Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF eller EF-S?

Produkter
(logga in för att koppla)

cbr1000

Aktiv medlem
Hur kommer framtiden att se ut vad gäller Canons DSLR hus?

Ska man from nu alltid räkna med att nya hus kommer att vara med crop-faktor runt 1,6? Eller kommer nya hus att alltmer gå mot fullstor sensor?

Vad händer den dagen nya fina hus med fullstor sensor kommer i en dräglig prisklass? Kommer alltid dessa hus att inte kunna ta EF-S objektiv?

Alltså: Om man idag köper EF-S objektiv, är det risk för att man (inom en inte alltför avlägsen framtid) står med dyra objektiv som inte går att använda om man köper nytt hus (med fullstor sensor)?

/Anders
 
cbr1000 skrev:
Hur kommer framtiden att se ut vad gäller Canons DSLR hus?

Säg det du...själv har jag ingen aning, men jag gissar på att Canon inte kommer att släppa tillverkningen av fullsizesensorer.

Tror dessutom att 1.3x-sensorn kommer att leva kvar, just för pressfotografer.

cbr1000 skrev:
Ska man from nu alltid räkna med att nya hus kommer att vara med crop-faktor runt 1,6? Eller kommer nya hus att alltmer gå mot fullstor sensor?

Nya konsument/prosumer-hus kommer med största sannolikhet att behålla 1.6x-sensorer, dels för att de är kostnadseffektivare, dels för att konsumnterna/prosumerna inte behöver större sensorer (läs betala för).

cbr1000 skrev:
Vad händer den dagen nya fina hus med fullstor sensor kommer i en dräglig prisklass? Kommer alltid dessa hus att inte kunna ta EF-S objektiv?

Stämmer bra, EF-S tecknar ut en mindre bildcirkel, och har dessutom bakersta linsen monterad längre in i huset än EF-objektiv. Därför kommer de aldrig att fungera på en kamera med större sensor än 1.6x

cbr1000 skrev:
Alltså: Om man idag köper EF-S objektiv, är det risk för att man (inom en inte alltför avlägsen framtid) står med dyra objektiv som inte går att använda om man köper nytt hus (med fullstor sensor)?

/Anders

Ja, kommer du att vilja byta till en större sensor, så kommer du inte komma att kunna använda EF-S objektiv.

Personligen så tror jag att Canon kommer att ha kvar dessa tre sensor-storlekarna framöver.
 
Är själv väldigt intresserad av att köpa ett EF-S 60 mm Makro så visst hoppas man på att Canon skall köra vidare med det ett tag, och framförallt i varje fall på ett hus till, förslagsvis 30D eller liknande.
Det skulle kännas lite dumt av Canon att introducera såpass bra objektiv i "formatet" EF-S och efter bara några år förkasta gängan, men samtidigt vet man ju att Canon vill kränga gluggar så man kan ju aldrig vara hundra. Denna ständiga beslutsångest.. ;-)
 
induce skrev:
... visst hoppas man på att Canon skall köra vidare med det ett tag, och framförallt i varje fall på ett hus till, förslagsvis 30D eller liknande.

Ja, varför skulle de inte göra det?
Två saker som vi kan vara rätt säkra på:

1) Sensorer av dagens storlek kommer med tiden att bli bättre

2) En sensor som är X gånger större än en annan sensor kommer alltid att vara bra mycket mer än X gånger dyrare än den lilla sensorn

Dessa två faktorer tycker jag talar för att EF-S kommer finnas kvar rätt länge. Det finns ju helt klart fördelar med en mindre sensorstorlek också. Vänta bara till dess att Cannon släpper EF-S 50-150mm/f2.0 IS USM eller något liknande, så får vi se hur många som vill ha en större sensor då.

En annan fundering. Tror ni att det kommer en kamera med kvadratisk bildsensor som utnyttjar EF-S-objektiven maximalt. Eller det kanske skulle ge vinjettering i hörnen. Vem vet?
 
Tills vidare så tror jag nog på Canon när de säger att de ska fortsätta att utveckla både kameror med FF-sensorer och 1.6-sensorer.

Den senaste FF-kameran, EOS 5D, är ju inte direkt någon massmarknadsmodell. Kameror med 1.3-sensorer lär nog förvinna. Jag gissar att EOS 1DIIN är den sista.

Ersättaren till 20D tror jag får en 1.6-sensor med fler pixlar och ungefär samma pris (eller något lägre) som 20D.

PD
 
1,3x sensorn säger både en Canonchef i en känd intervju och Canons svenska representanter mellan raderna.

"upplösningen blir ändå så stor att man kan beskära bilden" lät resonemanget.

Däremot kommer 1,6x sensorn att behållas då den har bäst pris/prestanda-förhållande.

Men säker på sin sak är svårt att vara om man inte jobbar på Canon.
 
Priset på 5D ligger på 34700:- (rek ca.pris)

Även om en hel del köpte Canons första riktiga konsumentmodell, D30 för samma pengar, så tror jag att konsumenterna är mer prismedvetna idag och att det är relativt få amatörer som kommer att investera i denna modell. Entusiaster kommer förmodligen att köpa denna.

Men faktum kvarstår att fullframe är dyrt och att en normalintresserad inte vill/kan tänka sig lägga dessa summor på en kamera med fullframesensor. Därför tror jag att både APS-C (1.6x) sensorerna och EF-S (Nikon DX) har en framtid, då det är här som de stora vinsterna ligger för företagen.

Per har nog rätt i att 1.3x (APS-H) sensorn komemr att fasas ut så småningom, för att ersättas med fullformatssensor. Man kan ju bara då hoppas att de inte trycker in en massa pixlar, utan istället koncentrerar sig på att göra dessa pixlar riktigt bra i fråga om dynamiskt omfång. Jag tycker att vi redan nu börjar närma oss en liten gräns för vad som är rimligt i fråga om filstorlek.
 
Genom att spela med två olika hus kan ju faktiskt den upplevda optikparken man har fördubblas. I alla fall om man inte har EF-S.

Ni som har hus av olika typ:

Upplever ni det som bra att samma optik "byter skepnad"?

Använder ni det på ett planerat sätt?
 
Kanske inte att det byter skepnad, men t.ex. 17-40 är roligare för mig på en filmkamera än min 300D.
 
20D är visserligen en trevlig och kompakt kamera, men jag får ju ingen riktig vidvinkel med den och mina befintliga gluggar. I så fall måste jag skaffa en 10-22 och då blir prisskillnaden upp mot en 5D plötsligt inte så stor.

20D blev min telekamera och 1D mark II min vidvinkelkamera. När 5D ersätter min 20D blir den vidvinkelkameran och jag klarar mig utan batterigreppet och spar plats och kanske lite vikt.

Antagligen kommer ingen EF-S 10-22/2,8 och det avgör saken för mig. Det räcker gott med 1,3x för mig på telesidan.
 
froderberg skrev:
Antagligen kommer ingen EF-S 10-22/2,8 och det avgör saken för mig. Det räcker gott med 1,3x för mig på telesidan.

Det låter som att du beslutat dig för att ha objektiv som fungerar på alla hus. Det är nog ett klokt val då jag misstänker att objektiven överlever husen.

Kikar man på Canons "museum" så ser man att många objektiv som fortfarande är utmärkta har mer än 10 år på nacken.

Skälet till mina undringar är att jag nyss köpt ett EF-S 10-22 och är lite osäker på om det var ett smart köp. Jag har bara plockat upp det ur kartongen så det går fortfarande att byta/lämna tillbaka.
 
cbr1000 skrev:
Skälet till mina undringar är att jag nyss köpt ett EF-S 10-22 och är lite osäker på om det var ett smart köp. Jag har bara plockat upp det ur kartongen så det går fortfarande att byta/lämna tillbaka.

10-22 är ett alldeles utmärkt bra objektiv, men jag behöver ljusstyrka med än högsta möjliga skärpa. Därför funkar inte 10-22:an för mig.

Men ska komma ihåg att 20D är en riktigt bra kamera och även den får en efterträdare tid nog. Kanske en 50D eller 30D till tidiga våren? Känns ju givet med 2,5 tums skärm.
 
froderberg skrev:
10-22 är ett alldeles utmärkt bra objektiv, men jag behöver ljusstyrka med än högsta möjliga skärpa. Därför funkar inte 10-22:an för mig.

Visst är det ett utmärkt objektiv på en 20D idag. Men jag är lite rädd att det hamnar utanför och blir omodernt om ett par år. Titta bara på de nya objektiven som också kom idag. De är inte EF-S utan går på alla hus.

Låt säga att barnen ärver 20D om ett par år och pappa köper nytt och fint fullformat. Då är det ju kul om alla objektiv går att använda.

Många frågor och också mycket pengar.
 
Canon har lovat att utveckla fler EF-S-objektiv och det kommer fler hus. Men visst blir det lite bökigt med att alla ens gluggar inte passar alla hus.
 
cbr1000 skrev:
Visst är det ett utmärkt objektiv på en 20D idag. Men jag är lite rädd att det hamnar utanför och blir omodernt om ett par år.
Det beror lite på hur stressad man blir av att det kommer nya kameramodeller. EOS 20D och EF-S 10-22 blir ju inte sämre för att nya modeller introduceras.

Jag brukar få kameraköparlust ungefär vart tionde år. Högst troligen är det inte motiverat för mig ens att köpa nya grejer med det tidsintervallet, om man bara betraktar nyttan.

Det som gjorde att jag köpte nya grejer senast det begav sig var autofokus (OK, femton snarare än tio år sen), och nu är det digitaltekniken. Jag kanske köper en till digital-ESR (eller byter ut min nuvarande) inom något år eller tre, men sen kommer jag nog att använda de kameror jag har de närmaste 10-15 åren, för att sen köpa nytt när nästa kameratekniska revolution dyker upp.

För en yrkesfotograf är situationen förstås helt annorlunda. Hon måste hänga med i konkurrensen. Vi hobbyfotografer har därvid en mycket behagligare tillvaro.

PD
 
cbr1000 skrev:
Det låter som att du beslutat dig för att ha objektiv som fungerar på alla hus. Det är nog ett klokt val då jag misstänker att objektiven överlever husen.

Kikar man på Canons "museum" så ser man att många objektiv som fortfarande är utmärkta har mer än 10 år på nacken.

Skälet till mina undringar är att jag nyss köpt ett EF-S 10-22 och är lite osäker på om det var ett smart köp. Jag har bara plockat upp det ur kartongen så det går fortfarande att byta/lämna tillbaka.

Om det nu skulle vara så att du i framtiden går över till fullformat kan objektivet relativt enkelt modifieras så att det går att använda även på dessa hus (se http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/). 10-22:an tecknar ut fullformat ned till en bit under 16 mm, du har således fortfarande tillgång samma maximala bildvinkel.

Sedan kan du fundera över hur många bilder du hinner ta med ditt 10-22 objektiv innan du eventuellt går över till fullformat, vilket om du inte har 35,000 kr som ligger och bränner i fickan lär dröja ytterligare något år.

/Daniel (Som var korkad nog att köpa en EF-S 10-22 till sin 10D fast han redan hade en EF 17-40...)
 
En gissning (så god som någon annan) är att vi snart ser två spår, 1.6x för consumer/prosumer modeller och full frame för proffshusen. Det spekuleras om en konsoliderad proffskamera, jag tycker det vore fint om den på D2x-manér hade både 1.0x och 1.3x med högre hastighet, dvs valbart 1D och 1Ds i samma hus.
 
dano skrev:
Om det nu skulle vara så att du i framtiden går över till fullformat kan objektivet relativt enkelt modifieras så att det går att använda även på dessa hus
Nej, spegeln tar i bakre linselementet. Det är därför EF-S-objektiv är gjorda så att de inte ska kunna monteras på kameror med 24x36-sensor (eller på kameror för småbildsfilm).

PD
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.