Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Edward har testat olika objektiv.."

Produkter
(logga in för att koppla)

stranden

Aktiv medlem
Edward Hevlund(en del minns nog honom, färgstark karaktär som nuförtiden är avstängd av här på lite luddiga grunder) har gjort ett objektivtest med lite olika objektiv så man kan ha lite hum om hur de ter sig vid olika mm och f/.

http://hevlund.se/edward/lenstest.php

De inkluderade objektiven, för intresserade är:

Sigma 20/1.8
Sigma 70-200/2.8 (och med Sigma 2x converter)
Tokina 28-80/2.8

Kan kanske vara intressant om man funderar på någon av dom.
 
luddiga grunder? Dra inte upp den där diskussionen igen är du snäll...

för övrigt ganska värdelösa tester måste jag säga.

"Other than that it appears to be a little soft at 200mm but you can attribute that to user error, because if you look at the 200x2 shot you'll see that it's sharper than without the converter."


..jaha? Är inte vitsen med ett test att det verkligen ska visa vad gluggen kan? Han erkänner ju till och med att han inte hade full koll, vilket gör testet värdelöst om man vill veta vad gluggarna presterar.
 
Senast ändrad:
hoho.. jag gillar verkligen utsnittet från EX 70-200/2.8 @ 200/2.8...

"Sharp basically everywhere" och "Other than that it appears to be a little soft at 200mm but you can attribute that to user error"

Är ju vääldigt förtroendeingivande ;)

Men men.. Edward är ju inte ensam om att ha lite intetsägande tester.
 
Verkar som om han haft olika utsnitt med de olika objektiven/brännvidderna så då är det ju inte konstigt att Sigma-zoomen med teleconverter ger bättre resultat än utan converter.

Att Sigma 20/1.8 skulle vara lika skarp på bländare 1.8 som bl 8 är jag riktig tveksam till. Kanske är det så att en Canon 10 D inte räcker till för att visa skillnaden i upplösning. Kontrasten ser man ju dock stor skillnad på bla på de bilder från Tokina-zoomen.
 
matnyttige skrev:
Kanske är det så att en Canon 10 D inte räcker till för att visa skillnaden i upplösning. Kontrasten ser man ju dock stor skillnad på bla på de bilder från Tokina-zoomen.
Jag skulle inte våga dra en enda slutsats, eller ens misstänka något med de s.k. "testbilderna" som grund...
 
Dålig stil av er allihopa

Sedan jag gick med på fotosidan har jag märkt att "Jantelagen" härjar. Det är det nog fler än jag som märkt det. Vissa "självutnämnda experter" trackar gärna ner på andra genom diverse svarsinlägg.En mycket tradig utveckling som gjort att mitt intrese för fotosidan sjunkit med ca 90%, och jag söker mig nu till andra sidor.

Edward´s test är ett bra exempel på detta:

Edward gör ett test av olika linser.
Visst han kanske har fel metod att göra det på och gör andra sakfel, men vad gör ni?
Istället för att uppmuntra, eller hjälpa till så att testet görs på ett bra och utvärderande sätt,hånar ni honom genomn era inlägg.

Hur skall man trivas på fotosidan, när sådant här sker hela tiden.Istället för att hjälpa så själper man.

Tycker bara det är så dålig stil och attutyd av er allihopa. Ni förtjänar inte julklappar någon av er alls !!!!

Den här sidan blir inte bättre av en sådan här attityd,bara sämre.

Niklas, Niklas, Niklas
 
"Skåningen" skrev:
Sedan jag gick med på fotosidan har jag märkt att "Jantelagen" härjar. Det är det nog fler än jag som märkt det. Vissa "självutnämnda experter" trackar gärna ner på andra genom diverse svarsinlägg.
Jantelagen innebär väl knappast att någon gör sig till självutnämnd expert? Jantelagen innebär snarare att man inte får anse sig vara bra på något. En motsats alltså.

Fast visst jag har också mött självutnämnda experter här på sidan. Sånt är livet på webben och publicerar man nåt offentligt så måste man väl låta folk ha åsikter? Bättre att felaktigheter rättas än tvärtom väl?

Dessutom blir fotosidan knappast sämre av att det faktiskt finns många riktiga experter också, både bland amatörer och proffs..
 
Senast ändrad:
Re: Dålig stil av er allihopa

Har du läst nåt E har skrivit på FS?

Ibland kan man få förtjänt på skallen. (Han har själv redan satt tonen kan man säga)
 
Senast ändrad:
Ja jag har läst och även träffat Edward ett flertal gånger och förstår oxå varför han stängdes av, men det rättfärdigar inte att andra medlemmar har rätt att bete sig illa.



"Skåningen" skrev:Sedan jag gick med på fotosidan har jag märkt att "Jantelagen" härjar. Det är det nog fler än jag som märkt det. Vissa "självutnämnda experter" trackar gärna ner på andra genom diverse svarsinlägg.

3 meningar med 2 olika ämnen/inlägg. Skall klargöra det tydligare nästa gång.
 
Tråkigt att det mest hånande och nedlåtande uttalandet kommer från en av fotosidans forumvärdar. Ännu sämre blir det ju när det görs bakom Edwards rygg eftersom han ju är avstängd från fotosidan.

Jag tycker personligen det är trevligt att läsa konsumentrecensioner som omväxling istället för alla "expert"-tester som alla säger samma sak. Trots allt är vi ju alla hobbyfotografer här på fotosidan (med några väldigt få undantag) och resultaten de flesta amatörrecensenter kommer fram till är väl ungefär så vi själva kommer använda prylen. Sen finns det ju alltid de som blir självutnämnda rävar efter sitt första "korpenfotouppdrag" och gärna VILL vara fotogurus, men de brukar avslöja sig själva rätt snabbt, förmodligen utan att de vet om det. :)

Kontentan av den här tråden är dock att Edward fortfarande gör stort intryck på många.

/bjanha
 
Senast ändrad:
Kritisera testet inte testaren.

Visst har EH tidigare skrivit inlägg som var irrriterande.
Det skall inte spela någon roll längre tycker jag.

Tänk också på de nya medlemmar som läser detta och tror att det är så man bemöts när man inte är en riktig expert. Inte så uppmuntrande.
 
Det är aldrig rätt att racka ner på någon. Tror dock att förtroendet för testet går hand-i-hand med förtroendet för personen.

Nån som känner E bör väl se till att han får ta del av denna tråd så att han kan dra lärdom eller inte.
 
lotelo skrev:
(snipp) publicerar man nåt offentligt så måste man väl låta folk ha åsikter? Bättre att felaktigheter rättas än tvärtom väl?

Dessutom blir fotosidan knappast sämre av att det faktiskt finns många riktiga experter också, både bland amatörer och proffs..

Fast det tråkiga är väl när eventuella felaktigheter inte rättas utan bara påpekas och hånas. Det finns konstruktiv kritik, och så finns det folk som kritiserar för att försöka framhäva sig själva.

Som nyfiken amatör vill man gärna bli bemött med expertis och professionalism - genom att folk som är väldigt duktiga delar med sig av sin kunskap på ett ödmjukt och trevligt vis.

Om nu någon bryr sig om en nyfiken amatörs åsikter... ;)
 
Re: Dålig stil av er allihopa

"Skåningen" skrev:
detta:[/U]

Hur skall man trivas på fotosidan, när sådant här sker hela tiden.Istället för att hjälpa så själper man.

Tycker bara det är så dålig stil och attutyd av er allihopa. Ni förtjänar inte julklappar någon av er alls !!!!

Den här sidan blir inte bättre av en sådan här attityd,bara sämre.

Niklas, Niklas, Niklas

Med förhoppningen att detta inte skall bli till en ny debatt om nämda grabb..så tycker jag nog att mycket av det du pekar på faller tillbaka på nämda person själv..

Göran
 
Jag kan bara hålla med, konstruktiv kritik ska det vara.

Att dessutom skriva saker om en person som han inte har möjlighet att besvara gillar jag inte.

Sen att han skrivit inlägg som kanske inte passar på fotosidan ger inte oss andra rätt att visa denna negativa sida. Försvarar inte hans tidigare inlägg men alla människor har samma rättigheter att försvara sig.

Läs testet för vad det är! Ett enkelt test av hans objektiv precis som han skriver. Viss skillnad mot tidningen Foto eller någon annan blaska.

Allt från mig...

/Svante
 
Fan vad lågt. Då menar jag främst Walle och Jeppe med inläggen ovan. Sorgligt bara att det dels kom från en forumvärd. Bättre blir det heller inte när någon relaterar snacket till Jantelagen och får skit för det - jag lovar att alla vet vad Skåningen menade med sitt inlägg ändå.

Allra roligast måste ni ha när ni ser tester som någon gjort för att försöka hjälpa andra, som inte stämmer överrens med er egen värld.

Garvar ni lika mycket åt glada amatörer som försöker ta kort med?


Bra eller dåligt test så är vi alla barn i början.

Hoppas fler vågar sig på att göra egna tester :)

Visst.. man känner verkligen suget nu.. när man vet att man kommer hyllas till skyarna om man försöker..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.