Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-300 EVOLT testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket klagomål mot Olympus på senaste tiden måste jag säga..

Färgåtergivningen verkar hamna i samma klass som E-1, alltså helt fenomenal.

Anti-damm funktionen, vem vill inte ha den? Fortsätt göra rent era sensorer ni ;)

Objektiven, ok, än så länge finns inte lika många till 4/3 systemet, men dessa finns:

# Zoom lenses

* Olympus ED 7-14 mm F4.0
* Olympus ED 11-22 mm F2.8 - F3.5
* Olympus EZ 14-45 mm F3.5 - F5.6
* Olympus ED 14-54 mm F2.8 - F3.5
* Sigma 18-125 mm F3.5 - F5.6 DC
* Olympus EZ 40-150 mm F3.5 - F4.5
* Olympus ED 50-200 mm F2.8 - F3.5

# Prime lenses

* Olympus ED 50 mm F2.0 Macro
* Olympus ED 150 mm F2.0
* Olympus ED 300 mm F2.8

Inte illa att två objektiv täcker motsvarande 28-400m.

Jag är Olympus-fantast, det ska jag erkänna.
Personligen tycker jag det är bra med E-300, den gör sitt jobb, vilket är att vara en mycket billig instegskamera för folk som vill känna på DSLR marknaden. 1000kr billigare än 300D med kitobjektiv.


Jag tycker att vi väntar med att dömma ut E-300 tills den har nått ut till användarna (första partierna såldes slut inom ett par dagar i USA).

Jeroen
 
En sak som jag lade märke till var jämförelsebilderna E-300 vs. 300D och D70. Det kanske bara är jag som tycker det men D70s bilder blir ju avsevärt sämre än E-300 och 300D. Så var det inte i jämförelsen D70 vs. 300D. Det jag funderar på är om DPreview har ändrat ljusättining eller något mellan bilderna (vilket låter mycket osanoligt)? Jag tycker inte att D70s bilder blir rättvisa, de är ju helt grådaskiga här. Jag vill inte göra det här till en 300D vs. D70 tråd, jag bara undrar om det är jag som inbillar mig.
Jämför bilderna på:

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/page22.asp

och

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/page23.asp

Och då tänker jag först och främst på bilden med sträckkoden. Jämför och se.

/A\
 
Med tanke på att man får en E-300 med Kitobjektiv för nästan samma pengar som en A2 eller 8800 så är mycket kamera för pengarna.
 
andreasc89 skrev:
En sak som jag lade märke till var jämförelsebilderna E-300 vs. 300D och D70. Det kanske bara är jag som tycker det men D70s bilder blir ju avsevärt sämre än E-300 och 300D. Så var det inte i jämförelsen D70 vs. 300D. Det jag funderar på är om DPreview har ändrat ljusättining eller något mellan bilderna (vilket låter mycket osanoligt)? Jag tycker inte att D70s bilder blir rättvisa, de är ju helt grådaskiga här. Jag vill inte göra det här till en 300D vs. D70 tråd, jag bara undrar om det är jag som inbillar mig.
Jämför bilderna på:

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/page22.asp

och

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/page23.asp

Och då tänker jag först och främst på bilden med sträckkoden. Jämför och se.

/A\
Det är vanskligt att jämföra på detta sätt med kamerorna standardinställda. D70 har lite lägre kontrast, färgmättnad och skärpning som standard. Detta för att ge bästa utgångsläge för vidare behandling. De andra har uppskuvade parametrar för att ge kontrastrika, "flashiga" bilder vilket kanske är snyggt men är inte lika bra för vidare behandling.
 
objernulf skrev:
Det är vanskligt att jämföra på detta sätt med kamerorna standardinställda. D70 har lite lägre kontrast, färgmättnad och skärpning som standard. Detta för att ge bästa utgångsläge för vidare behandling. De andra har uppskuvade parametrar för att ge kontrastrika, "flashiga" bilder vilket kanske är snyggt men är inte lika bra för vidare behandling.

Nja, jag undrar om en så proffsig sida som DPreview verkligen jämför kamerorna på det sättet. Visst, när man köper en 300D så är parametrarna uppskruvade till +1 på alla, men rimligtvis borde de väl nollställa det först. Och vem säger att inte D70 hade uppskruvade parametrar de också?
Jag vill abslolut inte göra det här till en vs. tråd mellan D70 occh 300D, sådana finns det ju mer än tillräkligt av redan ;)

/A\
 
I de tester du refererar till är kamerorna inställda på defaultvärden och det är dessa som skiljer mellan t ex D70 och 300D.
 
Jag har faktiskt råkat fingra på en sådan olympus. Den kändes väl rätt okej men kommer inte nog inte att locka så många fler än redan olympusroyalister är jag rädd.

Jag har inte kunnat kolla bildkvaliten utan bara lite hur den fungerar. Den är väl tillräckligt snabb för amatören skulle jag tro förutom prestandakåta medelålders. Men det verkar som de gjort lite andra små misstag i mitt tycke. För att nämna ett så finns, eller jag hittade, det tre AF-punkter i sökaren som är valbara. Dock sitter de så tätt att det i praktiken är skitsamma att man kan välja. Man får iaf låsa och komponera om.

Såvitt jag förstått så är systemet inte bakåtkompatibelt så det finns egentligen ingen motivation för gammla användare som har linser kvar.

Strålgången från objektivet fungerar väl bra men frågan är om inte förstagångsköparna är lite mer konservativa och väljer en kamera med traditionellt utseende. Sökaren var väl för övrigt okej. Jag hade lite svårt för att all info stod till höger om sökarbilden men det är väl en vanesak.

Glädjande är väl iaf att det såg ut att sitta ett standard CF-kort i den.

Min gissning är att den floppar.

Mvh
Maverick
 
Jag håller på att testa E-300 för Allt om Digitalfoto. En utförlig test kommer snart i ett kommande nummer.

Jag vill gärna komma i kontakt med personer som köpt E-300 och få deras synpunkter.
 
Nome Nescio skrev:
Med tanke på att man får en E-300 med Kitobjektiv för nästan samma pengar som en A2 eller 8800 så är mycket kamera för pengarna.
Jag håller med, jämfört med allt-i-ett kameror så är den överlägsen på de flesta punkter, inkl. bildkvalitét.

Jämfört med den bildkvalitét man får med större sensorer (brus och dynamik) så ligger den efter rejält dock.

Brusnivån vid 400 ISO är som 20D vid 1600 ISO, dessutom är bruset på E300 avsevärt mer framträdande (ungefär som på 10D).

Något som imponerade därimot var den goda kvalitén på kitobjektivet, mycket fin skärpa och närmast obefintligt med kromatisk aberration, verkligen prisvärt objektiv.
 
Senast ändrad:
Scratchen skrev:
Objektiven, ok, än så länge finns inte lika många till 4/3 systemet, men dessa finns:
Det finns inga objektiv med bildstabilisator till 4/3 systemet.
Det ger konkurenterna en klar fördel, inte minst för Konica-Minolta som har bildstabilisator i kamerahuset t.o.m.
 
sagan skrev:

Jämfört med den bildkvalitét man får med större sensorer (brus och dynamik) så ligger den efter rejält dock.

Brusnivån vid 400 ISO är som 20D vid 1600 ISO, dessutom är bruset på E300 avsevärt mer framträdande (ungefär som på 10D).
Låt oss vara realistiska nu. Den är inte tänkt att konkurrera med 20D över huvudtaget.
I så fall kan vi lika gärna säga att den ligger långt efter 1Ds Mark II när det handlar om seriefotografering.. det håller ju inte, är du med?

Betänk att detta ÄR den billigast DSLR:en för tillfället.
Trots bruset (det finns viktigare saker än bruskonttroll) skulle jag ta den hellre än 300D alla gånger.
 
Scratchen skrev:
Låt oss vara realistiska nu. Den är inte tänkt att konkurrera med 20D över huvudtaget.
Korrekt, men (!) :D
Det visar hur hur svårt det är att få lågt brus med så liten sensor och små pixlar.
Så frågan är hur det ska kunna bli så mycket bättre när de gör en E1:a med 8mp.

För om man kollar på systemkameror från konkurenterna, så är det inte så att bildkvalitén är sämre på de billigare modellerna, det är annat de kompromissat med.

300D ger samma bildkvalitét som 10D, D70 ger t.o.m. något högre än D100.
 
Scratchen skrev:
Trots bruset (det finns viktigare saker än bruskonttroll) skulle jag ta den hellre än 300D alla gånger.
Vad är viktigare än "bruskontroll" menar du?
Okej, jag skulle tveklöst välja D70 eller 300D framför E300, inte enbart för att husen är bätrre, framförallt för att 4/3 systemet är som det är.
 
Den verkar ju vara rätt ok.. Kul när det kommer in lite nya "billiga" dslr på marknaden.. Synd bara att den är så fruktansvärt ful =D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.