Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Edward har testat olika objektiv.."

Produkter
(logga in för att koppla)
Jantelagen

lotelo skrev:
Jantelagen innebär väl knappast att någon gör sig till självutnämnd expert? Jantelagen innebär snarare att man inte får anse sig vara bra på något. En motsats alltså.
Lotta, utan att ställning till Edwards test, så känns kommentarerna på något sätt i överensstämmelse med Jantelagen, d v s att några medlemmar tycker att Edward inte skall tro att han är någon slags testexpert.
 
Nu har jag kollat testen

Nu har jag gjort en ovetenkaplig kontroll av testen.
Jag tycker att Edward skulle ha valt texten fördelad i hela bilden för att kunna se skärpan i alla hörn och kanter. Nu har han bara tomma fält på högra sidan.
När det gäller den fasta VIDVINKELN, så känns det som om han har av misstag skrivit fel bländare vid resp bildruta, t ex bl 1,4 istället för bl 8 och bl 8 istället för bl 1,4.
Bl 8 måste ju alltid vara skarpare än bl1,4.

När det gäller ZOOMER så bekräfta Edwards i sin test att det är alltid den långa brännvidden i ett zoom som är svagast i länken.
Det är därför det är så bra med fasta objektiv istället :<)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.