** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

"Edward har testat olika objektiv.."

Produkter
(logga in för att koppla)
elohim skrev:
Bättre blir det heller inte när någon relaterar snacket till Jantelagen och får skit för det - jag lovar att alla vet vad Skåningen menade med sitt inlägg ändå.
Jag fattade ärligt talat inte varför det relaterades till jantelagen. Kanske är jag dödströg? Hur som helst så är min erfarenhet liksom Skåningens också att det finns vissa översittare. De finns både i denna tråden och även i andra men det har inte med nån jantelag att göra.

Jag uppfattade i och för sig en viss dubbelmoral i någons inlägg, men menade inte att kasta skit iaf. Bara att ifrågasätta ett uttryck..

Ger man sig på att 'testa' produkter själv och drar slutsatser vilka man publicerar offentligt på nätet så kan man räkna med en del 'feedback' om man säger så...
Synd bara att Edward inte kan ta någon som helst 'konstruktiv kritik' här om nu någon skulle vilja komma med någon.

Tyvärr så håller jag med om att kommentarer till bl.a. nybörjare varit i syrligaste laget senaste tiden. Onödigt och otrevligt. Jag hoppas på skärpning. Kanske ett forum typ 'nybörjarfrågor' vore något?

RobertD skrev:
Fast det tråkiga är väl när eventuella felaktigheter inte rättas utan bara påpekas och hånas. Det finns konstruktiv kritik, och så finns det folk som kritiserar för att försöka framhäva sig själva.
Det är tråkigt när det hånas. När det påpekas tycker jag däremot är bra.

Fast gällande inläggen här så håller jag med om att det är särskilt tråkigt med en forumvärds inlägg, samt så tycker jag att denne borde tagit bort det som angavs om personen bakom testet i ursprungsinlägget istället för att göra ett eget inlägg.

Jag är också FÖR konstruktiv kritik. Förstår också att det kanske missuppfattades av mitt lilla inlägg, där jag inte lade mig i själva testet.

elohim skrev:
Fan vad lågt. Då menar jag främst Walle och Jeppe med inläggen ovan.

Tala om för mig på vilket sätt jag hånade Edward är du snäll! Ta du och läs mitt inlägg en gång till så kanske du inser att det är testet jag kritiserar, inte testaren!

för övrigt ganska värdelösa tester måste jag säga.[i/]¨

På vilket sätt är detta lågt? Jag säger vad jag tycker om testet, att jag anser det vara vädelöst. Måste jag tycka att testet är bra eller???

"Other than that it appears to be a little soft at 200mm but you can attribute that to user error, because if you look at the 200x2 shot you'll see that it's sharper than without the converter."

Detta är ett utdrag ur Edwards test, där han klart "erkänner" att han inte haft full kontroll på omständigheterna kring testet. "men du kan tillksriva det användarfel, för om du tittar på 200x2-bilden så ser du att den är skarpare än bilden utan konverter"...detta tycker i alla fall jag är att inte ha full kontroll, och det var nog det som Edward menade när han skrev "attribute that to user error". Tycker du anorlunda?

..jaha? Är inte vitsen med ett test att det verkligen ska visa vad gluggen kan? Han erkänner ju till och med att han inte hade full koll, vilket gör testet värdelöst om man vill veta vad gluggarna presterar.

Ja, och här skriver jag vad jag tycker...jag skriver att jag trodde vitsen med ett test var att det skulle visa vad objektivet verkligen presterar. Om man lyckas få bilden med objektiv+konverter _skarpare_ än bilden utan konverter så har man verkligen misslyckats med att visa vad objektivet verkligen går för! Tror inte att det finns många som skulle säga emmot mig på den punkten. Eller?

Och så skriver jag att han "erkänner" att han inte hade full koll, vilket han ju bevisligen varken hade eller ens trodde att han hade, och att det gör testet värdelöst om man verkligen vill veta vad gluggarna presterar. Eller du kanske tycker att det är jättebra med tester där resultaten är inkonsekventa och rent felaktiga?

Förklara gärna för mig på vilket sätt mitt inlägg var "lågt"? Har du mage att säga att jag är "låg" så ska du motivera varför också!

Btw, det var INTE JAG som startade tråden. Fick på nåt sätt för mig att hela meningen med forumet var att man skulle kunna starta trådar som sen andra ska ha möjlighet att svara på...liksom...

Men det kanske är så att det inte är tillåtet med kritik? I så fall så har jag totalt missat var det står i fotosidans regler...

Mitt svar var inte menat till att håna Edward. Men varje test oavsett vem som står bakom måste kunna ifrågasättas. Det är dock synd att Edward själv inte kan svara på kritiken därför är det ju ganska meningslöst och skriva "Du borde kanske gjort så här ..." istället för att kritisera testet direkt.

Walle, bra att du kommenterade mitt inlägg. Jag ser att du kritiserar testet och inte testaren, och att du framfört detta tydligt. Jag är helt klart skyldig dig en ursäkt, och borde inte nämnt ditt namn i mitt inlägg. Blev arg på herr forumvärd som har mage att skriva som han gjort bara, och drog med dig av bara farten.

Var och en upplever saker helt annorlunda. Vissa som inte sett bilder med USM-filter pålagt tycker att deras bilder är helt underbart skarpa, för att ta ett exempel. Visst beror det även på hur mycket man vet om möjligheterna inom det område man sysslar med.

testet..

Jag kan ju som trådstartare komma med en inflikning här..

Edward gjorde helt enkelt testet i det enkla syfte att han kände att han ville hjälpa andra om de öht hade funderingar på något av de objektiven, då han själv är ypperligt nöjd med de alla tre.

Att sedan testet inte är gjort med samma precision som t.ex dpreview.com, well, det var han väl medveten om.
Någon annan tanke än lite enklare hjälptest fanns inte, så att tracka ner på det viset som gjorts, det är nog det många ansett 'lågt' istället för att t.ex kommit med tips om hur det kunde gjorts bättre, och påpekat vad som kan ha varit fel.

Sen kan jag ju citera:
"Ger man sig på att 'testa' produkter själv och drar slutsatser vilka man publicerar offentligt på nätet så kan man räkna med en del 'feedback' om man säger så..."

I det här fallet, trots att han hade en flik med 'contact' i sitt test, har Edward själv fått exakt.. noll feedback, så det var tydligen enklare att skriva nedlåtande här, än att kontakta och kommentera/ge tips/ris/ros direkt.

Sen är det inte lönt att ge sig in i hela 'varför Edward blev avstängd'-vevan, men man kan iaf konstatera att fördomsfullheten är hög på FS, och både jag(och Edward) misstänker lite att oavsett hur bra testet varit från början, hade nog vissa kunnat hitta felaktigheter och kritiserat/nervärderat det ändå..

Nåja.

Lite trist att det blev så mycket negativt över ett lite simpelt objektivtest gjort i all välmening, var ju inte riktigt huvudtanken.

Senast ändrad:
elohim skrev:
Walle, bra att du kommenterade mitt inlägg. Jag ser att du kritiserar testet och inte testaren, och att du framfört detta tydligt. Jag är helt klart skyldig dig en ursäkt, och borde inte nämnt ditt namn i mitt inlägg.

Det är lugnt :)

Daniel. Du och Edward är kompisar?
Vad gjorde det viktigt att så tydligt ange vem som låg bakom testet då du startade tråden? Vart ville du komma med att ange det på det sättet?

Jag tycker faktiskt din beskrivning inom parantes borde ha raderats eftersom den kan uppfattas som uthängande.

lotelo skrev:
Daniel. Du och Edward är kompisar?

Mycket goda kompisar, ja.

Vad gjorde det viktigt att så tydligt ange vem som låg bakom testet då du startade tråden? Vart ville du komma med att ange det på det sättet?

Tja. Lite för att se hur det skulle mottagas, faktiskt, men mest för att det skulle få lite mer uppmärksamhet så fler skulle läsa det, och kanske få ut något av det, då Edward tänkte att det kunde vara till nytta för folk som var intresserade av de objektiven.
(eftersom han är så nöjd själv)

Jag tycker faktiskt din beskrivning inom parantes borde ha raderats eftersom den kan uppfattas som uthängande.

Du menar den om att 'göra om testet'? Tja, tjo. Jo, kanske har du rätt..
(jag har gjort det nu, tack för ditt påpekande)

Det var väl ett jäkla gnällande.

Tillåt folk att ha åsikter utan att börja gnälla om hån och skitkastning.

Testet var undermåligt och rätt ruttet. Om man inte får lov att säga det i ett forum för öppen debatt utan att bli anklagad för skitkastning _är_ det faktiskt jantelagen som gäller - "vadådå? kan du göra det bättre själv? tror du att du är bättre?"

Nä, kryp upp ur sandlådan nu och ät några pepparkakor.

lotelo skrev:
Nej, jag menar denna: Edward Hevlund(en del minns nog honom, färgstark karaktär som nuförtiden är avstängd av här på lite luddiga grunder)

Jaså, den. Jaja, nå den är det för sent att ta bort nu ändå, hur som helst..
(tack för påminnelsen dock *s*)

Var är E?

[Stickspår]
Jag anser att avstängningen av Edward är luddig. Den är och förblir luddig tills någon - förslagsvis admin - talar om varför han är avstängd och hur länge han kommer att vara det.

Visst, grabben är en "slugger" när han debatterar. Han är frän i sitt språk, han kommer ibland med provokativa påståenden. Men det är han gu' bevars inte ensam om. Och inte heller "värst av sin sort". Skillnaden är att Edward tog ställning för digitalfoto och rikstade sina sarkasmer gentemot filmbaserat foto. Det var det uppenbarligen ett någon/några som inte kunde hantera.

Det var inte ofta jag var ense med Edward i sak, men jag saknar honom. Framförallt saknar jag en öppen atmosfär på FS där andra synpunkter än de "rätta" tillåts formuleras!

[/Stickspår]

bjanha skrev:
Tråkigt att det mest hånande och nedlåtande uttalandet kommer från en av fotosidans forumvärdar. /bjanha

Jag kritserar inte Edward, utan testet.. Jag tycker det var ganska solklart.. ELLER??

Det samma gäller för dig Carl.. JAg ken INET se att jag kritiserat Edward som person i inlägget utan helt och hållet testet och Edwards EGNA ord.

Jag diskuterar inte heller Edward bakom hans rygg.. Jag diskuterade testet han utfört, vilket jag personligen kan hitta många felaktigheter i.

Så det så!

Men det är ju rätt uppenbart att man inte kan säga något negativt utan att bli påhoppad..

Nä, jag ångrar mig, det var ett givande test och håller fullständigt med Edward, rusar rask och nytar mina objektiv motr de testade....

God Jul på er...

mipert skrev:
Tänk också på de nya medlemmar som läser detta och tror att det är så man bemöts när man inte är en riktig expert. Inte så uppmuntrande.

Just precis!

Dessutom, vissa verkar snabba att dras med i mobbstämningen och hoppa på och håna någon som sticker ut och inte är expert eller följer de sociala konventionerna till punkt och pricka. Var ni sådana som kastade en snöboll på offret efter att de tuffa killarna rullat honom i snön? Jag är övertygad om att vissa av kommentarerna ovan inte skulle vara så raljerande, för att inte säga nedlåtande, om det inte var just Edward som gjort testet.

Själva testet är utan tvekan rätt amatörmässigt utfört men som påpekats ovan skriver ju testaren det själv. Heder åt Edward för att han själv påpekar att han antagligen gjort sig skyldig till ett handhavandefel beträffande 70-200/2.8 @ 200/2.8.

Fram för att fler delar med sig av sina erfarenheter! Både experter och amatörer.

/Daniel, som kanske överreagerar just nu - men jag tycker alla tendenser till mobbning är otäcka.

Senast ändrad:
Jesper. Varför är det ok att "hänga ut" vissa personer med att de är avstängda? Jag har ju fått mindre uthängande och relevanta inlägg raderade.
/Lotta *alltid nyfiken och nu även förundrad*

elohim skrev:
Blev arg på herr forumvärd som har mage att skriva som han gjort bara, och drog med dig av bara farten.

Jaha?? Nu är jag inte med alls här?

Även mitt inlägg var riktad till RESULTATET av testet.. kan inte se att detta har något med Edward att göra....

Men Lotta.. "vem har hängt ut"?

Hade någon annan gjort testet hade mina reaktioner blivit samma... Där vilker jag mig inte en tum..

Nu blev det jobbigt...

/Jeppe - som slutar att kritisera, man får bara skit ändå..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar