Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Edward har testat olika objektiv.."

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Jag undrar bara var smutskastningen mot testaren, och inte själva testet, är?
Ok, jag har läst om tråden och kommit fram till att smutskastning var helt fel ord. Fast visst, lite "fuligt" kanske det är att diskutera personers sätt iaf genom att skriva t e x, omnämnd har satt noterna själv, han kan inte ta kommentarer, omnämnd har skrivit icke passande inlägg e t c. Detta började iof först efter herr Wiboms ilskna inlägg, kanske var det mer uppmuntrande än Jespers iaf?

Och även jag har skrivit något "fuligt" om dubbelmoral, men det är väl skillnad med personer som deltar i tråden?

Ok, jag står för att jag hade fel, men många inlägg om personen hade väl tråden ändå klarat sig utan?

/Lotta (som nu slår ner datorn och lagar sushi istället)
 
Jantelagen:

Tendensen hos ett kollektiv att nedvärdera den som i ngt avseende lyckats bättre än de övriga ('du skall inte tro att du är något'; efter staden Jante hos den dansk-norske författaren Aksel Sandemose)

Enligt Bonniers svenska ordbok iaf.

Sedan är det upp till var och en att tolka detta... det är inte ett personligt ställningstagande eller åsiktsyttrande... =)
 
Testet är inte alls dåligt. Det finns en del små missar vad gäller 70-200 men annars stämmer resultaten med MTF-kurvor och andra tester.

Utsnitten är från centrum på optiska axeln. Där är många objektiv superskarpa även om de är sämre eller dåliga en bit ut eller i hörnen.

Att därför 20/1.8 är lika bra på alla bländare är inte alls förvånande. MTF-testerna säger samma sak. Att 28-80 är lite sämre på full öppning samt att 50mm är bästa brännvidden är inte heller förvånande och stämmer med andra tester. 70-200 testet innehåller lite brister men att full öppning på 200 är sämst är alls förvånande.
 
Alltså de som inte ser den nedlåtande tonen fram till och med Wiboms inlägg lever, enligt mig, i en värld av förnekelse.

Börjar man raderna med "hoho..", eller stavar väldigt med två ä och avslutar med ";)" eller kalla bilderna för "de s.k. "testbilderna"" eller för den delen kalla testet för underhållande så är det inte annat än nedlåtande. Tror faktiskt att rätt många reagerat på detta, men författarna har naturligtvis tolkningsföreträde.

Jag har inte kollat in testet men jag antar att det är lika värdefullt som recensionsbanken här på sidan som inte säger mycket om de prylar man funderar på att köpa. Titta på Minolta dimage 7Hi t ex. De flesta ansera att den har hållbarhet något utöver det normala, trots att det i ett flertal trådar konstaterats att det finns gott om fabriksfel på den.

Det är möjligt att somliga ansågs kritisera testet men de gjorde de samtidigt på testets skapres bekostnad, vilket inte är något annat än patetiskt.

/Maverick
 
Jo.. det skulle man ju sagt. Det är inte så lätt att förstå. DU har ju bra koll Olle. Jag anser att ett bra test ska innehålla utsnitt från kanterna, kanske speciellt då eftersom man använt en 10D. Att objektiven är bra i mitten råder inga tvivel om amn tittar på MTF-kurvorna.

Men jag tycker nog att både 20/[email protected] och 200/[email protected] lämnar lite funderingar...

Jag fick inte så dåligt resultat när jag provade mitt (och detta var från kanten på ett 35mm dia).
 
Iden är väl däremot lysande. Om man sätter upp en enkel instruktion för hur man ska genomföra ett test så borde alla kunna göra test på sina objektiv.
Om testen är tillräckligt enkla så att de går att göra utan speciell utrustning så borde det gå att jämföra tester gjorda av olika personer.

Givetvis finns det en mängd problem med olika utrustning men ser man bara problem så får man inga resultat.
 
Jag tycker att den här typen av test är mycket intressanta. Kanske beror det på att min MTF-kunskap inte är helt hundra då jag inte riktigt kan översätta dem till hur resultatet kommer att bli i verkligheten.

Så här skulle ett testarkiv kunna se ut...

Utsnitt från mitten & kanten, motljusegenskaper, distorsion, boke(h), kromatisk aberration, close-up + oändlighet... Skulle kunna vara egenskaper som bedöms.
 
I stort sett skall alla MTF-tester tolkas inom de tester som testaren utför. Man kan i regel inte jämföra olika testares värden med varandra, när man är intresserad av ett speciellt objektiv. Man använder olika metoder och olika instrument.


Här kan man läsa om photodo´s erkänt fina tester och hur man utvärderar deras MTF:
http://www.photodo.com/art/Unde7.shtml

Vill man testa lite själv så går det bra att få en god uppfattning om objektivets skärpa genom att fotografera en tidningssida.
Häng upp en uppslagen dagstidning på väggen i bra ljus och sätt kameran på stativ. Minsta oskärpa avslöjas direkt.
 
Maverick skrev:
Alltså de som inte ser den nedlåtande tonen fram till och med Wiboms inlägg lever, enligt mig, i en värld av förnekelse.

Börjar man raderna med "hoho..", eller stavar väldigt med två ä och avslutar med ";)" eller kalla bilderna för "de s.k. "testbilderna"" eller för den delen kalla testet för underhållande så är det inte annat än nedlåtande. Tror faktiskt att rätt många reagerat på detta, men författarna har naturligtvis tolkningsföreträde.

Jag har inte kollat in testet men jag antar att det är lika värdefullt som recensionsbanken här på sidan som inte säger mycket om de prylar man funderar på att köpa. Titta på Minolta dimage 7Hi t ex. De flesta ansera att den har hållbarhet något utöver det normala, trots att det i ett flertal trådar konstaterats att det finns gott om fabriksfel på den.

Det är möjligt att somliga ansågs kritisera testet men de gjorde de samtidigt på testets skapres bekostnad, vilket inte är något annat än patetiskt.

/Maverick

Tack, Fredrik! ett ord i rättan tid! Fast jag är inte helt enig med dig om att författarna har tolkningsföreträde. Det känns i vissa fall som rena efterkonstruktioner i syfte att "rädda det egna skinnet". Ett "Oj, det var klumpigt uttryckt, jag hade bort skriva annorlunda" hade varit oändligt befriande...

Faktum kvarstår: Edward har informerat mig som ev. köpare mer om dessa objektiv än någon av er som belackar honom/hans test har. Hans, som han säger "mycket enkla test" säger faktiskt en hel del om gluggarna. Det gör inte ert kverulerande...

/Janne
 
Nu var det nått år sedan jag spanade in MTF-tester så rätta mig gärna om jag har fel.

Men jag har fått intrycket att MTF-värden är relativa och därför mycket svårbedömda. Pratade med en fotohandlare som själv hävdade att MTF-värden enbart är intressanta i en jämförelse mellan jämförbara objektiv. Dvs man kan inte jämföra värdet mellan en normalzoom och en telezoom. Inte ens om gluggarna är från samma tillverkare. Det enda test som han tyckte var adekvat var när man tog en bild på en sån där karta med linjer och grejer som visar objektivets upplösning och därmed skärpa.

Mvh
Maverick
 
Nej det stämmer inte. MTF-tester är upplagda så att man direkt kan jämföra olika objektiv med olika brännvidder, fasta såväl som zoomar. MTF-värdet anger kontrasten vid en viss linjefrekvens. Kontrast vid låga linjefrekvenser kan översättas med "upplevd kontrast", det vi normalt kallar skärpa. MTF vid höga linjefrekvenser kan översättas med upplösning, dvs förmåga att visa fina detaljer.

Att mäta ett objektivs upplösning, dvs fotografera av testtavlor, ger inte all information. Objektiv med hög upplösning men dålig kontrast ser "dassiga" ut även om man med lupp kan fingranska detaljer.
 
Den grundläggande frågan är väl ändå om objektiv plus kamera plus media ger bilder av kvalité som konsumenten är villig att betala för?
 
objernulf skrev:
Nej det stämmer inte. MTF-tester är upplagda så att man direkt kan jämföra olika objektiv med olika brännvidder, fasta såväl som zoomar. MTF-värdet anger kontrasten vid en viss linjefrekvens. Kontrast vid låga linjefrekvenser kan översättas med "upplevd kontrast", det vi normalt kallar skärpa. MTF vid höga linjefrekvenser kan översättas med upplösning, dvs förmåga att visa fina detaljer.

Att mäta ett objektivs upplösning, dvs fotografera av testtavlor, ger inte all information. Objektiv med hög upplösning men dålig kontrast ser "dassiga" ut även om man med lupp kan fingranska detaljer.

så här står det på Photodo:s hemsida angående deras MTF-tester:

"Ju högre desto bättre. 4,8 är ett betyg på en skala mellan 0 och 5. Betyget baseras på medeltalet för vägda MTF för objektivet. Vid betygsättningen har vi endast tagit hänsyn till MTF, inte distorsion, ströljus eller annat. Vi valde 0,88 för betyget 4,8 för att inte riskera att "slå i taket" (>5). Läs vidare under "Average Weighted MTF: 0,88" nedan"

Att man skriver "vi valde" gör att jag tolkar det som att det är relativt och MTF-värdena är enbart intressenta om man kan utesluta att testerna inte varit olika. Resultatet 4.8 är det högsta resultat de fått över huvud taget. Som jag tolkar det så man alltså utifrån det objektivet valt att sätta skalan och alla andra värden är relativt detta objektiv och dess värden.

Vidare står det:

"Maximal MTF är 1,0, men p.g.a. optiska fel och diffraktion är 1,0 omöjligt att uppnå vid dessa linjefrekvenser.
MTF för stora bländare (f1,0 - f2,8) begränsas av optiska fel (med stora avvikelser mellan olika objektiv). Vid små bländare (f11 - f32+) begränsas MTF av diffraktion (med små skillnader mellan olika objektiv)."

Vilket åter gör testet relativt ointressant för de som är intresserade av just stora bländare.

Vidare är värdena en viktning mellan olika värden i en testbild som har tilldelats olika betydelse.

De är möjligt att Photodo följer nån slags de facto standard utav detta tests utförande, men det finns inget som avslöjar att det faktiskt inte kan vara annorlunda på andra sidor.

Så jag känner mig inte övertygad om att resultaten kan änvändas så bra som man skulle vilja och absolut inte mellan olika typer av objektiv. Minns inte vilka objektiv jag tittade på sist, men jag har för mig att det var Canons IS-objektiv som har sämmre värden än de utan IS. Men användarna verkar vara ganska överrens om att de med IS ger bättre bilder.

Mvh
Maverick
 
MTF-värdena anger kontrasten i procent eller värden mellan 0 och 1. 100% innebär att objektivet återger 100% av motivet kontrast vilket är omöjligt. Mätningarna hos Photodo sker på optiska axeln och 3,6,9,12,15,18 och 21 mm ut mot hörnen samt vid frekvenser 10,20 och 40 lp/mm. Dessutom både radiellt och tangentiellt.

Photodos betyg är viktade medelvärden av alla dessa data för bländare 4 och 8. Det gör att betygen inte säger så mycket. De ville dock göra det lite enklare att jämföra. Det blir ju lite svårt annars då varje objektivmätning ger 96 olika mätdata.

Om vi jämför två objektiv som har lika MTF-värde vid en specifik punkt från optiska axeln så kommer båda objektiven att prestera exakt lika bra vid just den punkten vid just den linjefrekvensen. Detta oavsett brännvidd eller om det fast eller zoom.

I praktiken kan dock bilder från dessa objektiv skilja sig åt. Detta eftersom normala motiv innehåller alla linjefrekvenser och att man låter objektivet teckna ut en yta och inte en punkt. Två objektiv har sällan identiska MTF-värden för alla mätpunkter.

Slutsatsen är att strunta i betygen och titta på MTF-kurvorna i stället. MTF-kurvor testade på andra håll kan direkt jämföras med Photodos om linjefrekvensen är densamma. OBS att t ex Canons MTF-kurvor är simulerade teoretiska värden och inte faktiska mätningar.
 
Senast ändrad:
Håller helt med om att man ska strunta i betygen och helt satsa på diagrammen som är den enda som faktiskt säger något. Fast vem orkar? Tror de flesta spanar in betyget och därmed, ibland, också blir lurade.

Ser det dock fortfarande som ett problem att det inte mäts vid största bländare.

Jag ska ta upp saken med min fotohandlare varför det inte gick att jämföra olika typer av gluggar. Fast han blir nog inte så imponerad om jag kommer och vill diskutera MTF-tester under julruschen så det får bli senare...

Mvh
Maverick
 
forry4U skrev:
mycket "underhållande " test:) asgarvande
Göran

Tänk om man vore så lättroad, va kul allt skulle vara...

Det är ingen som helst tvekan om att Edwards bakgrund här på FS påverkat många av utlåtandena av hans test, samtidigt så kan jag dock inte säga att jag blir speciellt upprörd över detta faktum...
 
TACK EDWARD!

...för att du låter oss andra få ta del av ditt test. Att det är lite amatörmässigt utfört talar du ju själv om så att vi vet vilka förutsättningar du haft när du utförde det.

Nu har vi ytterligare ett verktyg när vi ska köpa gluggar.


...och vem du är i övrigt ger jag blanka fan i.

Punkt!
 
larsaz skrev:
Tänk om man vore så lättroad, va kul allt skulle vara...

Det är ingen som helst tvekan om att Edwards bakgrund här på FS påverkat många av utlåtandena av hans test, samtidigt så kan jag dock inte säga att jag blir speciellt upprörd över detta faktum...

Personligen skiter jag blankt i Edward, jag känner inte killen,kommer aldrig att träffa honom, Skall inte ha barn med honom (som man brukar säga)
För mej är han lika anonym som Moose Petersen,och när jag tänker efter lika anonym som du är för mej Larsaz och jag skulle ha skrattat lika gott åt texten även om Du gjort testet..

Jag tror du svårligen kan hitta nåt inlägg där jag deltagit i drevet för att få denne kille kickad från denna site eller pajkastningen som förekom efteråt på daniel o jesper med flera medlemmar.

/Göran
 
Tänk vad denna diskussionen hade blivit kort om det aldrig framgått vem som låg bakom den. Vad lätt många inlägg aldrig uppkommit om trådstartaren slopat beskrivningen av personen eller om forumvärd/admin raderat det inom parantes...

Eller hur?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.