Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 1,4X eller EF 2,0X?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper Lindeblad

Aktiv medlem
Hej!

Skall beställa ett EF 70-200 2,8 IS USM via bulvan på andra sidan atlanten.

Har lite pengar över och tänkte koplettera med en extender,

Frågan är vilken man har mest användning av i kombination med ovan nämnda objektiv.

Har inte funderat så mycket på vad jag skall fotografera med den men tänkte passa på nu när jag har möjligheten att handla billigt.

MVH/Jesper

Tjena!
Det är nog användningsområdet som är nyckeln till ditt val.
Om du prioriterar hög bildkvalitet framför extra brännvidd ska du välja 1.4x. 2x på en 2.8-L-zoom funkar säkert men läser man runt i tester o rekar så sägs den kombinationen inte riktigt svara upp vad gäller skärpa.
Själv har jag en EF 1.4x II som jag köpte till min 70-200/4L, mest för att en 2x inte skulle funka med AF. Nu har jag bytt till ett 70-200/2.8L IS (får den förhoppningsvis till helgen) och tänker nog stå kvar med 1.4x då jag prioriterar skärpa framför brännvidd, men vem vet vad jag tycker efter att ha testat lite?! Brännvidd är också kul!
mvh

Tack för era snabba svar!

Ställer en sujektiv följd fråga och förväntar mig lika subjektiva svar.

Är det en dramatisk skilnad i bildkvalitet?

Någon som har bildexempel?

Vore bra om man kunde söka på utrustnig i bildpolerna så att man kunde få en uppfattning vad man kan åstadkomma med olika kombinationer av utrustning.

MVH/Jesper

En 2,0 är nog kul i böjan men 1,4x är nog den man har störst glädje av i längden - rent generellt.

Jag köpte en 2,0 först och den använde jag mycket sällan då det ofta blir mer långt än nödvändigt och kvalitetsförlusten är påtaglig. Sedan köpte jag en 1,4x också och den har jag jämt med mig.

Jesper Lindeblad skrev:
Är det en dramatisk skilnad i bildkvalitet?

Skärpeförlusten med 1,4 är knappt märkbar, men 2x är den påtaglig. Bilderna känns inte knivskarpa längre utan bara användbara.

Till en fast 300/2,8 eller liknande funkar det bättre med 2x eftersom det objektivet har så pass mycket bättre skärpa i grunden.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Det verkar som 1,4X skulle vara det bättre köpet även om de extra milimetrarna på 2X lockar.

/Jesper

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar