Annons

E-300 EVOLT testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
Mazy skrev:
http://www.olympus-esystem.com/dea/technology/fts/index.html

den tar väl hand om hela objektiv fattningen inkl kontakter, avstånd till avbildningsplan, storlek och aspekt på sensorn.
Hur hus och objektiv kommunicerar är också nytt, vad jag har förstått. Nu vet jag inte hur det är med andra tillverkare, men 4/3 objektiven har också en firmware som man kan flasha (har andra tillverkare också denna funktion?).
 
andreasc89 skrev:
Nja, Sony är väl en ganska stor kameratillverkare. Varför skulle de stå utanför om alla andra märken som hittils bara tillverkad kompakter går med?

/A\
Sony är stor ja, näst störst efter canon faktiskt.
Det är bara Olympus som gjort det, ingen annan.
 
sagan skrev:
Sony är stor ja, näst störst efter canon faktiskt.
Det är bara Olympus som gjort det, ingen annan.

Än ja. Men nu när tekniken har blivit billigare (eller kameratillverkarna inte så snåla) så har ju DSLR:na kommit in mer och mer på marknaden. Nu kan ju de flesta amatörfotografer köpa en budget-DSLR. Och de blir väl knappast dyrare heller. Jag tror att de flesta stora kameratillverkarna kommer att vilja satsa på DSLR och då är ju 4/3 systemet perfekt, det tar ju annars ganska lång tid att etablera ett nytt objektivsystem.

/A\
 
mr.b skrev:
många bryr sig helt enkelt inte om hur stor sensorn är, bara bilderna blir bra. Och det blir de ju med 4/3-systemet, åtminstone upp till ISO 800.
Problemet med brus kommer öka i takten med antalet pixlar (eftersom sensorn inte kan bli större), E-300 ger mer brus än E-1.

Redan nu med 8Mp så är bruset väl högt och de kommer att bli tvungna att stoppa in fler pixlar i framtiden för att kunna konkurera, vilket kommer ge ännu mer brus.

Konkurenterna använder sig av en betydligt större sensor, 1.5x/1.6x (och har möjlighet att göra den större, vilket bl.a. canon gjort).
Vilket ger helt andra möjligheter att öka antalet pixlar utan att bruset ökar.
 
andreasc89 skrev:
Än ja. Men nu när tekniken har blivit billigare (eller kameratillverkarna inte så snåla) så har ju DSLR:na kommit in mer och mer på marknaden. Nu kan ju de flesta amatörfotografer köpa en budget-DSLR. Och de blir väl knappast dyrare heller. Jag tror att de flesta stora kameratillverkarna kommer att vilja satsa på DSLR och då är ju 4/3 systemet perfekt, det tar ju annars ganska lång tid att etablera ett nytt objektivsystem.

/A\
Fuji använder sig av nikonhus för att göra sin D-SLR och Kodak gör hus för både nikon och canon (husen bygger på nikon resp. sigmahus).

Men som jag skrev tidigare, kan olympus göra 4/3 systemet till en succé så är det fullt möjligt att andra oxå kommer med kamerahus till systemet.
 
sagan skrev:
Problemet med brus kommer öka i takten med antalet pixlar (eftersom sensorn inte kan bli större), E-300 ger mer brus än E-1.

Redan nu med 8Mp så är bruset väl högt och de kommer att bli tvungna att stoppa in fler pixlar i framtiden för att kunna konkurera, vilket kommer ge ännu mer brus.

Konkurenterna använder sig av en betydligt större sensor, 1.5x/1.6x (och har möjlighet att göra den större, vilket bl.a. canon gjort).
Vilket ger helt andra möjligheter att öka antalet pixlar utan att bruset ökar.

Men nu när man uppnått 8Mp(vilket räcker gott och väl för svensson) så kan man lägga sina utvecklings kostnader på att minimera bruset.
Sedan gäller det bara att tala om för svensson att det är brusighet som är det nya säljargrumentet.
Om tillverkarna lunger ned sin lite i MP-utvecklingen och flyttar över lite energi till brushanteringen så skall ni se att inom några år kommer det sensorer som har mindre brus i ISO1600 än vad dagens har vid ISO100.
Frågan är bara om konsumenterna är berädda att betala för det?
 
Hade tillverkarna stoppat Mp-utvecklingen efter vad medelsvensson behöver så hade de slutat vid 4Mp..

Mp säljer, vare sig folk behöver det eller inte.

Att tillverkarna lägger ned oerhörda ansträgningar och pengar på att få ned bruset tvivlar jag inte en sekund på.
 
Angående brusnivåer så är det imponerande av canon att de lyckats få ned bruset ytterligare på 20D jämfört med 10D, trots att de ökade upplösningen till 8.2Mp (från 6.1Mp).

En del av förklaringen till det är att pixlarna inte blev mindre trots att det är fler pixlar på samma yta.
Förklaringen till det är att de lyckats minska avståndet mellan pixlarna.

Så nog ansträger de sig för att förbättra brusnivåerna för varje generation.
 
Frågan är om inte kunderna snart kommer att börja klaga på att bilderna är ohanterligt stora, att de äter minneskort och att de är tunga att mejla till kompisar.

Bland kompakterna har pixelrejset kommit av sig lite. Även om det finns några modeller med riktigt hög upplösning så fokuserar många mer idag på pris, utseende och funktioner istället för bara på magapixlar. Många vill inte betala för onödiga pixlar när de redan var nöjda med utskrifterna från sin gamla kamera eller sett andras.

På systemkamerafronten kommer det nog att rejsas ett tag till.
 
Jag tycker rejset verkar fortsätta som tidigare, nu är det 7 och 8 Mp kameror som gäller i kompaktvärlden (2003 var det 5Mp).
Jag kan inte se att det skulle ändrats.

Vi får säkert se 10Mp kompakter i år..
 
sagan skrev:
Jag tycker rejset verkar fortsätta som tidigare, nu är det 7 och 8 Mp kameror som gäller i kompaktvärlden (2003 var det 5Mp).
Jag kan inte se att det skulle ändrats.

Som jag skrev så finns det modeller som är högpixlare. Men storsäljarna ligger på 4-5MP och priset blir allt viktigare. Tidigare sålde modellerna med flest pixlar bäst.
 
Jasså, jag trodde det var kamerorna som låg bäst till i pris som sålde bäst, både då och nu.

Enligt cybers försäljningslista så har alltid 2-4Mp kamerorna för runt 2-3 tusen legat i topp.
 
Senast ändrad:
T-Max 400 skrev:
Styrkan tycker jag är objektiven.

Tex deras 11-22 mm F2.8 - F3.5 (22-44mm) är ganska jämförbar med Canon/Nikons gamla 20-35 f2.8 och dessutom både mycket skarp och intressant prissatt.

Husen är väl den svaga sidan, än så länge.

Just nu säljs ju E-300 bara i kit med ett ljussvagt objektiv, det är ju den andra normal-zoomen man vill ha... 5.6 är ju tragiskt ljussvagt som största bländare.

Ni som har köpt E-1 eller E-300, har ni fått MA-1 adaptern från Olympus?
/ Johan
 
Scratchen skrev:
Nu är jag inte helt säker på hur du menade, men du vet att Fourthirds sträcker sig lååångt mycket längre än till sidförhållandet på bilden?

Jo, jag är medveten om det. Men eftersom jag bryr mig mer om bilderna än om tekniken så tycker jag att sidförhållandet är det som är intressant. Visst skulle det väl vara kul med en standard, men för egen del är det lite sent kommet iaf.

/Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.