Annons

E-300 EVOLT testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror faktisk detta Fyra-Tre sysmtem kommer att slå hårt. Marknaden är som samt inte proffs, inte heller avanserade amatörer. Utan till familjefotografer som vill få ut lite mer ur sina kameror än vad kompaktrejset ger idag.
Hela ideen med att flera stora företag går ihopp och tillverkar hus och optik med samma fattning gör att det troligtvis kommer flera hus och förbättrignar varje år. Om man idag är bunden tilll ett sorts system kommer det påsin höjd ett hus varje år. Om detta ligger lite fel i pris eller prestanda får man vara snäll och vänta till nästa release. Med Fyra-Tre bör det kunna komma både enklare och avanserade modeller varje år.

Tycker den såg rätt fin ut, men att ljusmätaren visade så myckte fel, är ju konstigt.

Brus och fel och fel, snart är det väl lika bra och sluta fotografera! :)

Megapolare skrev:
Det beror nog snarast på att det finns få att köpa, än att många vill köpa den. Olympus lär inte producera i närheten av så många kameror som t.ex. 20D, D70 etc.
//
Nej, Olympus producerar inte lika många kameror som Canon och Nikon (DSLR'r då). Men det beyder inte att den floppar.

Scratchen skrev:

Objektiven, ok, än så länge finns inte lika många till 4/3 systemet, men dessa finns:

# Zoom lenses

* Olympus ED 7-14 mm F4.0
* Olympus ED 11-22 mm F2.8 - F3.5
* Olympus EZ 14-45 mm F3.5 - F5.6
* Olympus ED 14-54 mm F2.8 - F3.5
* Sigma 18-125 mm F3.5 - F5.6 DC
* Olympus EZ 40-150 mm F3.5 - F4.5
* Olympus ED 50-200 mm F2.8 - F3.5

# Prime lenses

* Olympus ED 50 mm F2.0 Macro
* Olympus ED 150 mm F2.0
* Olympus ED 300 mm F2.8

Jag tycker att vi väntar med att dömma ut E-300 tills den har nått ut till användarna (första partierna såldes slut inom ett par dagar i USA).

Jeroen

Styrkan tycker jag är objektiven.

Tex deras 11-22 mm F2.8 - F3.5 (22-44mm) är ganska jämförbar med Canon/Nikons gamla 20-35 f2.8 och dessutom både mycket skarp och intressant prissatt.

Husen är väl den svaga sidan, än så länge.

Nome Nescio skrev:
Nome Nescio skrev:
Jag tror faktisk detta Fyra-Tre sysmtem kommer att slå hårt. Marknaden är som samt inte proffs, inte heller avanserade amatörer. Utan till familjefotografer som vill få ut lite mer ur sina kameror än vad kompaktrejset ger idag.
Hela ideen med att flera stora företag går ihopp och tillverkar hus och optik med samma fattning gör att det troligtvis kommer flera hus och förbättrignar varje år. Om man idag är bunden tilll ett sorts system kommer det påsin höjd ett hus varje år. Om detta ligger lite fel i pris eller prestanda får man vara snäll och vänta till nästa release. Med Fyra-Tre bör det kunna komma både enklare och avanserade modeller varje år.
Canon kom med tre nya kamerhus 2004, dessutom kom Kodak med ett hus med canonfattning.

På nikonsidan finns det förutom nikons egna hus, fuji och kodakhus.

Vad finns det för tillverkare som gör hus till 4/3 systemet? Olympus..punkt slut.

Vad gäller optik så finns det förutom original, optik från tillverkare som sigma, tamron och tokina.

Vad finns för 4/3 systemet? Olympusobjektiven och ett par (enkla) sigmaobjektiv.

sagan skrev:

Canon kom med tre nya kamerhus 2004, dessutom kom Kodak med ett hus med canonfattning.

På nikonsidan finns det förutom nikons egna hus, fuji och kodakhus.

Vad finns det för tillverkare som gör hus till 4/3 systemet? Olympus..punkt slut.

Vad gäller optik så finns det förutom original, optik från tillverkare som sigma, tamron och tokina.

Vad finns för 4/3 systemet? Olympusobjektiven och ett par (enkla) sigmaobjektiv.

Både Kodak och Fuji har avtal med Four-Thirds, så det är väll troligt att de kommer med kamerahus inom sin tid. Du glömmer att båda Cannon och Nikon har använt samma fattning i mång år. Ge 4/3 lite tid så skall du se att det finns tillräckligt med tillbehör även har.
Jag förstår faktiskt inte den otroliga motviljan eller aggen mot 4/3 som det är på fotosidan.
Är det den gamal konservatismen som sitter i?

Nome Nescio skrev:
Både Kodak och Fuji har avtal med Four-Thirds, så det är väll troligt att de kommer med kamerahus inom sin tid. Du glömmer att båda Cannon och Nikon har använt samma fattning i mång år. Ge 4/3 lite tid så skall du se att det finns tillräckligt med tillbehör även har.
Om olympus lyckas sälja stora volymer av sina kameror i 4/3 systemet så kommer säkert fler tillverkare följa efter.
Olympus får ta hela risken själva här, modigt av dem, helt klart.

Jag har inte glömt att Cannon och Nikon har använt samma fattning i många år..
Nome Nescio skrev:
Jag förstår faktiskt inte den otroliga motviljan eller aggen mot 4/3 som det är på fotosidan.Är det den gamal konservatismen som sitter i?
Problemet med 4/3 systemet ligger i den begränsade storleken på sensorn, det går aldrig att konkurera i bildkvalitét med större sensorer.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Om olympus lyckas sälja stora volymer av sina kameror i 4/3 systemet så kommer säkert fler tillverkare följa efter.
Olympus får ta hela risken själva här, modigt av dem, helt klart.

Jag har inte glömt att Cannon och Nikon har använt samma fattning i många år..

Problemet med 4/3 systemet ligger i den begränsade storleken på sensorn, det går aldrig att konkurera i bildkvalitét med större sensorer.

Är det någon som vet hur det går för Olympus rent ekonomiskt? Tjänar de pengar på 4/3-systemet ännu, eller är det kompaktsegmentet som står för vinsten? Vad tillverkar de utöver kameror? Är Olympus ett självständigt bolag, eller är det en del i en större koncern?

Många frågor, men jag tycker att de är relevanta p.g.a. att det som avgör om 4/3-systemet har någon framtid är om man kan tjäna pengar på det.

För övrigt anser jag att man borde lansera kompaktkameror med 4/3-sensor. Tänk en motsvarighet till Olympus "gamla" mju-2 i 135-formatet, med fast vidvinkeloptik (jaja, kanske en liten zoom då) och lika kompakt som nuvarande mju-digitalarna. Coolt! Då finns säkerligen större potential att dra in lite deg också...

sagan skrev:
Vad bygger du det på?

Det undrar jag också.

Men samtidigt, Olympus gjorde en vinst på 3,9 miljarder dollar 2002, och är man bara målmedvetna och beredda att ta kortsiktiga risker (satsa på ett nytt system till stora kostnader) för att nå ett långsiktigt mål (d.v.s. 4/3-systemets fortlevnad och expansion) så finns det ingen anledning till att förutspå 4/3-systemets snara hädanfärd. Det skulle vara intressant att läsa senaste årsredovisningen.

Man kan i och för sig titta tillbaka på OM-systemet. Olympus lyckades med att komma med ett helt nytt (och på många sätt innovativt) system trots att konkurrensen från Minolta, Nikon, Canon och Pentax m.fl. var mördande. Parallellt existerade Pen-formatet, och hur det gick med det vet ju alla. Samt APS-formatet. Men jag anser att man inte kan jämföra 4/3 med pen- och APS-kamerorna. För det verkar som att den publika acceptansen är större inom digitalsegmentet - många bryr sig helt enkelt inte om hur stor sensorn är, bara bilderna blir bra. Och det blir de ju med 4/3-systemet, åtminstone upp till ISO 800.

Scratchen skrev:
Därför den är slutsåld nästan överallt i USA? :)

Precis som någon annan skrev så är det bara ett tecken på att efterfrågan är större än tillgången. Något som man kan säga om de flesta kameror när de är nya på marknaden.

Få handlare är intresserade av ens ta hem den till hyllan så handlarna tror inte heller på den verkar det som. Så jag står fast vid att jag tror den floppar.

Enligt vad jag läst så är det enbart en tillverkare som går plus på digitalkameror idag och det är inte DSLR:er som gör vinsten utan små kompakter. Sedan kan ni spekulera själva i vem som är duktig på att göra kompakter.

Skulle jag välja mellan e300 och 300d skulle jag iaf välja 300d.

Framtiden för 4:3 är väl inte omöjlig egentligen med tanke på att alla kompakter kör 4:3. Mycket matrial för montering och annat är anpassat för 4:3. Antagligen en anpassning till de gammla 645-kamerorna. Personligen kan jag tycka att formatet är mer trivsamt.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:

Framtiden för 4:3 är väl inte omöjlig egentligen med tanke på att alla kompakter kör 4:3. Mycket matrial för montering och annat är anpassat för 4:3. Antagligen en anpassning till de gammla 645-kamerorna. Personligen kan jag tycka att formatet är mer trivsamt.

Mvh
Maverick
Nu är jag inte helt säker på hur du menade, men du vet att Fourthirds sträcker sig lååångt mycket längre än till sidförhållandet på bilden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar