Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-500 Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Pizzaface

Medlem
Hej!

Jag skall köpa en blixt till min E-500 och behöver lite tips. Antingen blir det FL-36 eller FL-36R. Det sklijer ca 1000Kr mellan dessa.
Vilken tycker ni att jag skall köpa? Jag är nybörjare men är villig att lägga 1000Kr extra för att ha en bra blixt att utvecklas med.
Är min kamera 100% kompatibel men FL-36R?
Har sökt info på internet men inte hittat något konkret.

Tacksam för hjälp.
 
Det som skiljer blixtarna är "R" som i "remote".

Blixten kan alltså fjärrstyras trådlöst.

Den enda systemkameran som stöder den funktionen idag är E-3an.

Blixtarna kostade nyligen lika mycket, men nu vill Olympus tydligen sälja ut sina lager av FL36.


Olympus har släppt en fast programvara till den avancerade kompaktkameran 560 som gör att den kan hantera trådlösa blixtar (det kunde den alltså inte innan), så tekniken finns ju om Olympus vill släppa den till systemkamerorna också, men exakt vilka som kan hantera detta är osäkert. De senaste modellerna, alltså åtminstone E-40 och E-510 borde ju kunna fixa detta, men som sagt, det vet man inte säkert förran det kommer en (eventuell) uppdatering av den fasta programvaran.
 
Senast ändrad:
Tackar!

Ja, då får man fundera lite. Är det IR kommunikation mellan kamera och blixt?
Vad tror ni andra? Vilken blixt använder ni?
 
Är det något att fundera över?