Annons

E-400

Produkter
(logga in för att koppla)
De nya kompakta lättvikts-gluggarna till E-400

Jag ser just att Cyberphoto säljer ett av de nya kompakta kit-objektiven till E-400.
Olympus Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 för 2198 SEK.

Scandinavian Photo däremot har bägge dessa nya i sin prislista, och där kostar
ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6 II (EZ-4015-2) 2595 SEK.

På TechnikDirekt kostar dessa €260 och €286 respektive, dvs i samma härad som de gamla kit-objektiven, vilka ju lanserades tillsammans med E-300 för precis två år sedan.

Re: De nya kompakta lättvikts-gluggarna till E-400

Sundvisson skrev:
Jag ser just att Cyberphoto säljer ett av de nya kompakta kit-objektiven till E-400.
Olympus Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 för 2198 SEK.

Scandinavian Photo däremot har bägge dessa nya i sin prislista, och där kostar
ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6 II (EZ-4015-2) 2595 SEK.

På TechnikDirekt kostar dessa €260 och €286 respektive, dvs i samma härad som de gamla kit-objektiven, vilka ju lanserades tillsammans med E-300 för precis två år sedan.

Ja just! Nu såg jag det. Det är ju fråga om ED glas ... Inte illa mao.

Fick hålla i en E-400 idag.
Also, nog är den kompakt och ergonomisk. O jag tycker sökaren är mer än OK! Faktiskt ganska ljus. Inte besviken alls.
Och de nya objektiven är så otroligt små (och nästan vackra).
Lite lätt kanske den var. Med definitvt en kamera man tar med!!!

uppsnappade E-400 omdömen

TBStoor skrev:
Fick hålla i en E-400 idag.
Also, nog är den kompakt och ergonomisk. O jag tycker sökaren är mer än OK! Faktiskt ganska ljus. Inte besviken alls.
Och de nya objektiven är så otroligt små (och nästan vackra).
Lite lätt kanske den var. Med definitvt en kamera man tar med!!!

Jag har personligen inte sett någon E-400 ännu. Men det låter positivt att höra det som skrivs i den här tråden, samt läsa om denne Engelsk kurshållare i DPR-forum som testar E-400.

The D80 is a really good camera, image quality is very simillar, but in my opinion the E-400 images look better printed than the Nikons. Its subjective really, but having spent far too many hours comparing prints over the years, I've kind of got an eye for this and the E-400 beats it here.

Noise levels are simillar, although I think the D80 is slightly better, only slightly, this is easily matched with 3rd party noise reduction software and I personally think the noise issue is over stated, just look at a D2x file at 800 ISO to see what I am talking about.

Även i svenska tidningar, såsom på omslaget till senaste numret av Kamera & Bild Nummer 11|2006, så testar man kameran och gillar att den är liten och lätt, kul att använda och snygg.

michagg skrev:
Är det allt vad Olympus lyckas prestera !!!

E-400

Hoppas verkligen att det inte är allt vad Olympus har att komma med denna höst.

Kan argumentet, världens minsta DSLR verkligen vara någonting att nämna. Ingen köper väl en DSLR för att den skall vara så liten som möjligt.
jag tror Olympus kommer gå samma väg inom det digitala som de tvingades göra inom det analoga. Dvs att lägga krutet på kompaktkameror. Som ja ser det finns det idag två större huvudaktörer (Canoan, Nikon) och två allvarliga uppstickare i form av Pentax och Sony. De fyra tror jag kommer dominera och slå ut övriga. Troligen kommer också någon av Pentax och Sony också få stryka på foten, för konkurrensen.

Nu har cyberphoto testat E-400 och gett den "bra köp" och de tycker att den har en hög trevlighetsfaktor, är lite och smidig etc. De skriver även att bruset är under kontroll även på höga ISO-tal. Jag jämförde ISO 1600 mellan E-400 och Sonys A100 och jag tycker E-400 ger ett bättre resultat med mer detaljer. Sonyn ger ett mer utsmetat resultat tycker jag. Olympusen har kanske lite mer färgbrus dock.

Camerlabs jämför E-400 mot andra kameror

E-400 testerna på kameran som bara lanserats i Europa börjar presenteras, här är ytterligare en i samlingen.

Cameralabs ger E-400 betyget Highly Recommended i sin jämförande test.

Bästa DustBustern! Jämförbart brus med Sony vid höga ISO, men med mycket detaljer kvar i bilden för efterföljande brusreducering, så Canon 350D/400D är fortfarande ohotade ur den aspekten. Nya kit-gluggen med ED-linser är bättre än den gamla. Förbättrad sökare, i höjdledd jämförbar med storleken hos t.ex. Canon 350D/400D.

Testen är ingående, nyanserad och mycket saklig, framför allt de olika jämförelserna mot andra kameror är intressant.

Det är tråkigt att Olympus blir styvmoderligt behandlade i många tester. Många konsumenter tar det som sanning att Olympus kameror är förskräckligt brusiga och inte alls lever upp till konkurrenterna, men skillnaderna är ju oftast ganska små. Ofta handlar det också om hur mycket brusreducering som görs i kameran.

Testade själv att ladda ner en ISO1600 bild från gamla E-300 (som är "ökänd" för sitt brus) från nätet och brusreducerade i PS, och gjorde samma sak med en ISO 1600-bild från min D70. Skillnaden innan var tydlig till D70:s fördel, men efter brusreducering av båda gav E-300 minst ett lika bra resultat och fortfarande 2 mpixel extra.

Höga ISO med en gnutta extern brusreducering

De tester som är komparativa är förstås bra, men jag håller med om att tyvärr är det ibland mer ogrundad tro än vetande i de många av de på nätet florerande åsikterna.

Följande fyra siter tycker jag är sakligast om man ska nämna några:
  • http://www.imaging-resource.com/
  • http://www.cameralabs.com/
  • http://www.dpreview.com/
  • http://www.digit.no/wip4/
Har man en E-300 som jag, så lär man sig att försöka hålla nere ISO-talet i görligaste mån. Men ibland så klarar man inte att hålla slutartiderna tillräckligt korta utan att för den skull behöva öka ISO-talet till ISO800 & ISO1600. Men redan vid ISO400 kan det behövas en gnutta brusreducering av RAW-filerna. Någorlunda korrekt exponering är dock väsentligt. Här är ett exempel på en höstbild med mycket lövverk, där jag varit sparsam med brusreduceringen, för att inte det ska börja likna en akvarellmålning. (Bilder ska förstås ses i tryck.)

En annan fördel med 4/3-systemet är att det finns ljusstark optik, som är skarp redan på full bländaröppning, t.ex. min ZD11-22mm/F2.8-3.5, vilket gör att i många fall kan jag använda ett stegs kortare slutartid än med andra system. Det kan i viss mån kompensera för att min E-300 är ett ISO-steg sämre i brushänseende. Så totalt sett så skiljer sig inte Olympus systemet nämvärt från andra system.

Olympus E400 DSLR digital camera Review @ Pocket-Lint

En engelsk sida testar och ger några omdömen om E-400

We say The E400 is an amazingly compact DSLR system camera ideal for travel, holidays or where you want full control in a compact package.

• What is it?
    World’s smallest and lightest DSLR
  • Price
    £850 (Kit with an 14-42mm (as tested here) and 40-150mm zoom lenses.)
  • The good
    Handling, image quality, ease of use and handling (despite compact size), nice kit lens, responsive.
  • The bad
    Pentamirror viewfinder is gloomy and small, pricing.
Ref:

Stod i valet mellan Canon 400D eller Olympus E-400.

Jag måste säga att jag är mycket nöjd med min E-400. Det är min första systemkamera och att den är liten och lättanvänd är fördelar som jag som nybörjare verkligen uppskattar.
På jobbet använder 400D:n sedan 4 månader tillbaks och jag tycker den är svår att få bra bilder med. Jag har kompisar som också hade problem att få bra skärpa(!?) med denna och beslöt därför att börja med en E-400.
Missförstå mig inte, 400D:n är en mycket bra kamera men jag kan som nybörjare direkt få bättre bilder med Olympusen upplever jag.
Har också provat Nikon D200 som jag lånat en dag och den känns som en mer kompetent kamera men kostar så pass mycket mera att det inte känns värt det ännu.

Re: Stod i valet mellan Canon 400D eller Olympus E-400.

Piggelin69 skrev:
Jag måste säga att jag är mycket nöjd med min E-400. Det är min första systemkamera och att den är liten och lättanvänd är fördelar som jag som nybörjare verkligen uppskattar.

Kan bare holde med her, jag købte E-400 for at det var mindre end canon, bla fordi jeg vil kunne have det med på mcen.

Bruger lige for tiden de 2 standard optik som jeg har lånt af min onkel som har en e-500.

Så for jeg se senere om ikke der skal lægges penge på nogen nye, men indtil da er jeg meget tilfreds.

Re: Re: Stod i valet mellan Canon 400D eller Olympus E-400.

Michael Buch skrev:
Kan bare holde med her, jag købte E-400 for at det var mindre end canon, bla fordi jeg vil kunne have det med på mcen.

Bruger lige for tiden de 2 standard optik som jeg har lånt af min onkel som har en e-500.

Så for jeg se senere om ikke der skal lægges penge på nogen nye, men indtil da er jeg meget tilfreds.

Jag köpte till Olympus 14 - 54/2,8 - 3,5 och det var prisvärt tycker jag.
Se:
http://www.cyberphoto.se/?olympus/optik/14-54.php

Ja, ett macro objektiv är nog nästa köp. Men jag har redan lagt ut ca 21 000 på kameran plus tillbehör så det får minst vänta i några veckor. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar