Hej One-Nature! 300 f/4L IS USM + 1.4X III fungerar fint!
Någon som har provat 300 f4 med 1.4x? Hur stor blir hastighets skillnaden på AF?
Hej One-Nature! 300 f/4L IS USM + 1.4X III fungerar fint!
Har testat både EF 1.4X version2 och version3 och är nöjd med resultatet - däremot tycker jag mig se att med Extendern EF2X blir bildresultatet rätt så mediokert och jag rekommenderar inte denna combo om än kanske bara i nödfall med stadigt stativ!
En detalj med EF 300/4L IS USM är att den har en fin närgräns (1.5m = 0.24 förstorningsgrad) och att du med en EF 1.4X kan få ett hyfsad närbilds potential - vem vet kanske du kommer riktigt nära en liten fågel eller kanske du även vill fotografera annat i naturen och då kommer en bra närgräns till god användning och även smidigheten med denna lätta 300mm väl till användning.
Det är ju viktigt att ställa in din kameran på rätt AF och att du övar dig att "träffa rätt" tex. när du fångar fåglarna i flykten vilket 300 är rätt bra brännvidd till.
Den väger endast 1 190gr har Full Time Manual Focus och kan även ha IS för panorering.
Själv har jag funnit att mitt ex fungerar bäst UTAN UV-filter. Den har inbyggd motljusskydd som du lätt drar ut (slide-out hood) när du skall fotografera. Tyvärr är inte optiken vädertätad men visst - det i alla fall en sk. L-optik så själva den mekaniska bygget är fint.
Optiken är känd för att ha en hyfsad skärpa redan vid full bländar öppning och blir aningen bättre vid f/5.6 och kantskäpan är fin vid användning av fullformats kamera.
Med en 7D och EF1.4X så har du en supertele om 672mm och med den fina ljusstyrkan f/5.6 som inte är fy och skam - tvärtom! Denna combo blir klart intressant för fågelfotografering.
Men du kanske skulle behöva testa och jämföra vad du trivs bäst med. Det är säkert så att EF 400 f/5.6L är en jättefin tele som lovprisats här och det med gott fog!
Lycka till - One-Nature - fåglarna väntar!
Mvh//Carl