Annons

E-400

Produkter
(logga in för att koppla)
K-bajonett??

chinerunner skrev:...få den med Fujifilms CCD sensor och K-bajonett så slår jag till på en gång :)
Om du ändå sagt EOS-bajonetten, eftersom Canon-gluggar är det enda du inte kan montera via adaptrar på en 4/3-kamera!

Vill du ändå köra Pentax K/KA-gluggar, dvs. om du har gamla sådana går det utmärkt med hjälp av adaptrar från Cameraquest. Satsa dock på en förstorande ögonmussla om du ska fokusera manuellt, eftersom sökarbilden inte är så stor på en E-400.

Stort omfång till låg vikt, hela 28mm-300mm om du jämför med gamla 135-formatet, får du med de två nya ED kit-zoomarna, som endast väger 190g+220g=410g. Själva kamerahuset väger ungefär lika mycket, 420g med batteri.

Bildkvaliteten från E-400 skäms minsann inte för sig heller, allt enligt E-400 acid test, en jämförelse i tryck mellan Canon 5D, Canon 400D, Nikon D80, Nikon D2Xs, Olympus E1 och Olympus E-400.

Jag håller med om att det vore bra för Four-Thirds standarden om även Fujifilm med sin Super CCD och Sigma med sin Foveonsensor kunde tillhandahålla kamerahus, så att vi konsumenter finge ett större utbud att välja bland. De är ju redan medlemmar, så helt utesluten är nog inte den möjligheten.

E-400 har en ny CCD-sensor från Kodak, denna gång av typen Interline, till skillnad mot tidigare av typen FFT (Full Frame Transfer). Väntar med spänning på nyheter från PMA2007 för att förmodligen se mer om vad den kan åstadkomma.

mvh
 
Ja här finns ju adapters till allt möjligt.
http://www.cameraquest.com/adapt_olyE1.htm

M42 vore ännu trevligare. Jag har fast optik mellan 28 till 400 till min Praktica.

Anledningen till att jag nämnde K-bajonett var att jag har kvar min Ricoh XR2s men med havererat hus.
Men 50mm orginalaren är ju ansedd som skarpaste K optiken.

Så då önkar jag mig bara Fujifilms Super CCD i huset då :)

Jag gillar att kunna använda Asa/ISO 1600 och bländare större än 2.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Piggelin69 skrev:
Ja, ett macro objektiv är nog nästa köp. Men jag har redan lagt ut ca 21 000 på kameran plus tillbehör så det får minst vänta i några veckor. :)

Hej Jan jeg har lige købt Olympus Zuiko Digital ED 50/2,0 Macro, den kan jeg varmt anbefale.
MVH.
 
Om man anväder ett manuelt objektiv på E-400, finns det en focusindikator tex en prick som tänds i sökaren vid korekt focus? Eller är det bara till att försökasig på att ställa skärpan på en naken liten mattskiva?
 
Focus confirmation indicator

Den möjligheten skulle jag också önska mig på min gamla E-300. Eftersom det ju fungerar i manuellt läge med alla objektiv med fattning för 4/3-systemet, så kan man misstänka att den funktionen av olika orsaker är avstängd vid användande av gamla objektiv via adaptrar. Undrar om inte denna fokus-indikering är avstängd även hos Panasonic också? Ett alternativt hjälpmedel i form av en mattskiva kan fås från Katz Eye™ Optics.
 
Tack för den informationen.

Hur ska man tolka: The Katz Eye™ screen will have NO effect on the functioning of the autofocus sensors of the camera?
 
chinerunner skrev:
Tack för den informationen.

Hur ska man tolka: The Katz Eye™ screen will have NO effect on the functioning of the autofocus sensors of the camera?

Därför att strålgången till AF-sensorn passerar genom den stora halvgenomskinliga spegeln, samt via en liten bakomliggande spegel vinklas ned till AF-sensorn på dess plats i botten av spegelhuset. AF-egenskaperna påverkas därför inte av en eventuell mattskivas egenskaper för en traditionell DSLR.

Däremot exponeringsmätaren som mäter reflektionen från mattskivan kan påverkas av struktur och reflektion hos denna.
 
Blir denna påverkan konstant så att man lär sig att exponera vissa steg över/under för bra resultat?
Eller blir det som att kasta bort ljusmätaren?

Jag skulle vilja ha en "liten" systemkamera som använder gammla fina objektiv. tex mitt Cosinon 50.

Jag inbillar mig att jag då kan få fram lite av kännslan som att fota med min Praktica MTL5b ger.

Slimmat hus, manuell focus, riktig skärpa och äkta fotoglädje. Är det för mycket begärt i denna nya tid? :)

Trevligt att du är så kunnig och att du delar med dig av detta TT.

/Patrik
 
The red focus point indicator lights also will not light when using the Katz Eye™ focusing screen. This does not present a major problem, as the focus point may be selected using the LCD on the back of the camera and the green light to the right of the viewfinder will still indicate when focus lock is achieved. All other viewfinder information displays function as intended.
 
Och som svar på min fråga:
Metering Information
Detailed metering testing has not been conducted on the Olympus E-400. Based on our experience with other Olympus models, it is expected that installation of the Katz Eye™ focusing screen will have only a very slight effect on light metering in the E-400. Nonetheless, it is strongly suggested that the user take a test shot and check the histogram before proceeding with critical work.
 
www.biofos.com testar E-400

En bra test där författaren även jämfört de tre standard-zoomarna, samt även de tre mediumtele-zoomarna. Analys av brus i bilder vid praktiskt fotande, där författaren jämfört nya E-400 mot populära E-500, visar mycket uppmuntrande resultat för E-400. Det lovar mycket gott för E-400 och efterföljande modeller. Sammantaget så skulle jag gärna tänka mig en E-400 med tillhörande Double Zoom Kit.

Jag kan ta ett exempel från förra veckan. Jag provade vad det skulle väga med att skida omkring med en tung telezoom-försedd kamera i en LowePro TLZ2 med bröstsele och det var inte bekvämt. I stället föredrog jag en gammal och slö liten kamera med pytteliten 1/2.5" sensor som jag enkelt kunde ha i jackfickan. Man tar helt enkelt mer bilder med en P&S kamera än att behöva langa upp en E-300 med standardzoomen ZD14-54/F2.8-3.5 & EC-14 titt som tätt ur ryggsäcken, medan otåliga kompisar hellre vill se till att hinna åka alla nedfarter i det stora skidsystemet.

Med en E-400 så skulle jag kunna tänka mig att den kunde brukas mera aktivt: Kameran väger utan/med batteri 375g/420g, Standardzoomen väger 190g och Telezoomen väger 220g. Ljuset i backen räckte väl till för en P&S kamera, så behovet av ljusstarka objektiv är inte heller nödvändigt.

Ref:
P.S: Bilden här nedan är tagen med en Canon S230.
 

Bilagor

  • img_0907r400.jpg
    img_0907r400.jpg
    53.9 KB · Visningar: 523
die bildmässig leistungsfähigste Kamera des Olympus-Systemes

Michael Buch skrev:
Den tager fine billeder og er helt fantastisk god til portræt foto. se her.
Fint ljus och porträtt på dina hundar!
...


För den som är bevandrad i germanska språk, så kan följande test hämtad från Oly-E.de, utförd av en professionell fotograf vid namn Heinz-Guenter Hamich, av E-400 med tillhörande bilder från spanska Valencia vara upplysande.

"Mein Fazit beschränkt sich konsequenterweise auf den Faktor fotografische Nutzung unter primärer Beurteilung des bildmässigen Ergebnisses.

Hier kann der E-400 uneingeschränkt eine sehr hohe Leistung attestiert werden, sie liefert sehr scharfe, hoch detailreiche Bilder bei sehr gutem Dynamikverhalten in allen ISO-Bereichen bei wirklich schöner, angenehm natürlicher Farbwiedergabe. Bildmässig insgesamt ein Spitzenergebnis, das überzeugt.
"

Många tyska tester publiceras endast i tryckt upplaga, eller så måste man köpa dessa för några €'s från deras respektive hemsida. Här är en oberoende test som är läsvärd. Någonting att fräscha upp tyskan med om intresse finns.

Ref:
 
Billigt E-400 hus

E-400 är billig nu, se t.ex Dustin Home eller Foto Video där kamerahuset bara kostar drygt fyratusen, vilket är billigast på den svenska marknaden för ett kamerahus (juni 07). Ute i Europa är den ytterligare några hundralappar billigare.

Eftersom jag har min gamla E-300 inne på service, så blev jag utan kamera. Med risk att bli utan kamera under midsommarveckan, så slog jag nyligen till på en E-400. Dels på grund av det låga priset, men även p.g.a. den lilla storleken hos E-400.

När man nu läser om E-510 och de lyriska omdömena om både IS och Live View, så tänker jag att jag kanske borde ha väntat på E-510. Jag hade under en längre tid funderat på antingen en E-410 eller en E-510, så när jag behövde kameran, så fanns inte E-510 ute ännu. Valet blev då en E-400, till ett mycket bra pris.

Första intrycket gentemot min gamla E-300, är att det här är en nyare och en mycket kvickare kamera. Exponeringen och vitbalansen är säkrare, fokus är snabbare. Den är så lätt med lilla makrot som väger 165g, dvs totalt 165+435=600g skjutklart, det är sanslöst lätt för en dSLR!

Sen så har den en Kodak-sensor, så att jag är van med färgerna från min gamla E-300, ja från KM25 och KR64 för den delen. Det avgörande kriteriet var således att jag blev nöjd med bildresultatet och det blev jag från första bilden.

Med Adobe Camera Raw ver 3.6 kom stöd för råformatet till E-400. ACR v3.6 är den sista versionen som fortfarande går att köra på PS Elements v3. Dvs jag har ingen kostnad för att uppgradera programvarorna heller.

Ref:
 

Bilagor

  • p6150032m400.jpg
    p6150032m400.jpg
    88.2 KB · Visningar: 294
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.