Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-400

Produkter
(logga in för att koppla)
E-400 och min gamla E-300

Nu har jag hämtat ut min gamla E-300. Den ser ju ut som ny i sökaren, inte ett enda dammkorn under någon sökarskiva här längre. (Tack Olympus service!) Men fasligt vad den är stor och tung, nu när jag vant mig vid E-400.

De flertalet knappar som finns på E-300 för snabbt åtkomliga justeringar, är också det som märks positivt.

Jag får ta och fota lite och jämföra de två sinsemellan, för att se hur jag ska använda dessa framöver.

Sommarblommor med E-400.
 

Bilagor

  • p6150030m400.jpg
    p6150030m400.jpg
    63.5 KB · Visningar: 471
E-400 med UWZ ZD ED 7-14mm/F4

Jag börjar gilla den här lilla kameran.

Idag stod jag och höll i min gamla och tunga E-300 och funderade på vilken kamera jag skulle ta med ut.

Valet blev enkelt, det blev ultralätta E-400 med ultravidvinkeln 7-14mm.

Exponeringen är träffsäkrare än på min gamla E-300, behovet att köra RAW minskar. Färgerna är ännu bättre på E-400 än på min gamla E-300.
 

Bilagor

  • p6300014m400.jpg
    p6300014m400.jpg
    91.2 KB · Visningar: 440
E-400 K Ö P

Hej på er alla!
mitt första inlägg!
I dag fredan den 27:e så ska jag införskaffa mig en ny kamera.

det kommer säkerligen bli E-400.

Det jag funderar på är dock.
komemr det vara lätt att få tag i objektiv?
kommer de vara mycket dyrare än ex de som passar cannon?

finns adapter så jag kan låna polarnas Cannonobjektiv?

Någon som har lite snabba svar på det ?
 
Tjena Stene,

Bra val med e400:an. Mycket kamera till rätt pris!

Det finns inte en uppsjö av objektiv till olympusen. Begagnatmarknad existerar knappt... Men alla objektiv som jag hittils önskat mig går att köpa. Det mesta finns! Fast utbudet är mycket mer begränsat än till tex canon.

Priset på olympus/canon. Canon har större utbud vad det gäller utrustning. Och då pressas priserna. Samtigt som fler tillverkare av utrustning finns på canons sida. Fast man får ofta vad man betalar för... Olympusen har objektiv i alla segment...

Har inte hört talas om någon sådan adapter. Tror ej det finns.

Mvh

Stefan
 
Jag har hittills bara använt analog systemkamera och då en helmanuell. Nu har det blivit dags att skaffa en digital och då plånboken inte är allt för stor lutar det åt e400 s paket med två objektiv (tror det var 18-43 och 50-150?). Jag har såklart läst en del recentioner och så men har ändå lite frågor.
1. Med de här objektiven är det väl möjligt att ställa skärpan manuell? Trodde att det alltid var det på en systemkamera, men jag har lånat en som bara hade autofokus, vilket gjorde mej väldigt förvånad eftersom jag anser att det är själva grejen att man ska kunna välja allt manuellt.
2. Finns det möjlighet att välja allt som bländare, slutartid, ISO direkt på kameran eller måste man in i menyer?
3. När man plåtar rörliga objekt, tex ett djur som springer, kan man då följa det på skärmen tills kortet är taget, eller gör den som min kompaktkamera och låser bilden en liten stund innan (vilket ofta lerder till att man inte alls plåtat det man tänkt)?
 
Hej Jeanette,

Jag har inte E400 men storebror E510. Det mesta är likt.

För det första är objektiven 14-42mm och 40-150mm (och de är förhållandevis väldigt bra).
Det motsvarar 28-84mm resp 80-300mm på din analoga 35mm-kameran.

1) Det går utmärkt att fokusera manuellt med en ring på objektivet.

2) Bländare och slutartid lär du ställa in med ratten, om det finns en ISO-knapp på E400 vet jag ej (E510 har det).

3) Man kan inte följa några objekt på skärmen med E400 eftersom det är en klassisk systemkamera. Men fördelen är att det går perfekt att följa objektet i sökaren. Bilden kommer att tas precis när du själv vill.

E410 & E510 har live view vilket i princip betyder att man kan se sökaren på skärmen. Men i det fallet du tar upp är det ändå ingen fördel eftersom det tar ~1s efter man trycket tills kortet tas.
 
Tack så mycket för svaren! Då undrar jag bara om det är ovanligt att man kan ta kort på systemkamrorna genom att bara se på skärmen? Man kanske inte ska se det som ett problem att det inte går? Lånade dock en kamera, (den jag nämnde som inte hade manuell skärpa) och där kunde du se på skärmen hela tiden medan du tog kort... Vet inte om det var skillnad på det i och med att det var en kamera som det stod 12* optisk zoom... Det brukar ju stå 1 gång på systemkameror annars... (var det här nån "halvvariant" kanske?)
 
Det är mycket ovanligt att kunna använda skärmen som sökare. Min gissning är dock att alla systemkameror kommer att ha detta i framtiden.
Det är bara Olympus E330, E410, E510 och Canons flaggskepp 1D Mark III som har detta i dagsläget (har jag glömt någon?). E330 lär vara den som fungerar bäst och var också först på marknaden.

Den kameran du lånade var säkerligen ingen "riktig" systemkamera, mao kunde man inte byta objektiv på den och kanske hade den ingen spegel heller. De kan utanpå vara förvillande lika en systemkamera.
 
Hej!

Jag får väl ställa in mig i klubben som E400 ägare. Igår gjorde jag ett litet impulsköp. Ett E400 kamerahus som varit inne på service köpte jag på Netonnet för 2399kr med full garanti. Det var för bra för att missa. Efter några bilder i går på beisen så måste jag säga att jag är väldigt nöjd! Inte för att det är en stor uppdatering jämfört med E500 men kameran är mindre och det var det jag ville ha.

Någon som vill köpa en E500 :)


MVH Uffe
 
Stefan_BOJ skrev:
Tjena Stene,

Bra val med e400:an. Mycket kamera till rätt pris!

Det finns inte en uppsjö av objektiv till olympusen. Begagnatmarknad existerar knappt... Men alla objektiv som jag hittils önskat mig går att köpa. Det mesta finns! Fast utbudet är mycket mer begränsat än till tex canon.

Priset på olympus/canon. Canon har större utbud vad det gäller utrustning. Och då pressas priserna. Samtigt som fler tillverkare av utrustning finns på canons sida. Fast man får ofta vad man betalar för... Olympusen har objektiv i alla segment...

Har inte hört talas om någon sådan adapter. Tror ej det finns.

Mvh

Stefan


Det finns adaptrar till 4/3 däremot finns inga åt andra hållet.
 
OM Zuiko bajonetten för 135-film.

herodes skrev:
Kolla på http://www.fotodiox.com/

Hittade en adapter till Canon på Ebay, finns många fler varianter faktiskt.

Tro inte på allt man läser på internet, framför allt inte på eBay!

Kollar man på registeravståndet, ser man att Olympus E-1 har bland de kortaste. För att då kunna montera ett Four-Thirds objektiv med sitt korta registeravstånd, måste man hyvla av bajonetten på varje annan kamera, i Canons fall med över 5mm. Då är det inget kvar av Canons bajonett, om man tänker använda ett 4/3-objektiv på ett annat kamerahus och fortfarande kunna fokusera även på oändligheten.

Dessutom så har ett Four-Thirds objektiv 9 signalstift, för att bl.a. kunna styra både bländare och fokus, samt att återmata dessa data elektriskt till kamerahuset. Utan att kunna styra bländare och fokus, så är användningsområdet rätt begränsat till makro på full bländaröppning.

Visserligen har t.ex. Sigma-objektiven en omkopplare för manuell/automatisk fokus, samt att dessa objektiv dessutom tecknar ut större bildcirklar.

Kollar man på bilden på eBay, ser man dessutom att det är en bild på den gamla OM Zuiko bajonetten för 135-film.

Ref:
 
Bjelkengren skrev:
Jag får väl ställa in mig i klubben som E400 ägare. Igår gjorde jag ett litet impulsköp. Ett E400 kamerahus som varit inne på service köpte jag på Netonnet för 2399kr med full garanti...

Fantastiskt köp, med garanti dessutom!

Hoppet från min gamla E-300 till E-400 var nog större, än från din E-500 till E-400.

Jag tycker kameran växer med att jag lär mig använda den, främst är det att den är säkrare i exponeringen jämfört med min gamla E-300.

Det är kul med en liten kamera, dock behöver den antingen det lilla makrot eller den lilla kit-gluggen, samt en FL-20 blixt, för att det sammantaget ska bli ett kompakt paket.
 
Hej!

Jo absolut så måste kameran kompletteras med kompakta objektiv. Igår inhandlades ett nytt 14-42 objektiv, även det med full garanti för långt under normalpris. Senare blir det garanterat det lilla macrot samt en blixt. Det jag faktiskt retar mig lite på med E400 jämfört med E500 är att jag får röda ögon på bilderna. Så visst finns det nackdelar med mindre kameror. Fördelen med denna är dock att jag tycker ISO 1600 är användbart. Jag tycker även att vitbalansen i kameran verkar säkrare än i E500an.

Är det någon som har provat Crumplers små väskor till E400/410 och kan ge ett tips?


Ha det!

MVH Uffe
 
xD minneskort till E-400

E-400 kan ju ta två olika minnesmedia, dels xD-kort samt CF-kort.

Beträffande xD-korten, så finns de ju av M-typ, samt en nyare och snabbare H-typ.

Vad jag förstår, så tillhandahåller Olympus bara typen M, medan t.ex. Fujifilm tillhandahåller även den snabbare H-typen.

Olympus har en lurig grej med sina xD-kort, det är nämligen så att en speciell Panorama-funktion i programvaran Master, funkar bara om man tagit panoramabilder med Olympus egna kort.

Hur som helst, det kan vara bra att ha två minneskort i kameran, dels för kapacitet, dels för ev. backup.

Beträffande CF-kort, så rekommenderas de allra snabbaste korten, eftersom E-400 kan tillgodogöra sig dessa.
 
CF minneskort till E-400

John Foster på www.biofos.com har uppdaterat sin test av E-400, denna gång med test av CF-kort till E-400. Det lönar sig alltså att köra med de snabbaste korten i E-400, SanDisk Extreme IV, speciellt om man fotar i rå-format, vilket framgår av dessa resultat från www.biofos.com:


I was able to test the E-400 with SanDisk Ultra II (rated at 66MB/second), Extreme III (rated at 133MB/second) and Extreme IV (rated at 266MB/second). Using the standard test: camera in MF, Manual mode, 400th second, lens fully open, ISO 400, ESP, Burst mode, Rec view on 5 seconds, each card formatted in camera before test, Battery fully charged - I obtained the following card write times:

• SanDisk Ultra II: RAW+SHQ 5 sequential shots from pressing shutter to red light out = 30 seconds.
• SanDisk Ultra II: RAW 5 sequential shots from pressing shutter to red light out = 21 seconds.
• SanDisk Ultra II: SHQ 5 sequential shots from pressing shutter to red light out = 9 seconds.
• SanDisk Ultra II: HQ 5 sequential shots from pressing shutter to red light out = 4 seconds.


• SanDisk Extreme III: RAW+SHQ 5 sequential shots from shutter press to red light out = 23 seconds.
• SanDisk Extreme III: RAW 5 sequential shots from pressing shutter to red light out = 11 seconds.
• SanDisk Extreme III: SHQ 5 sequential shots from pressing shutter to red light out = 7 seconds.
• SanDisk Extreme III: HQ 5 sequential shots from pressing shutter to red light out = 3.5 seconds.


• SanDisk Extreme IV: RAW+SHQ 5 sequential shots from shutter press to red light out = 18 seconds.
• SanDisk Extreme IV: RAW 5 sequential shots from pressing shutter to red light out = 9 seconds.
• SanDisk Extreme IV: SHQ 5 sequential shots from pressing shutter to red light out = 5.5 seconds.
• SanDisk Extreme IV: HQ 5 sequential shots from pressing shutter to red light out = 3.1 seconds.


Ref:
 
E-400 Service Menu (undocumented)

Bildräkneverket i E-400 tappar minnet efter ett tag, om det inte sitter i ett CF-kort med kvarvarande bilder på. För att synka upp numreringen igen, så behöver man gå in i service-menyn för att kolla hur många gånger som slutaren brukats.

Här kommer en enkel instruktion i hur man t.ex. kollar upp:
  • Hur många gånger man använt slutaren (958)
  • Hur många gånger den interna blixten använts (74)
  • Hur många gånger spegeln fällts upp och slutaren öppnats för att rengöra sensorn (Cleaning Mode) (0)
  • Hur många gånger som sensorn rengjorts med ultraljud (SSWF), dvs hur många gånger kameran slagits på (373)
Obs: Siffrorna i färg är från min Olympus E-400.

  • Huvudströmbrytaren i läge: [ON].
  • Öppna luckan till CF/xD korten.
  • Tryck samtidigt på dessa två knappar: [MENU] + [OK].
    Min kamera visar nu i displayen: OLYMPUS E-400
  • Tryck i följande ordning på navigeringsknapparna:
    Upp-Ned-Vänster-Höger.
  • Tryck ner slutarknappen helt och hållet.
  • Tryck på navigeringsknappen: Upp.
  • Nu är du i en mode med fyra sidor, som du fritt kan byta mellan:
    • Page 1 menu (Upp)
    • Page 2 menu (Höger)
    • Page 3 menu (Ned)
    • Diagnostic menu (Vänster)

PAGE 1 menu (Upp)
B : 1003
U : 1100 0001 1200 0000
C : 0000
A : 1100
L : 1108 1100 1100 1000
F : 1003
M : 0000 0000

(L = Lens code t.ex. 1108 = ZD35mm/F3.5 Macro)
(F = Flash code t.ex. 1003 = FL-36)

PAGE 2 menu (Höger)
R : 000958 (Antal exponeringar).
S : 000074 (Antal gånger den interna blixten använts).
C : 000000 (Antal gånger spegeln fällts upp och slutaren öppnats för att rengöra sensorn (Cleaning Mode).
U : 000373 (Antal SSWF = sensorrengöring med ultraljud).
V : 000001
L : 000000

Page 3 menu (Ned)
CS : C56513536 (Camera Serial Number)
MCS: 4023611002 175001 (Maker Notes)

Diagnostic menu (Vänster)
D:


Vilken månad och år är min E-400 kamera tillverkad?
- Svaret finns dolt i Makernotes (MCS)


Förutom det unika 9-siffriga serienumret (CS), så är även Makernotes (MCS) intressant, vilka f.ö. bägge skrivs in i bildens EXIF data. Makernotes innehåller 16 siffror, vilka för min E-400 kan tolkas enligt följande:

4023-6-11-0-02175-001
  • Position 1-4 representerar kameramodell: 4001=E-1, 4007=E-300, 4011=E-500, 4016=E-330, 4023=E-400
  • Position 5 representerar tillverkningsår: 3=2003, 4=2004, 5=2005, 6=2006, 7=2007
  • Position 6-7 representerar tillverkningsmånad: t.ex. 11=november
  • Position 8 är okänd: 0=?, 1=?
  • Position 9-13 förmodas representera ett löpnummer inom tillverkningsmånaden.
  • Position 14-16 förmodas representera revisionsläge hos h/w.

Ref:
 
Senast ändrad:
E-400 fotar premiärministerns sista tjänstgöringsvecka

Vilken kamera väljer en fotograf, som på nära håll följer och dokumentar makten i Storbritannien?

NICK DANZIGER HAS PHOTOGRAPHED WORLD LEADERS AT CAMP DAVID AND ABANDONED CHILDREN IN KABUL. NOW HE IS USING HIS E-400 TO CAPTURE THE FINAL DAYS OF TONY BLAIR’S PREMIERSHIP. NICK BLACKMORE TALKS TO HIM ABOUT POWER, CELEBRITY AND HOPE

Silent Witness
Nick Danziger, one of the UK’s foremost documentary photographers, was given unprecedented access to Number 10 during the ex-Prime Minister Tony Blair’s last weeks in office. His photos give a rare insight into life within the corridors of power.


Ref:
 
Ny firmware till E-400

Ver 1.2
20.11.2007
Compatibility with ZUIKO DIGITAL 2.0x Teleconverter EC-20.

Undrar om det bl.a. betyder bättre autofokus-algoritmer, för att kunna använda 2x telekonvertern tillsammans med långsammare objektiv? T.ex. med kit-objektiven som ju slutar på f/5.6 vid längsta brännvidden.

Ref:
 
Utmärkt för att ta med vid skidåkning

Med en så lätt och smidig kamera som en E-400, så är det inga problem att ta med den även på de lite mer krävande skidturerna. Hängandes i en bröstsele med något av de ultra-lätta & kompakta kit-objektiven, så är den inte alls störande.

En E-400 är faktiskt mindre störande att ha hängandes i bröstselen än en gammal Canon Powershot IXUS i jackfickan, vilken fick ersätta E-400 den dagen då vi hade snöblandat regn i de lägre regionerna. Min LowePro TLZ Mini är inte väderskyddad, ej heller min E-400.

Min Canon IXUS får lätt kondensproblem, vilket tyvärr kan ge en del mjölkiga bilder som resultat. Funderar ändå på att ersätta Canonen med en mer miljötålig kompakt, eftersom en tung E-3 med miljötätad 12-60mm är inget jag vill trilla omkull med.

P.S. Man kände igen några miljöer från Lase Åbergs film Sällskapsresan 2 eller "Snowroller" här.
 

Bilagor

  • p1210111sq400.jpg
    p1210111sq400.jpg
    90.4 KB · Visningar: 436
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.