Annons

EF 100/2,8 Macro + extender?

Produkter
(logga in för att koppla)

panelkungen

Aktiv medlem
Någon som vet om Canon EF 100/2,8 Macro funkar med Canon Extender EF 1,4x II eller behövs det någon mellanring?

mvh Tobbe
 
panelkungen skrev:
Någon som vet om Canon EF 100/2,8 Macro funkar med Canon Extender EF 1,4x II eller behövs det någon mellanring?

mvh Tobbe

Det står inget om detta i Canon-boken om objektiven, "EF Lens Work III". Och min gissning är att det inte blir så bra resultat (skärpa) med en extender eftersom objektivet är ett makro-objektiv som kan fokuseras ner till skala 1:1. Behöver du längre brännvidd finns ju alltid EF 180 mm /3,5 Macro, fast det kostar väl en del extra.
 
Såvitt jag vet fungerar Canons 1,4x och 2x converters endast med L-objektiv från 135 mm och uppåt.
 
Det funkar inte, extendern är gjord så att den sticker in en bit i objektivet. Man ska kunna använda den med en mellanring men då förlorar man möjligheten att fockusera till oändligheten.

Canon´s extendrar funkar med alla L objektiv från 135mm och uppåt och dessutom för 70-200L.

Kuriosa, extendrarna funkar även med 28-135 Is Usm i 135mm läget men då kan man inte använda autofockusen med de flesta kameror.
 
Tack för alla svaren. Räcker det med en 12 mm mellanring? Jag kommer köpa gluggen ändå, för längre brännvidd än 100 mm lär jag inte behöva, men jag vill i alla fall ha möjligheten... ;)
 
Kombinationen (från kameran räknat): extender + mellanring + objektiv fungerar, men ger med 100 macro mest nackdelar vad jag kan förstå. Denna kombination med extender + mellanring finner jag däremot värdefull i kombination med bildstabiliserade telen (200 LIS och 300 LIS) för att kunna ta närbilder på fri hand på lite skyggare smådjur. Det finns ju tyvärr inget makroobjektiv med bildstabilisering.
 
Det finns andra extendrar t.ex Kenko som inte sticker ut på detta sätt. Skärpan är inget problem. Extendern är ett utmärkt sätt att förlänga brännvidden på vid makrotagning.
 
Canon 100 macro fungerar utmärkt med extender det använder jag mycket. Har íofs Sigma 1.4 men den går bra. Inga problem med skärpan.

JAn
 
panelkungen skrev:
Det var ungefär så jag resonerade, jag har redan canon 1,4x extender så det enda jag behöver är mellanringen.

Skillnaden är att med mellanring så kan du inte använda kombinationen på längre avstånd. Med enbart extendern (utan mellanring) så fungerar objektivet även som ett vanligt tele.
 
panelkungen skrev:
Tack för alla svaren. Räcker det med en 12 mm mellanring? Jag kommer köpa gluggen ändå, för längre brännvidd än 100 mm lär jag inte behöva, men jag vill i alla fall ha möjligheten... ;)

det räcker... kenkos extendrar har iofs fått bra kritik... kanske värt att testa?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.