Annons

E-510. Kit eller lösa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allis

Aktiv medlem
Så fort nya E-510 släpps kommer jag att hänga på hänglåset till butiken med börsen i högsta hugg.

Vad jag undrar är om jag skall slå till på ett kit eller enskilda objektiv och i så fall vilka.

Detta är min första "systemkamera" och jag ser att E-510 sälj i kit med EZ 14-42/3,5-5,6 + EZ 40-150/4-5,6.

Jag kommer främst att foto kattungar, porträtt och helkropp samt ekipage i rörelse på islandshästtävlingar.

Är MYCKET tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig.

Jag har en E-400 med samma objektiv och jag tycker att dom är helt OK för mig som amatör.
Efter vad jag har förstått från diverse tester och diskussioner på olika fora så är Olympus kit-objektiv av betydligt bättre kvalitet än många andra.
---/Thomas

Jag hänger också på låset... köp kitet med båda objektiven. Som jag förstått det kostar objektiven ca 1000:-/styck och jag förmodar att det är värt pengarna.

Vad jag undrar är om jag skall slå till på ett kit eller enskilda objektiv och i så fall vilka.
Du får ett mycket användbart brännviddsomfång med de bägge lättvikts-zoomarna på 14-42mm F3.5-5.6 (190g) & 40-150mm F4.0-5.6 (220g).

På filmtiden hade jag ett OM-Zuiko 300mm F4.5 till min gamla OM-4, vilket för det mesta krävde ett stativ. Jag uppskattade dock bildvinkeln hos 300'an, men använde det för sällan pga vikten.

Till min dSLR, så köpte jag först ett billigt telezoom, 55-200mm F4.0-5.6, som jag mest uppskattade för dess låga vikt och storlek. Bildkvaliteten var dock inte så bra vid längre brännvidder, så jag sålde det. Min nya telezoom ZD 50-200mm F2.8-3.5 var en ögonöppnare för mig beträffande bildkvalitet, makro- och porträttmöjligheter, men är för tungt att tillsammans med kameran hänga i en bröstsele jämt och ständigt, t.ex. på en längre skidtur. Jag tror därför att den nya lättvikts-zoomen fyller en funktion, så om jag själv köper en E-410/E-510, så blir det i form av ett dubbelzoom kit, för att verkligen utnyttja systemets unika fördelar med både smidigt format och låg vikt och ändå med tillräcklig bildkvalitet.

Helt enkelt en bra början, för att eventuellt senare komma underfund med både budget och om man behöver ett makro, en ljusstarkare fix-fokalare, en ljusstarkare standard-zoom, en ljusstarkare porträtt-zoom, eller en rejäl lång-zoomare. Naturfotografen tittar säkert bland de något längre brännvidderna. Det ska även komma till en budget-vidvinkel att komplettera de vidvinkel-zoomar och fiskögat som redan finns idag.

Zuiko Digital Ultra Wide ~8-16 / ~9-18

Kolla in den färgglada Roadmap för E-systemets objektiv, som finns på Olympus Sveriges websida med Zuiko Digital objektiven.

Ser du att en Ultra Wide i gruppen Standard Grade är Planned for release in 2008.

Det betyder ett överkomligt pris på en ultravidvinkel-zoom som är near Telecentric, vilket även bör kunna göra alla nya E-410/E-510 ägare mycket belåtna.

Tack för bra information. Ett helt ok startkit till en nybörjare - passar nog mig finfint.
Börjar nog där. Känner mig lite säkrare nu och förstår att jag måste läsa in mig på objektiven och hur de fungerar.

Hemskt många tack för hjälpen.

En holländsk första test av E-510

Så här skriver Holländska Pixelmania i sin essens:

"Voeg daar de goed ergonomie en de prima beeldkwaliteit - ook bij hogere ISO-waarden - aan toe en we kunnen maar tot een conclusie komen: dit is op dit moment de meest complete digitale reflex die u voor minder dan 1000 euro kunt aanschaffen."

Fotoresultaten ser mycket lovande ut. Förvånansvärt bra resultat även vid låga ljusnivåer och höga ISO-tal, (gäller ju även för E-410) för att vara en 4/3-kamera.

Få se nu vad andra recensenter kommer fram till också?

Jag skulle själv vilja veta lite mera om hur effektivt det är med den inbyggda bild-stabiliseringen. Det är en av de två detaljer jag saknar på min gamla E-300. Den andra är ju bättre prestanda vid ISO1600, utan att behöva ta till NeatImage, som oftast på min E-300 när inte ljuset räcker till.

Ref:

E-510 finns i Sverige redan

Scandinavian Photo har E-510 med ZD14-42mm kit listat som:
Det finns produkter i lager för omgående leverans.

Finns E-510 hos en, så finns den förmodligen även redan hos andra återförsäljare också.

Det ska bli intressant att höra vad de nya ägarna tycker om sin nya kamera?

Olympus Kina-fabrik

Vill man se vem som sätter ihop den nya E-510, så finns det ett bildreportage på den japanska foto-websidan http://dc.watch.impress.co.jp. Det går att använda Google Translate eller Alta Vista Babel Fish för att översätta från Kanji till Engelska. Resultatet blir i alla fall med västerländska tecken, även om man ibland får gissa lite. Med lite träning, kan man dock förstå den röda tråden i den s.k. engelskan.

Min E-300, kit-gluggen ZD14-45mm/F3.5-5.6, samt lilla makrot ZD35mm/F3.5, är samtliga tre tillverkade vid denna fabrik, vilka jag över förväntan har varit väldigt nöjd med. Fabriken har tidigare även monterat E-500, vilken är den Olympus dSLR som har producerats i de största volymerna.

Även om man ska ta allt man läser på websidor och i olika forum med större eller mindre nypor salt ibland, så är det ändå inte helt förvånande att cheferna för kvalitetskontrollen och fabriken framhåller just deras fina värden på tillverkningsutfall och kassation.

Ref:

Re: En holländsk första test av E-510

Sundvisson skrev:
Så här skriver Holländska Pixelmania i sin essens:

"Voeg daar de goed ergonomie en de prima beeldkwaliteit - ook bij hogere ISO-waarden - aan toe en we kunnen maar tot een conclusie komen: dit is op dit moment de meest complete digitale reflex die u voor minder dan 1000 euro kunt aanschaffen."

OK, bra, då vet vi.

(Eller: förvånande nog tror jag faktiskt jag förstår vad det står. Man skön inställning att citera främmande språk utan översättning. Vad kommer härnäst? Instruktioner på kinesiska?)

Senast ändrad:
Har redan känt på en.... dummymodell

Ställde mig i kö på en E-510 och det blir min första Digitala systemkamera och jag fick ett preliminärt besked om en lev kring midsommar.
Vad som var lite säkrare var att jag skulle få testa en demo över midsommar helgen....dagarna går sakta.

Cyberphoto har nu testat E-510 (och E-410) dock har ett fel smugit sig in i E-510ans recension där de skriver att den ska vara den minsta DSLR på marknaden (när detta gäller för E-410), men men.

Båda kamerorna får betyget "bra köp" och uppges ha god kontroll över bruset. Inga direkta djupgående analyser, men de var ju snabba med att testa kamerorna iaf. Sen har de även testat en mängd Zuiko-objektiv och de har ambitionen att testa "alla" olympus objektiv under sommaren.

Det är ju ambitiöst att testa "alla" objektiven, även de mer exklusiva i Super High Grade-klassen. Gissar att de ser ekonomiska utsikter att sälja fler proffs-gluggar när det nu äntligen kommer en mer ambitiös kamera i Olympus-sortimentet. (E-1'ans efterträdare).

cyberphoto test

Jag vet inte men jag blev inte direkt imponerad av bild skärpan på deras testbilder, det kanske är så det ser ut, men som sagt jag är helt ny när det gäller digitala systemkameror och ska själv testa en e-510 kit snart så vi får se.
Hoppas det ser bättre ut då.

Är jag den ända eller verkar cyberphotos test av objektiven oseriösa?

Om jag skulle testa ett macroobjektiv skulle jag kolla dess styrka inom det området, inte ta ett antal landskapsbilder, jag förstår givetvis att de kollar bländaren osv på bilderna de har på tex, 35/3,5:aren, men är det inte logiskt att kolla hur bra den är på det området den är gjord för?

MichaelAlster skrev:
Är jag den ända eller verkar cyberphotos test av objektiven oseriösa?
Det ger i alla fall testarna ett första intryck, så att de får lite känsla för objektiven och lite material för att kunna skriva några rader om varje. Förhoppningsvis gynnar det deras försäljning. Objektivtester är det ju ganska klent med. Ska man göra det professionellt, så måste man ha en väldefinierad testmetod och med god repeterbarhet, samt med ett antal testexemplar. Det tror jag inte ambitionen är i det här fallet.

E-510 info & manual (Olympus America)

Nu finns den 140-sidiga manualen på engelska för E-510 att ladda hem. Det finns även en ännu så länge något tunn FAQ tillgänglig.

Dessutom rekommenderas här på denna site Olympus Digital School, som för ett antal olika kamerahus först har en Basic Startup, samt vad jag finner intressant, även ett antal olika bildillustrerade Tutorials över olika fotosessioner. Mycket ambitiöst och lärorikt om makrofoto, juvelfoto, mode, porträttfoto, olika belysning, etc.

För övrigt ser dessa web-lektioner ut att vara producerade av Web Photo School. Förutom deras fria web-lektioner hos Olympus, kan man även hitta fler fria på nätet från t.ex. Photoflex.

Ref:

I Cyberphotos testbilder av kit-optiken så tycker jag det är väldigt oskarpt ute i vänsterkanten vid full vidvinkel.
Är det så man kan förvänta sig att en kitoptik är eller? Detta kanske är helt godkänt?

Ska man fota och printa stort så blir det ju iallafall till att kapa bort en hel del vidvinkel för sådär suddigt resultat är ju nästintill oanvändbart. Kankse ändå är ok för en kitoptik, jag är inte så hemma på systemkameraområdet.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EZ-1442

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar