Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyraste pryl ni haft sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.
En gång i tiden så skaffade jag en Grand Danois (hund). När hon var valp så fick hon vara med mej i studion på dagarna. Det går ju inte att lämna en liten valp själv hemma.
Så håller jag på och riggar till en plåtning och då blir det ju en massa stativ och sladdar överallt. Men jag hade en rätt så stor studio, så jag trodde i min enfald att hundvalpen kommer att hålla sej i den ändan av studion som jag inte fotograferar i.
Det slutade med att grandisvalpen drar omkull en PROFOTO blixt. Jaha, ett blixthuvud åt skogen.

Ta det lugnt med husdjuren i studion!

/Jacob vP

Alltid roligare med andra...

Jag gjorde lumpen í flygvapnet (i norge) och vid ett tillfälle jag gjorde postrundan så stod en F16 och brann lite lagom på landningsbanan. Piloten glömde fälla ut landstället. Det gick på några kronor att fixa till eländet. Piloten fick nästa 14 dagarna släpa omkring på ett landningshjul vart han än gick...

För egen del tappade jag min älskade Canon T90 i ett båtdäck så den avgick med döden :(

En Volkswagen Sharan och en Trans Am på samma gång.

Får några år sedan jobbade jag som taxiförare och en lördagnatt för några sommar sedan hade jag en medelålders dam i taxin som var några skvättar överförfriskad. Då jag efter en evighets tjat och hot tillslut fick henne att både kasta ut ölburk och cigarett ur bilen villa jag skjutsa henne dit hon skulle så fort som möjligt.

Jag lägger i backen och, nästan, trampar gasen i botten varpå det säger pang. Bakom mig står en kille med sin Trans Am. Passagerarsidan blev mos och bakvagnen på "min" bil ganska knycklad, men klarade sig självklart bättre.

Vad det kostade har jag dock ingen aning om, det fick åkarens försäkring ta.

Under ett semesterbesök på något slags muséum någonstans i norra delarna av Sverige vandra jag och ett gäng kompisar omkring och fotograferade. med mig hade jag min Panasonic lc33. Jag var alltid mycket noga med att alltid användra handlovsremmen och att aldrig gå med objektivet ute (kompaktkamera). Pga allt fotograferande så hade jag objektivet ute, och av någon annan anledning (troligtvis glömska) så använde jag mig inte av remmen. Under förflyttning till ett annat motiv så mottog jag en vänskaplig, dock distinkt skinnhandske-snärt mellan benen från en kompis. När man har fått ett par sådana så börjar ens reflexer att stå i stand-by hela tiden, detta resulterar i att man använder sig av armarna rätt så mycket. Det betyder också att reflexerna skiter i vad man håller i händerna. Kameran landar på objektivet så blir mäkta intryckt och snett. Efter lite våld så lyckades jag iaf bryta objektivet rakt igen, och av någon mystikst anlednings så fungerar kameran igen, dock inte zoomen.
Kameran kostade ca 5000 vid inköpstillfället, men efter som att jag är mycket väl medveten om att snålheten ofta bedrar visheten så hade jag försäkring.
Det hade kunnat blivit dyrt.

Eftersom vissa kör storys som inte har med foto att göra, så tänkte inte jag vara sämmre.

På den tiden jag körde lastbil så hände det sig så att jag hade varit på ett fik utefter E4:an.
När jag satt mig i bilen och kommit ett par kilometer, så gled libran ner på golvet, varvid jag sträckte mig efter den. Eftersom jag höll i ratten samtidigt så vred jag den innåt...dvs åt höger, varvid samtliga hjulpar hamnade utanför asfalten. Jag var för tillfället lastad med ungefär 25 ton bira...när jag kännde att det började skaka vred jag ratten reflexmässigt åt vänster....det skall man INTE göra!!! Hela ekipaget välte...först släpet...sedan kom bilen.

jag klarade mig utan en skråma, men lasten var förlorad. Försäkringsbolaget förstörde den återstående biran med hjälp av en bulldozer...polisen som kom först, försedde sig med ett gäng backar. Det där blev ganska dyrt för försäkringsbolaget....åkaren var ju inte heller eld och lågot direkt...

under årens lopp hände det en hel del annat dyrt också...men det är en annan historia.

Haha, sådana där lastbilar med HELIG last borde förses med GPS så att det varnas när en sådan välter!!

Tur att du klarade dig undan också, synd om lasten..

// Jocke

Joakim A skrev:
Haha, sådana där lastbilar med HELIG last borde förses med GPS så att det varnas när en sådan välter!!

Tur att du klarade dig undan också, synd om lasten..

// Jocke

Du...polar`n gick rund med en bryggarbil vid Hjulstakorset i Sthlm...dom kallade in Securitas för att vakta lasset....hehehe...

Hästsmäll = OK.

Var på safari till häst i Okavangodeltat i Botswana. Vi var fem turister och två guider och hade med några egensinniga reservhästar i grimskaft, jag red ett spralligt fullblod som gått löp i Zimbabwe.

Min Nikon F100 med batteripack och Tamron 28-300 satt fastspänd på bröstet i en LowePro Topload Zoom med chest harness, med en sådan sitter väskan bergfast på plats på bröstet utan att flaxa omkring.

Det var skymning, vi hade varit i sadeln hela dan och var på väg mot campen, var trötta och hungriga efter en het dag och uppmärksamheten var väl inte på topp när vi passerade en massa buskar. Plötsligt märkte vi att hästarna blivit spända, vägrade gå framåt och stirrade mot några buskar en bit bort, innan vi hann reagera brakade helvetet löst: två African Buffalo flydde undan så det brakade i vegetationen och försvann. Hästarna kastade sig undan i panik, löshästarna slet sig, dammet yrde, min häst slog upp huvet och träffade kameraväska och mitt ansikte med våldsam kraft - tjoff, splatt.
När vi fått stopp på pållarna, dammet lagt sig och vi samlat ihop löshästarna på rymmen inspekterade vi varandra; någon hade stukat handen, jag hade fått en rejäl tryckare i bröstet och hade tappat andan och hade näsblod och hade hästtagel mellan framtänderna och glasögonen hade blivit lite deformerade. Stjärnorna dansade framför ögonen.

Vi fortsatte hemåt medan jag fasade för hur kamera och objektiv klarat smällen.

Efter att vi vattnat hästarna öppnade jag med bävan kameraväskan och inspekterade och provkörde - allt var helt och allt funkade - otroligt!

Fortsättning följer...

Trilla av sängen = katastrof.

...här följer fortsättningen.

På kvällen några dagar senare har jag sittande på tältsängen rengjort alla kameragrejor och packar ner F100an och Tamronzoomen i TopLoadväskan inför morgondagen.
Lägger väskan på sängen, men råkar stöta till den så den rullar ner på golvet. Av någon anledning öppnar jag åter kameraväskan och tror inte mina ögon: objektivet har av den minimala smällen mot golvet blivit märkligt snett och avståndsinställningen går inte att rubba. Otroligt - TopLoadProväskan är välpolstrad och landningen på golvet var harmlös.

Objektivet var försäkrat så reparationen kom "bara" att kosta självrisken - klen tröst när man är mitt i bushen och vill fotografera the big five.

Det dyraste jag har haft sönder är en liten Konica kompaktkamera (ingen zoom, men en ganska fin en med nymodigheten med att lägga in datum och tid i bilderna) för typ 10-12 år sedan. Den låg längst ner i min ryggsäck, och näst längst ner låg två burkar yoghurt med sånt där folielock (Yoggi skogsbär, tror jag det var). Något vasst skar upp ena locket, och kameran dränktes i yoghurt. Jag kunde ta ut och framkalla filmen, men kameran var tvärkörd. När jag tittade på den några månader senare var det en liten gullig mögelkoloni i blixten...

En jag känner som läser till fotograf har haft sönder ett antal kameror (dock inte hans egna, utan andras).

Priset togs då han lyckades fördärva lärarens Hasselbladare genom att snubbla över en sladd i studion:D

schaki skrev:
En jag känner som läser till fotograf har haft sönder ett antal kameror (dock inte hans egna, utan andras).

Priset togs då han lyckades fördärva lärarens Hasselbladare genom att snubbla över en sladd i studion:D

Borde man inte ta alla dessa tecken och kanske välja ett annat yrke, i en egen studio hade alla eventuela vinster kun´nat sättas in direkt till Försökringsbolaget.... =D

// Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar