Annons

E-330

Produkter
(logga in för att koppla)
E-330 förstaintryck från digit.no

När nu E-330 snart finns i butik, så kan det ju vara intressant att läsa lite tester om den. Så värst många tester har jag inte sett ännu, men här är i alla fall en som jag brukar hålla lite koll på, nämligen från en foto-site "över kølen".

Kai Thon på www.digit.no skriver nyanserat som vanligt i sina förstaintryck om E-330. Han skriver bl.a. att den nya Live MOS sensorn är ett stort steg i rätt riktning.

Denna nya generation sensorteknologi förväntar sig nog ett flertal även ska komma i den kamera som många hoppas att Olympus någon gång (Photokina 26/9-1/10) ska släppa som efterträdare till E-1'an.

I sammanhanget är det också kul att se att "kusin-kameran" Panasonic Lumix DMC-L1 i dagarna röner sådant stort intresse på www.dpreview.com, där den i deras statistik är den fjärde mest lästa kameranyheten. Jag har inte sett något annat än Canon på dess topplatser, med Nikon strax efter. Är det verkligen sådan magi runt Leica och deras objektiv? I så fall, kanske man skulle prova ett i höst...

Ref:
 
Re: Kolla priset!

Hoppas vi får höra om några nöjda användare som nappade på detta utmärkta erbjudande. E-330 har ju den bästa implementationen hittills av lajv vju.
 
Jag köpte en därifrån för månad sen för 4000kr.
Bra pris redan då tyckte jag.
skärmen och liveweiv är perfekt för manuell
focusering med mina Hexanon och Om objektiv.
och den är användbarare på högre iso än min
E-300.Men inte lika robust byggd./Stefan
 
Fråga: Skillnad mellan E-300 & E-330 med gamla gluggar?

stefan.s.j skrev:
Jag köpte en därifrån för månad sen för 4000kr.
Bra pris redan då tyckte jag.
skärmen och liveweiv är perfekt för manuell
focusering med mina Hexanon och Om objektiv.
och den är användbarare på högre iso än min
E-300.Men inte lika robust byggd./Stefan

-Ser du någon skillnad i prestanda med gamla gluggar, om du jämför E-300 med E-330? (Jag tänker på det här med mikro-prismornas utformning,men det blir förmodligen mer accentuerat vid kortare brännvidder.)


E-330 är ju en ganska anonym kamera här på fotosidan, inte så många trådar och diskussioner om den. Så många fler lär det nog inte bli heller, för liksom min E-300 så har den förmodligen redan slutat att säljas i Sverige. Undrar förresten hur länge man kör E-400 i Europa parallellt med försäljningen av E-410?

Läste även bland recensionerna här på fotosidan om E-330. Jag har själv en E-300 och vet hur robust dessa två kamerahus är byggda och vilken bra ergonomi de erbjuder. LiveView A/B i E-330 samt i Leica D 3 och Pana L1 är ju fortfarande en unik lösning sett ur handhavandet.

Då E-330 introducerades sades om Live MOS Sesorn:
Simplified circuitry that reduces the distance from each photodiode to its corresponding on-chip microlens assures excellent sensitivity and image quality even when light strikes it at a high angle of incidence

Undrar därför hur mikrolinserna på sensorerna skiljer sig åt, t.ex. i jämförelse med de hos Kodak-sensorn såsom i min E-300? Hur påverkar dessa resultatet av foto med gamla gluggar med OM-bajonetten? Till vilkens fördel, Kodak eller Matsushita/Panasonic? Klarar E-330 dessa gamla gluggar designade för film bättre, så bör även den senare och liknande sensorn i E-410/E-510 även göra det?

Mattskivan är svårare att byta på en E-300/E-330, pga den sidsvängande spegelmekanismen hos porro-sökaren. Jag har inte bytt på min E-300, mest pga att AF'en hos kitzoomen 14-45 och Sigma-telet 55-200 funkade så klanderfritt, så att jag gick på zoom-linjen istället för att använda de gamla OM-objektiven med fasta brännvidder.

Ref:
 
Jag märker inte någon större skillnad mellan de olika sensorena. Möjligen har e-330 något kallare färgtoner. I upplösning ser jag ingen skillnad.
jag föredrar nog 330 sensor den känns som den
ger en neutralare återgivning och klar högre iso bättre.
Live vive skärmen är perfekt med stativ och mitt
om 50mm Macro objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.