligger så nära 24mm-läget, så får siffrorna inte plats, därför har många objektiv denna "flagga", som hänvisning till att "hit men inte längre"....

Än är inte den sista id--ten född..

Inte för att jag har nämnda objektiv men jag frågar ändå.

Vad menar du med vidvinkelläget ?

Är objektivet inte mest vidvinkligt vid 18mm, eller varför mellan 18 och 24 mm ?

Glöm mitt sista inlägg, jag letade upp en bild på objektivet och nu fattar jag vad ni menar med "flaggan".

Kan det runda ha nåt med normalområde att göra? Svårt att se exakt vilken brännvidd bollen befinner sig på, men runt 31mm motsvarar 50mm för fullformat. Jag vet inte.. den verkar vara mer åt vänster från 31mm jämfört med 35mm markeringen.

Hade varit kul o veta.

Kan ju vara så.. Det är ju bara att ställa gluggen på punkten, ta en bild och kolla i exif, vilken brännvidd.. Kan ju vara 50mm.. Men jag har inte sett den markeringen på någon annan glugg.

Pricken är för normalobjektiv.
Enligt en gammal definition ät normalbrännvidden=diametern av negativet

sqrt(24*24+36*36)/1.6=27

ANNONS