Annons

Olympus EM1X lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)
M4/3 har inte den sensorn Crop 2,0. 1 tummarna har 2,7, Canon har Crop 1,6 flesta övriga APS-C har 1,5, Sedan händer det att M4/3 sensorer kan beskära för att få ut ännu högre bildserier, Panasonic brukar trixa med att beskära sina sensorer för olika ändamål, så vissa av kamerorna blir då inte så jättelångt från 1 tums sensorerna.

Yep, då stämmer det på ett ungefär! Multiplicera 1.5 med 1.3 så blir det nästan 2.

Mer noggrant: 1.31x1.53 = 2.00
 
D500 18.790kr, 860g
500/5.6 PF 42.990kr, 1460g
Pris = 61.730kr
Vikt = 2320g

E-M1X 34.900kr, 997g
300/4 21.990kr, 1270g
Pris = 56.890kr
Vikt = 2267g

Det finns massa att klaga på när det gäller Olympus nya lansering, men vi kan väl i alla fall försöka hålla oss till det som är verkliga nackdelar?
Javisst, men då kan du ju inte jämföra äpplen med päron. Sätt ett 400/5,6 på Nikonkameran så blir det en rättvisare jämförelse.

(Ja, jag vet att Nikon inte har något sådant. Canons variant kostar 15000 kr och väger 1250 g. Vilket ju gör att din ekvation får ett helt annat resultat ...)
 
Javisst, men då kan du ju inte jämföra äpplen med päron. Sätt ett 400/5,6 på Nikonkameran så blir det en rättvisare jämförelse.

(Ja, jag vet att Nikon inte har något sådant. Canons variant kostar 15000 kr och väger 1250 g. Vilket ju gör att din ekvation får ett helt annat resultat ...)

Du kan använda 300/4 och en 1.4x telekonverter för 5000:- så har du samma brännvidd och spar fortfarande 15.000:- och 650g.
 
Sedan är diskussionen med Nikon kanske oväsentlig. Visst kan man hitta billigare och mindre kombinationer hos de flesta tillverkarna, men tanken Olympus har är nog att "billigare" och "mindre" inte är de enda kriterierna som styrt tillverkningen av EM1x, utan man får anta att prestanda och funktioner måste tas med i jämförelsen.
 
Vill man ha stativfot på 300/4 PF så är det bara att köpa en. Det är samma som till 70-200/4 VR. Om man inte tycker att orginalet är tillräckligt robust så finns det tredjepartsalternativ.

Suck.... Det var inte det som det handlade om... Han la till vikten av stativfoten på Oly alternativet med syftet av att visa att det blir tyngre då, men la inte till den i sin senare jämförelse till Nikon objektivet :D
 
Menar du att jag hade fel? Då får du läsa om, ursprunget var Nikons 500mm inte 300mm som han skriver om nu.

Du hade fel om vikten och ursprunget var faktiskt att jag föreslog både 300/4 PF och 500/5.6 PF.

"Nu kan man få ett mindre, lättare och billigare system genom att välja Nikon D500 + 500/5.6 PF (eller 300/4 PF), om det är vad man prioriterar."
 
? Vad menar du? Jag tror inte att någon sagt något annat.

Nej, som du ser så tog jag bort inlägget, eftersom det blev fel. Jag utgick ifrån att jonasfj hade använt samma siffror, men antingen så gjorde han inte det eller så glömde han bort vikten på telekonvertern. Det är ungefär samma skillnad.
 
Javisst, men då kan du ju inte jämföra äpplen med päron. Sätt ett 400/5,6 på Nikonkameran så blir det en rättvisare jämförelse.

(Ja, jag vet att Nikon inte har något sådant. Canons variant kostar 15000 kr och väger 1250 g. Vilket ju gör att din ekvation får ett helt annat resultat ...)

Nikon har två objektiv som är 400/5,6, nämligen 80-400/4,5-5,6 och 200-500/5,6
 
Äntligen en kamera för tågentusiaster

Äntligen har de som älskar att fotografera tåg och flygplan begåvats med en kamera för ändamålet. Kul att Olympus vågar satsa på en så smal målgrupp. På köpet får de som gillar motorsport en utmärkt kamera.

Synd bara att Olympus inte passade på att sätta in en EVF med OLED-skärm och högre upplösning. Något som de flesta konkurrenter har i dag. Årligt talat så förstår jag inte vad Olympus sysslar med. Företaget går med förlust och då lanserar de en starkt nischad kamera som kommer att kräva avsevärda investeringar på "sportobjektiv" om satsning ska lyckas. Tåg- och flygfantaster kan jubla, men vi andra...
 
Årligt talat så förstår jag inte vad Olympus sysslar med. Företaget går med förlust och då lanserar de en starkt nischad kamera som kommer att kräva avsevärda investeringar på "sportobjektiv" om satsning ska lyckas. Tåg- och flygfantaster kan jubla, men vi andra...

Det kan vara så att Olympus behöver en ny sensor för att kunna göra en E-M1 Mark III, men det har de inte ännu. De är ju i händerna på Sony.

Att slänga in teknik från E-M1 Mark II kombinerat med lite nya tekniker som de hunnit utveckla sedan E-M1 II och stoppa detta i ett kraftigare kamerahus är relativt billigt. Och med tanken på priset så behövs det inte säljas några jättemängder innan investeringen betalat sig.

Olympus är antagligen styrkta av framgången med 300/4 och vill ta chansen att sälja fler produkter med hög marginal.

Utvecklingen av E-M1X sker nog inte på bekostnad av andra produkter. När jag träffade Olympus i samband med lanseringen av E-M1X fick jag en bestämd känsla av att det kommer en hel del produkter i höst i samband med 100-årsfirandet.
 
Det kan vara så att Olympus behöver en ny sensor för att kunna göra en E-M1 Mark III, men det har de inte ännu. De är ju i händerna på Sony.

Att slänga in teknik från E-M1 Mark II kombinerat med lite nya tekniker som de hunnit utveckla sedan E-M1 II och stoppa detta i ett kraftigare kamerahus är relativt billigt. Och med tanken på priset så behövs det inte säljas några jättemängder innan investeringen betalat sig.

Olympus är antagligen styrkta av framgången med 300/4 och vill ta chansen att sälja fler produkter med hög marginal.

Utvecklingen av E-M1X sker nog inte på bekostnad av andra produkter. När jag träffade Olympus i samband med lanseringen av E-M1X fick jag en bestämd känsla av att det kommer en hel del produkter i höst i samband med 100-årsfirandet.

Ärligt talat så förstår jag inte att tillverkare som Olympus, som tydligen känner sig missgynnade av Sony och tycker att de allvarligt hindras när det gäller deras möjligheter att utveckla sina produkter i den riktning de vill och behöver, inte försöker vända sig någon annanstans istället. Är det verkligen bara Sony som kan tillverka de MFT-sensorer man vill ha.

Ännu konstigare är det ju när Sony ändå har puttat in en massa pengar i bolaget att de inte kan samarbeta bättre kring MFT-sensorerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.