Annons

EF 24 mm f/1,4L II på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Läs tidigare länk jag visade och av Lars Kjellberg angående optimerade objektiv.

för övrigt varför skall jag hålla mellanformatsobjektiv åt sidan?det finns ett antal trådar här på fotosidan där folk faktiskt har trott på att ett hasselbladsobjektiv från zeiss skulle medföra ett mervärde.
principen är densamma för APS och objektiv avsedda och optimerade för APS vad det gäller kontrast och upplösning och objektiv framtagna för 24x36


Optimized lenses
A camera lens of a certain quality has a resolution of a certain number of line pairs (lp). Please note that we are talking about a certain number of line pairs over the image circle, no matter the size of the circle. We are not talking about lp/mm here. A top quality normal lens of 29 mm for the 16 x 24 mm format can resolve the same number of line pairs over the sensor diagonal, as a top quality lens of 61 mm for the bigger sensor. The number of lp/mm is less than half for the 61 mm lens compared to the 29 mm lens.
Understanding this fact, it is easy to realize that it is better to design lenses for the smaller DX-size sensors of many of today's SLR cameras, than to use lenses designed for full frame film or sensors. There is a common misconception about using only the "sweet spot" of a lens for 24 x 36 mm, leaving the (sometimes) softer edges out. In fact there is a lot to win in designing lenses with an image circle exactly covering the sensor surface.
 
Senast ändrad:
Jag dricker mjölk som Fantomen och tar ett par anabola till det. Gott så här på Fredagskvällen.

Ja, det är väl inget bra betyg om ett objektiv bara kan användas i kontrollerade situationer?
Du skrev att du "hittar INGEN macro som matchar den". Jag antar att du menar att den då är enastående bra. (Eller enastående dålig?).

Jag vet så mycket om makroobjektiv att jag vet att du inte kommer se någon skillnad till Vivitar/Kirons fördel om du testar den i "kontrollerade former" mot tex Sigma 70/2.8, Tamron 90 eller Canon 100/2.8.

Sedan var det EF 24/1.4 Mk II som kom nyligen vi snackade om inte föregångaren.
Den är riktigt riktigt skarp.

Just de'!
Du har inte fotat med Kiron 105/2.5.........
Tänk det du: Jag har Sigma 70/2.8 att sammanlikna med....kan du sammanlikna?
 
Jag blir ganska förvånad några reaktioner, jag har visat att ett 24/1,4mk2 fungerar väl på en 7d och med motsvarande 38mm utsnitt om man jämför med småbild dvs 35/1,4 på en 5dmk2..
Alltså: till trådskaparen, jag kan rekommendera denna kombination, även i jämförelse med 5dmk2 och 35/1.4.

Sedan en bra glugg är alltid en bra glugg och kan alltid användas tillsammans med exv en 24x36 om det beslutet skulle tas en dag, det kan du inte göra med en 17-55/2,8 som är bra på 7d, ej heller är 17-40 eller 16-35 särskilt roliga eller bra till ev en kommande 24x36 i jämförelse men fungerar bättre tillsammans med 7d cropade format.
 
Senast ändrad:
Jag blir ganska förvånad några reaktioner, jag har visat att ett 24/1,4mk2 fungerar väl på en 7d och med motsvarande 38mm utsnitt om man jämför med småbild dvs 35/1,4 på en 5dmk2..
Alltså: till trådskaparen, jag kan rekommendera denna kombination, även i jämförelse med 5dmk2 och 35/1.4.

Sedan en bra glugg är alltid en bra glugg och kan alltid användas tillsammans med exv en 24x36 om det beslutet skulle tas en dag, det kan du inte göra med en 17-55/2,8 som är bra på 7d, ej heller är 17-40 eller 16-35 särskilt roliga eller bra till ev en kommande 24x36 i jämförelse men fungerar bättre tillsammans med 7d cropade format.

Motsägelser
En bra glugg är inte alltid en bra glugg......
En spade med spets är bra i tjälen, men onödig i mjuk jord..
2. opinion: Min 17-40 är mkt. bra på min 50D. Varför skal jag bekymra mej med at den är något mjuk på 5D?...
 
nä, och ingen får kalla mina gamla fotograf kollegor levande eller icke levande för nazister.

mitt tilltag var väl dumt, det ber jag om ursäkt för , ordvalet var korkat och inget jag skulle genomföra i praktiken. men du tycka vilja köra allt i repris-eller.
håll dig till trådens ämne är du hygglig eller ta detta med mig privat om du vill lufta dina känslor.just nu beter du dig lika enfaldigt som en viss person och jag gjorde i den stängda tråden
 
nä, och ingen får kalla mina gamla fotograf kollegor levande eller icke levande för nazister.

mitt tilltag var väl dumt, det ber jag om ursäkt för , ordvalet var korkat och inget jag skulle genomföra i praktiken. men du tycka vilja köra allt i repris-eller.
håll dig till trådens ämne är du hygglig eller ta detta med mig privat om du vill lufta dina känslor.just nu beter du dig lika enfaldigt som en viss person och jag gjorde i den stängda tråden
Patetisk!
Varför ine be om ursäkt, Mikael?
 
Vi är nog många som behöver se över vårt ordval-eller hur.

återigen, detta har inget med denna tråds ämne att göra, kontakta mig privat.
 
Att inbilla sig att man inte kan använda EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM bara för att det finns andra objektiv som har en röd ring på sig är inget annat än dumheter.

Köp den utmärkta 17-55 och en rulle smal, röd tejp.

Jag har sjävklart läst åtskilliga recensioner och läst åtskilliga trådar om detta objektiv. Visst, många tycker den är bra men har också hört att den är plastig. Precis som 17-85.

Jag är inte fanboy av L-optik, men jag har märkt att det är en uppenbar kvalitetsskillnad mellan 70-200 och mina andra EF-S-gluggar. Tror säkert många håller med om detta. Jag antar att 24:an också håller mycket hög kvalitet.

Att inte låsas sig vid 1.6 är också en tanke.
 
Senast ändrad:
Varför skulle det vara mer av en "låsning" att köpa ett APS-C-objektiv än det är att köpa en APS-C-kamera?

Ja, du har ju en poäng där. Jag anser nog att ett 24L II känns som en bättre investering båda vad gäller andrahandspriset och framtida FF-investeringar. Jag skulle gärna köpa en 5DII men den ligger ett antal tusenlappar över vad min studentbudget pallar. Självklart går det att diskutera huruvida det är vettigt att lägga 12-13 kkr (USA) på detta objektivet för 7D.

Jag glömde nämna att jag också är ute efter bra ljusstyrka och 24-70 är lite i tyngsta laget för hur jag använder min kamera.
 
Jag har varit ägare av TVÅ ex av EF-S 17-55 och testat dessa med
husen 40d och 50d mot 17-40 L.
Resultatet båda ggr blev detsamma, jag sålde mina 17-55:eek:r och
sitter förbaskat nöjd med mitt 17-40 L till min 50d, de passar
som "handen i handsken" ihop och så slipper man "tejpa"...
 
[Jag har båda och är nöjd med båda. 17-40 går på 5D mkII medan 17-55 oftast sitter på min40D. 17-55 är det klart vassaste av de två i alla avseenden utom vädertätnigen.

QUOTE=Rapidhour;1420769]Jag har varit ägare av TVÅ ex av EF-S 17-55 och testat dessa med
husen 40d och 50d mot 17-40 L.
Resultatet båda ggr blev detsamma, jag sålde mina 17-55:eek:r och
sitter förbaskat nöjd med mitt 17-40 L till min 50d, de passar
som "handen i handsken" ihop och så slipper man "tejpa"...[/QUOTE]
 
"Thanks to its rather efficient combination of a very high pixel count with excellent per-pixel sharpness at base ISO the 7D delivers impressive image detail and resolution. However, you have to keep in mind that the camera demands the very best lenses to really show what it can do. Having looked at the image results from Canon's 15-85mm and 18-135mm kit lens options it becomes obvious that the lenses are the limiting factors here, not the camera."

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos7d/page18.asp
 
Ja, du har ju en poäng där. Jag anser nog att ett 24L II känns som en bättre investering båda vad gäller andrahandspriset och framtida FF-investeringar.
Visst, men hur bra investering är kameran, på en skala? Den är ju jäkligt dyr för att ha liten sensor.

Jag skulle gärna köpa en 5DII men den ligger ett antal tusenlappar över vad min studentbudget pallar. Självklart går det att diskutera huruvida det är vettigt att lägga 12-13 kkr (USA) på detta objektivet för 7D.
Saken är att du inte hade behövt ett så fräsigt objektiv om du köpt en 5D mkII istället. Men du får en ny 5D mkII och ett begagnat 35/1,4 för samma pris, vilket lär vara en i alla bildkvalitetsavseenden totalt överlägsen kombination.

Ett APS-C objektiv fungerar bara på APS-C hus.
Ett APS-C hus fungerar till alla objektiv.
Ett APS-C-nus tröttnar man på snabbare och det lär tappa mer i andrahandsvärde;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.