Annons

EF 17-40/4 L - Vadå skarp?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hur kan man testa om ett objekiv är skarp eller ej?

Jag har provat med traditionella AF kontrollen och konstaterat att fokusen hamnar rätt men jag upplever bilderna tagna med EF 17-40/4 L lite småoskarpa.

Tidigare hade jag en 10D och en "Tamron 28-200 bla bla" och tyckte att bilderna generellt var skarpare. Nu har jag 350D med dubbelt så dyr objektiv och förväntar mig bätte bilder.

Skulle gärna vilja veta om man t.ex kan fota baksidan av ett mjölkpaket från 4 meter med 17mm brännvid och sedan läsa texten...
Alltså, hur testar man för att få det bekräftat att det är sbs (vilket jag hoppas)?

Kan ett L objektiv vara oskarp över hela bild- och brännvidsområde?
 
Vad använder du för stativ och vilka slutartider och bländare?

Släng upp ett utsnitt i 100% storlek. Annars blir det ju lite knepigt att avgöra vad oskärpan beror på.
 
Nej tyvärr, inga L-objektiv fungerar på motiv som linjaler, objektivlock, testtavlor och text på mjölkförpackningar. Däremot funkar det alldeles utmärkt att ta bilder som den här t.ex:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=438618

Hur du testar det?

Ta en bild, gärna på en plan yta (varför inte en tegelvägg, det brukar vara populärt). Fokusera med den mittersta AF-punkten. Använd tillräckligt kort tid för att utesluta rörelseoskärpa. Tag bilder på f4, f5.6 och f11.

Lite skillnad skall det finnas mellan f4 och f5.6 men skillnaden bör vara mindre mellan f5.6 och f11.

Glöm inte att viss efterskärpning krävs... och du.. att granska en bild i 100% från en 350D på skärmen, är som att glo på en 70x100cm på 30 cm avstånd..
 
Skicka mig en bild du tagit med din 350d som du tycker är oskarp, jag har själv en som ajg också tyckte var lite lite oskarp.. den tog bra bilder, men hade inte det där "extra" som man kan begära av en sådan kamera. Jag har nu åtgärdat felet, men tror mig känna igen det direkt om du har samma fel... Jag vill ha den i max upplösning. har du en hemsida så vore det perfekt o bara tanka ner den...
 
Enligt Scandinavian Photo som jag löpte kameran hos så har Canon fel på ca: 1/100 av 350d modellerna där det oftast är sensorn som strular. Detta gör att bilderna tar ok bilder, men har inte den perfekta skärpan som man trillar baklänges av. Felet åtgärdades på bara någon dag gratis självklart hos Canon (servicen ligger i samma hus i mölndal,göteborg)

Perfekt resultat efter servicen.

Man kan också tänka på att i M läget så blir bilderna lite lite lite lite oskapra i kanterna eftersom alla värden är 0 från fabriken, medans i auto så lägger den ju in parametrar för att få bilden så ok som möjligt. Du kan manuellt lägga in mer kontrast, skärpa i kamerans menyer och göra olika förvalda program. Programmen kan ha olika inställningar och parametrar för korten och sedan väljder du bara själv det program du vill ha för just det kortet.

Sedan kan jag nämna att kit objektivet är bland det sämsta objektiv som gjort till en kamera, vill påstå att gluggen i min 2 år gammla Samsung telefon har bättre optik.

Men lämna in kameran, säg till dom att ta kort och kolla själva, förutsatt att du inte har köpt kameran på on/off eller liknande.

Kamera modellen lider också av lite barnsjukdomar fortfarande misstänker jag då jah har sett trådar på flera konsiga fel. Dock är kameran suverän för pengarna när den väl är fixad. Påstår någon att bilderna ska vara lite suddiga så är det rent skitsnack, bilderna ÄR perfekta direkt från kameran utan efter behandling i PSP

Vill du att utomstående skall kolla så lägg upp en bild här.. fler kunniga fotografer torde du inte kunna hitta på ett o samma ställe...
 
Fotograferar du i råformat eller jpg? Har det ändrats sedan du bytte bort din 10D?

Om du fotograferar i råformat nu och inte gjorde det tidigare kommer bilderna att se oskarpa ut, p.g.a. att kameran själv inte skärper till dem. Även när man använder jpeg kan skärpningen skilja sig åt, och bilder tagna med digitalkamer MÅSTE skärpas (eller nja, BÖR skärpas om man gillar skarpa bilder).
 
Skall lägga upp en bild på ett utrymme jag har hos Telia.

Tack för era svar.

Jim, jag använder Libeck stativ (www.libec.com), fjärrutlösare, spegellåsning och timer. Jag rör mig inte och har inte ens radio på. Det står still, uteslut rörelseoskärpa! Upplever ingen direkt skillnad på olika bländaröppningar. Har för mig att bländaren bestämmer skärpedjupet, alltså på ett platt motiv skall inte det spela roll (tycker jag).

Jesper, att jag ställer mig och fotar ett mjölkpaket är inte för att leta fel utan för att jag inte får lika suveräna bilder som t.ex du får. Och därefter försöker jag hitta var felet ligger...

Kalle, jag skall leta fram en bild som tydligt visar det och maila den till dig, om jag misslyckas med uppladningen. Intressant det du skriver om att det kan vara kameran! Jag har inte varit 100% nöjd med mina andra objektiv heller. Men jag fotar till 98% med 17-40 och det är därför jag vill gärna tro att det är objektivet.
 
Ett snabbt skott i mittt mörka vardagsrum just nu.
Modell: Mild yougurt; Vanilj.
Distans till sensor: 4 meter

File Name
_MG_8612.JPG
Camera Model
Canon EOS 20D
Shooting Date/Time
2005-08-25 23:32:20
Shooting Mode
Manual Exposure
Tv( Shutter Speed )
0.3
Av( Aperture Value )
5.6
Metering Mode
Partial Metering
ISO Speed
100
Lens
17.0 - 40.0mm
Focal Length
17.0mm
 

Bilagor

  • _mg_8612_390_390 pix_4m_b5_6.jpg
    _mg_8612_390_390 pix_4m_b5_6.jpg
    52.3 KB · Visningar: 767
AFE skrev:
Fotograferar du i råformat eller jpg? Har det ändrats sedan du bytte bort din 10D?

Om du fotograferar i råformat nu och inte gjorde det tidigare kommer bilderna att se oskarpa ut, p.g.a. att kameran själv inte skärper till dem. Även när man använder jpeg kan skärpningen skilja sig åt, och bilder tagna med digitalkamer MÅSTE skärpas (eller nja, BÖR skärpas om man gillar skarpa bilder).

Jag har bytt fram o tillbaka. RAW, JPG och tillbaka till RAW. Antar att skärpningen görs genom kontrast mestadells och för det behövs väl inte RAW?! Digital Photo Professional som medföljer kameran erbjuder inte direkt någon ratt som heter "Skärpa"...
Upplever dock att RAW bilden kan vara skarpare än JPG som kameran levererar (fotar RAW+JPG).
 
Powershooter skrev:
Ett snabbt skott i mittt mörka vardagsrum just nu.
Modell: Mild yougurt; Vanilj.
Distans till sensor: 4 meter

File Name
_MG_8612.JPG
Camera Model
Canon EOS 20D
Shooting Date/Time
2005-08-25 23:32:20
Shooting Mode
Manual Exposure
Tv( Shutter Speed )
0.3
Av( Aperture Value )
5.6
Metering Mode
Partial Metering
ISO Speed
100
Lens
17.0 - 40.0mm
Focal Length
17.0mm


Kan du läsa texten på modellen?
 
Nu med kitobjektivet 18-55 isntällt på 18mm.
Mitt "test" kan förhoppningsvis inte vara relevant. Varför detta resultat?
File Name
_MG_8619.JPG
Camera Model
Canon EOS 20D
Shooting Date/Time
2005-08-25 23:53:06
Shooting Mode
Manual Exposure
Tv( Shutter Speed )
0.3
Av( Aperture Value )
5.6
Metering Mode
Partial Metering
ISO Speed
100
Lens
18.0 - 55.0mm
Focal Length
18.0mm
 

Bilagor

  • _mg_8612_390_390 pix_4m_b5_6_kit.jpg
    _mg_8612_390_390 pix_4m_b5_6_kit.jpg
    41.9 KB · Visningar: 740
Vikentij skrev:
Kan du läsa texten på modellen?
Ingen chans :)
Men jag är väl medveten om att mitt 17-40 kostar en bra slant mer än kittet. Å andra sidan är jag inte orolig, för jag vet att i "real life" så blir mina bilder med 17-40 hundra gånger skarpare å fylligare. Så jag tar inte detta så alvarligt. Men det skulle vara kul att vå en läxa i vad jag gjort för tokigheter här.
 
Jag tog nyss den här bilden med mitt 17-40 inställt på 17 mm och bländare 7,1:
 

Bilagor

  • mjolkpaket_full.jpg
    mjolkpaket_full.jpg
    34.4 KB · Visningar: 705
Och här är en 100% crop från samma bild

Jag har inte gjort annat än att ändra färgbalans i Rawshooter.
 

Bilagor

  • mjolkpaket_urklipp.jpg
    mjolkpaket_urklipp.jpg
    36.5 KB · Visningar: 400
Mina exempel bevisar egentligen inget alls förutom att 17-40/4L är skarp i mitten, men jag är rätt nöjd med det :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.