bengt-re
Aktiv medlem
Juuuu, jag håller med; men bättre en at köra EU-moppe på E6....
Helt klart - jag lämnar denna underliga tråd nu
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Juuuu, jag håller med; men bättre en at köra EU-moppe på E6....
jag håller med Bengt till viss del, kan tyckas slöseri att använda vissa dyra L-gluggar på kroppat hus, men samtidigt inte. Med 24:an får man ju faktiskt det enda som kan motsvara 35:an på fullformat, och då kan det ju vara värt.
Dock har jag fortfarand lite svårt att se varför man skall sätta ett så dyrt och bra ff objektiv på ett crop hus... lite som att köra getter med en lexus - klart att det går rätt oki, men både lexusen och 24an är ämnade för högre ändamål...
Vad ska man sätta på sitt mediokra crop-hus då? Tråden där någon stackare med en sunkig 50D ville ha ett superzoom fick han ju höra att det var slöseri med en fin kamera att sätta så kass optik på.
Märkligt hur det kan skilja ibland, tycker jag.
Ska man nöja sig med "lagom bra" och inte titta efter "riktigt bra" förrän man slantat upp för en tillräckligt stor sensor för att leka med de riktiga fotograferna?
(Ber om ursäkt för att jag vandrar från ämnet i rubriken, men jag blev allt lite nyfiken nu.)
Ursäkta, men är det konstigt att ett objektiv som kostar bortåt 18 000 kr och som är avsett för fullformat fungerar utmärkt på ett crophus?? Allt annat vore väl skandal. För de flesta är det väl rimligt att sätta prestation i förhållande till pris i de flesta sammanhang och även om det gäller obejktiv. Det tror väl f-n att en glugg som kostar tredubbelt presterar bättre!
Dock har jag fortfarand lite svårt att se varför man skall sätta ett så dyrt och bra ff objektiv på ett crop hus... lite som att köra getter med en lexus - klart att det går rätt oki, men både lexusen och 24an är ämnade för högre ändamål...
Vad ska man sätta på sitt mediokra crop-hus då? Tråden där någon stackare med en sunkig 50D ville ha ett superzoom fick han ju höra att det var slöseri med en fin kamera att sätta så kass optik på.
Nu sitter du och dricker för mycket rödvin va?. De flesta makroobjektiven är riktigt bra men att hävda att ett gammalt Vivitarobjektiv från början av 80-talet (?) skulle vara outstanding är nog att överdriva en aning.Et ex.: Min absolute #1 optik er Vivitar/Kiron 105/2.5 Macro Serie 1 med FD-fatning. Jag hittar INGEN macro som matchar den.
Tyvärr kan den bara användas i kontrollerad situasion ( digitalt)
Visa mej Canon-glas som är slipad med tilsvarande kärlek!
Vi er nog temligen ense,;-)
Hej.
I vinter sticker jag till NY för att fira nyåret och har då för avsikt att köpa en 7D. Denna ersätter då min 400D.
Grejen är den att jag idag använder EF-S 17-85 vilket knappast gör 7D rätt. I övrigt har jag 10-22 och 70-200 f/4L IS.
Det jag nu funderar på är att sälja 17-85:an och tömma plånboken ytterligare för en EF 24 mm f/1.4L II. Jag är inte van att använda fasta gluggar men tycker väl att jag faktiskt borde lära mig det
Med 7D borde det ju finnas utrymme att klippa lite också. Vad tror ni om denna lösning? Eller borde jag satsa på ett 24-70L (alternativt ryktad IS-variant).
EDIT: Efter att jag införskaffat 70-200 känns L-optik som det enda rätta varför jag inte ser 17-55 som ett alternativ.
Nu sitter du och dricker för mycket rödvin va?. De flesta makroobjektiven är riktigt bra men att hävda att ett gammalt Vivitarobjektiv från början av 80-talet (?) skulle vara outstanding är nog att överdriva en aning.
Din fråga är svår, egentligen borde du använda ett 17-55/2,8 tillsammans med 7d, denna glugg är optimerad för den mindre sensorn och har bra kontrast och upplösning, det är inte självklart som många tror att ett dyrt 24/1,4mk2 som är framtaget för 24x36 är bättre på en liten sensor.
Det är ungefär som att sätta ett Hasselbladsobjektiv på en småbild, varken upplösning eller kontrast är avsedd för den mindre sensorn och ger därmed ett sämre resultat än en glugg som är framräknad för 24x36 och håller hög klass.
Mister macrobild. Du drar dina argument ut av focus.
Jag vet at du och jag inte als håller samma status, men om du har lämnad din spade hemma så vågar jag at svara dej. (ref. tråden med dina hot)
Hasselblad på 35mm, skojar du ennu? Varför inte hålla argumenten innom ramar?
Inget blir bättre än den svagaste länken. Därför är det tveksammt att ladda med dyrt glas på mindre begåvade hus. Det gäller för övrigt även fotografer
Jag dricker mjölk som Fantomen och tar ett par anabola till det. Gott så här på Fredagskvällen.Rödvin? Hva dricker du?
Jag sa: " i kontrollerade situasioner", eller hur?
Här leser jag personer som hyllar EF 24/1,4 från 1988; vad då då?
Vad vet du om Kiron 105/2,5? Fortell!
det där med spade har tydligen inte alla fattat att det var ingenting som jag skulle iscensätta, mer en fråga om frustration, ilska.
Om vi nu skall tala om objektiv så är det faktiskt lättare för konstruktören att ta fram objektiv för den exakta bildcirkeln och optimera det utifrån detta.