Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ebay hur säkert etc?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ok jag är troligtvis en av de få eller kanske den enda som aldrig handlat på eBay förut🤷‍♂️😅 Men letar efter en FM3a i bra skick men har ingen större lust att betala 10000 kronor jag sett att vissa sätter ut dom för här när de dyker upp. Det att de finns för runt 5 där viket är ungefär det jag kan tänka mig . Men vad ska jag tänka på när jag handlar där och andra tips? Så jag inte blir ”rökt”🙈

Ok jag är troligtvis en av de få eller kanske den enda som aldrig handlat på eBay förut🤷‍♂️😅 Men letar efter en FM3a i bra skick men har ingen större lust att betala 10000 kronor jag sett att vissa sätter ut dom för här när de dyker upp. Det att de finns för runt 5 där viket är ungefär det jag kan tänka mig . Men vad ska jag tänka på när jag handlar där och andra tips? Så jag inte blir ”rökt”🙈

Jag har handlat en hel del på eBay...mest från Tyskland. Försök hitta en seriös fotobutik, med returrätt & money back guarantee. Betala m PayPal, gärna knutet till betalkort ex vis Master Charge. Köp från Asien t ex, framledes också UK kommer att kosta tull & moms-påslag på priset.
Jag har hittils inte blivit ”luggad”, Tradera och Blocket i Sverige är vanskligare enl min erfarenhet. Var seriös även som köpare!
mvh
/B

Jag köpte ett par billiga blixthållare från Kina som aldrig dök upp. Säljaren skyllde på postgången. När jag vände mig till ebays kundtjänst gjorde de ingenting alls tills de avskrev det hela. Nu var endast liten summa det handlade om.
5000 kr. för en kamera?
Då måste det vara en mycket seriös och välrenomerad säljare tycker jag.
Tveksamt ändå.

Har handlat både elektronik och kläder från ebay. Personligen försöker jag sortera på säljare från EU/Europa och USA.

Som någon annan sa, använd gärna PayPal som betalningsmedel och kolla gärna returrätt etc.
Kolla även säljarens tidigare omdömen. Har säljaren också bemödat sig med att ge en bra produktbeskrivning så är det också en positiv vink. Dubbelkolla fraktkostnad. Privata säljare har inte avtal med fraktleverantörer och vet kanske inte hur man hittar bästa pris/säkerhet när det gäller frakt...

Har gjort runt tusen affärer på ebay sedan tidigt 2000-tal haft haft problem 2-3 ggr. En gång fick jag fel vara men löste sig en annan gång kom aldrig en skitsak från kina och då skickades det en ny. När jag var ny så köpte jag en mp3-spelare som var fejk, fick pengar tillbaka med det sagt så har resten varit topp och aldrig problem.

För att undvika blir scamad:

Betala via paypal
Kolla betyg på säljaren
Kontakta säljare
Se till att personen har flera affärer gjorda och riktiga.
Kolla att beskrviningar stämmer och bildsök bilderna.

Jag har handlat en hel del på eBay...mest från Tyskland. Försök hitta en seriös fotobutik, med returrätt & money back guarantee. Betala m PayPal, gärna knutet till betalkort ex vis Master Charge. Köp från Asien t ex, framledes också UK kommer att kosta tull & moms-påslag på priset.
Jag har hittils inte blivit ”luggad”, Tradera och Blocket i Sverige är vanskligare enl min erfarenhet. Var seriös även som köpare!
mvh
/B

just det, stod i en del annonser att det eventuellt skulle tillkomma moms beroende vilket land man var ifrån, misstänkte att Sverige låg med där såklart:)

tror de flesta just med de FM3a husen jag kollat på har varit från japan och kanske något från tyskland. men inte säker på att det varit företag ser snarare ut som privat personer men som fått bra omdömen från många etc.

Så du menar att detta är bara tomma ord !?
Japp, i mitt fall.
De hänvisade till säljarens svar att jag skulle avvakta, sedan skrev de av det hela.

Det har bara hänt en gång. Tidigare när jag handlat på ebay har det fungerat bra.
Bl.a köpte jag en schweizisk fickkniv från USA som låg väldigt länge hos tullen i Sverige. Precis innan säljaren skulle återbetala så damp kniven ned i brevlådan hos mig.
Säljaren skrev att de hade haft problem med Sverige tidigare och att de skulle sluta skicka till Sverige.

Jag köpte ett par billiga blixthållare från Kina som aldrig dök upp. Säljaren skyllde på postgången. När jag vände mig till ebays kundtjänst gjorde de ingenting alls tills de avskrev det hela. Nu var endast liten summa det handlade om.
5000 kr. för en kamera?
Då måste det vara en mycket seriös och välrenomerad säljare tycker jag.
Tveksamt ändå.

Har ju hört så många andra som köpt och sällan haft problem, men precis som du säger är det ingen liten småsak trots allt och man vill ju inte bli av med slantarna ^^

Har handlat både elektronik och kläder från ebay. Personligen försöker jag sortera på säljare från EU/Europa och USA.

Som någon annan sa, använd gärna PayPal som betalningsmedel och kolla gärna returrätt etc.
Kolla även säljarens tidigare omdömen. Har säljaren också bemödat sig med att ge en bra produktbeskrivning så är det också en positiv vink. Dubbelkolla fraktkostnad. Privata säljare har inte avtal med fraktleverantörer och vet kanske inte hur man hittar bästa pris/säkerhet när det gäller frakt...

ah ok, tack för dessa tips i djungeln. Ska kolla lite olika och läsa på lite om hur dom beskrivit husen och även vad de skrivit ned som regler för frakt etc också.
tack!

Har gjort runt tusen affärer på ebay sedan tidigt 2000-tal haft haft problem 2-3 ggr. En gång fick jag fel vara men löste sig en annan gång kom aldrig en skitsak från kina och då skickades det en ny. När jag var ny så köpte jag en mp3-spelare som var fejk, fick pengar tillbaka med det sagt så har resten varit topp och aldrig problem.

För att undvika blir scamad:

Betala via paypal
Kolla betyg på säljaren
Kontakta säljare
Se till att personen har flera affärer gjorda och riktiga.
Kolla att beskrviningar stämmer och bildsök bilderna.

tack för alla tipsen, är skitbra när jag ska börja sålla bland annonserna!

Jag har handlat mycket på Ebay och aldrig haft problem. Jag brukar vara noga att handla ifrån handlare med hög procent nöjda kunder (låt säga över 99%). Då lär det inte bli några problem och beskrivning kommer att stämma.

Dom ev smärre problem jag har haft, har att göra med eBay-köpens leveranser från utlandet på den svenska sidan av gränsen - dvs t ex när Postnord tar över från DHL i Tyskland för att leverera paketet till mig. Se motsvarande tråd av mig ”Klarar Postnord att leverera?”:här på Fs. UPS är heller inte att rekommendera enl. mina erfarenheter.

Jag har handlat mycket på Ebay och aldrig haft problem. Jag brukar vara noga att handla ifrån handlare med hög procent nöjda kunder (låt säga över 99%). Då lär det inte bli några problem och beskrivning kommer att stämma.

Ok skönt att höra att de flesta ändå verkar ha hyst positiva upplevelser även om det alltid finns några katastrofer också i faggorna ! :)

Dom ev smärre problem jag har haft, har att göra med eBay-köpens leveranser från utlandet på den svenska sidan av gränsen - dvs t ex när Postnord tar över från DHL i Tyskland för att leverera paketet till mig. Se motsvarande tråd av mig ”Klarar Postnord att leverera?”:här på Fs. UPS är heller inte att rekommendera enl. mina erfarenheter.
ah men just det, läste faktiskt den tråden. var ju ingen höjdare heller ^^

Om det är ok länkar jag till någon jag sållat fram och så kanske någon van erfaren människa bara skulle unna se om den verkar vara en ok säljare?. Vore skönt att iaf få något mer utlåtande på några olika om vad ni tror skulle vara ok eller vekar vara ok, säker kan man ju aldrig vara det förstår jag :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar