Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyraste pryl ni haft sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sumpade min 24-70 i asfalten och optiken höll, men metallfästet (!) blev tillbucklat så att den inte gick att sätta på kameran igen...

Snabbt reservinförskaffande av en beg. (plastig) 28-80 fick rädda resten av den resan (24-70 var enda gluggen jag hade med).

Rep av 24-70 gick på c:a 3K SEK.

Lycklig fotohistoria:
Jag ryckte sönder remmen till min Olympus C-50. Remmen slog jag sedan i berghällen, medan kameran förblev hel och fin i min andra hand. Ibland är det tur att remmarna går sönder...

Osannolik bilhistoria:
1) Dörrlås på förardörren sönder, omöjligt att öppna utifrån utan nyckel.
2) Alla andra dörrar låsta.
3) Vindrutetorkarbladen hoppar ur rätt läge, så att de inte tar.
4) Duggregn på morgonen.
1+2+3+4 = Halvvägs till jobbet stannar jag, kör åt sidan (vägrenen lutar) och går ut för att fixa torkarna. Klick. Motorn igång. Utelåst. Elände, förvåning och djup ånger.

Båda historierna slutade bra! (Bilen är såld)

Det här var en bra tråd. Är fortfarande arg för att Posten inte behagade att dyka upp idag med min 20D jag väntat länge på, trots att de ringde och sa att de skulle komma. Surt.

Men nu fick kjag lite distans till min egen irritation. Känns bra.

Själv har jag tappat en minidisc i golvet från ca: 1,5 meter. Det höll utvändigt, men inspelningsfunktionen gick sönder så den spelade in hackigt. Lämnade in på garantirep och sa att jag varit så försiktig med den.

Räkningen från servicen, som siba betalade kostade ca 3000 spänn, nästan på kronan samma som själva apparaten. De har ingen bra affärside, det är helt klart...

/Jens

Hej!

Fotorelaterat: Tappade min OM4 med 300mm i marken. Fick dock ut mer på försäkringen än vad jag gett för prylarna :)

Icke foto: När jag jobbade med flygplan räknade jag fel på några cm och pajade inredningspaneler för typ 100000kr

MVH

Törs man säga att man kom hem halvfull i taxin en natt och glömde Dimage 7i i taxin.

Det täckte hemförsäkringen och sen blev det D100 :)

Inte fotorelaterat men klantigt dock...

Var yngre och hade inte så mycket förstånd, var intresserad av datorer så jag var och pillade på baksidan av datorn, kollade alla ingångar och allt vad som fanns där, hittade en röd spännande knapp, tryckte på den och plötsligt sa datorn pang och det luktade bränt, sa till pappa, konstigt datorn funkar inte mer, vet inte vad som hände, men det luktade lite konstigt :) Intygade att jag inte gjort något konstigt.....

Har förstått sedan att det inte är särskilt lyckat att ändra spänningen från 230V till va det nu är då datorn är igång.

Datorn klarade sig nog rätt ok ändå tror jag, men nätaggregatet fick sig en ordentlig kyss och vaknade inte mer.

starnut skrev:
Var yngre och hade inte så mycket förstånd, var intresserad av datorer så jag var och pillade på baksidan av datorn,

Min sambo lyckades stänga av ett vattenverk när hon skulle surfa på sin pappas dator. Hon tryckte ju bara "avbryt" på alla popup-fönster... Det tog fyra timmar att starta vattenverket igen.

Somnade vid ratten på jobbet för några år sen, kollegan sov så sött han med :)
Det sista jag kommer ihåg innan jag ser diket torna upp sig mitt i rutan var att Pontus Enhörning körde en fantastiskt monoton låt på radion.
Efter en förmodat vinglig färd så vinglade bilen ner i höger dike.
Farten uppskattades av polisen till ca 90 km/h. Vi voltade, kanade, snurrade, skrek, såg livet flasha förbi och stannade 87 meter senare på sidan i diket.
Egentligen borde vi vart döda misstänker jag, men jag jobbade för ett företag som håller sig med bepansrade bilar på den tiden och hytten höll förvånansvärt bra - till o med rutorna höll.
När bilen väl stannat så ringer en polare efter ca 10 sekunder o undrar vad som händer ikväll...
-Önskar jag inte vart trött, önskar polarn hade ringt tidigare och önskar jag svarat ja på frågan som polisen hade om det kommit ett rådjur och jag väjat..
Ärlig o dum som man är (var?) så berättade jag så snällt att jag somnat haha

Vårdslöshet i trafik blev det till slut med indraget körkort och en sabbad nacke för resten av livet.
Det mest komiska med alltihop var att efter att vi legat i diket en stund så dök det upp en hjälpsam herre med fälgkors och försökte krossa framrutan så att vi skulle kunna komma ut - det gick inte så bra om man säger så.. ;)

-Dumt att sova på jobbet med andra ord!

Vad kalaset kostade?
Jah bilen vart totaldemolerad och de kostar ett 6-siffrigt belopp dessa fordon...

Så detta är definitivt den dyraste pryl jag haft sönder
-Hittills... ;)

Senast ändrad:
jag måste tammefan vara den mest tursamma personen på fotosidan! Har hittils inte sabbat nåt annat än en rulle 120-film...läste manualen för ett E-12 magasin när jag laddade ett A-12 :S inte bra.

När jag var liten så sabbade jag i.o.f.s. allt som kom i min väg :)
Jag älskade att mecka isär prylar :)
En gång när jag var tre så meckade jag isär morsans kompis dörrklocka :)

Efter avslutad fotosession tillsammans med barnen packade jag ned en EOS 1000 med ett 50/1,8 invirad i en barnfilt som lades i barnvagnens nätkasse. Väl hemkommen tyckte frugan att jag hade knycklat till filten och ryckte upp den för att skaka den....

Men nu är det över tio år sedan så det är ju preskriberat...

Än så länge så har jag bara glömt påsen som fotopapprena ligger i öppen när jag tände lyset i mörkrummet, peppar peppar...

På nyårsdagen åkte jag skridskor och gjorde en elegant piruett efter fem-sex minuter. Landade hårt på isen, Än hårdare landade min Olympus Camedia C-720. Den dog med ett knäckt objektiv. 2.500 kronor kostade den på REA.

froderberg skrev:
Min sambo lyckades stänga av ett vattenverk när hon skulle surfa på sin pappas dator.
Oslagbart och tur väl det. Nu slipper jag att skämmas för att jag, som konsult, lyckades med att stänga av Gulasidorna för Eniro och de har ändå en hel del redundans. Det tog en kvart innan tjänsten var uppe igen och ytterligare några timmar innan den var helt återställd.

Annars kan jag inte skryta med att jag har tagit sönder någon fotopryl av värde. Jag har skruvat sönder en Ilford-plastkamera. Jag har kvar alla delarna men det var bara det att det aldrig blev av skruva ihop den igen. En lika plastig Nikon F401 har numera lite färre plastdetaljer. Min Nikon FM2 har fått sig några kyssar men den är fortfarande intakt.

Jobbade för några år sedan som doktorand och skulle i det sammanhanget filma några fiskars beteende. Jag övertalade min handledare att köpa en SVHSkamera (17 000 :) för arbetet. För att täcka in så mycket som möjligt stod kameran på stativ uppe under taket riktat ner mot fiskarna. Stativet stod sedan på ett rullbord. Och, givetvis, efter några dagar lyckades jag stöta till rullbordet, stativet vickade, jag fick tag i nedre delen av de fullt utdragna benen, och kameran drog med obejketivet först rakt ner i ett betonggolv. Kameran blev åtminstone mer kompakt (ca 10 cm kortare), men fungerade inte så bra efter den behandlingen.

Lille Erik på besök hos pappa som var kemilärare i gymnasiet. Pappa står i korridoren och pratar med en annan lärare.

- Pappa pappa, vad är det här för något?

Inget svar.

- Pappa! Vad har man den här till?

Inget svar.

Lille Erik drar i spaken. Som startar nödduschen. En nöddusch har två egenskaper. Ett - det kommer vatten. MYCKET vatten. Två - den går inte att stänga av... Inte så praktiskt då den inte har något avlopp och det är dessutom heltäckningsmatta i korridoren.

Pappa springer gatlopp i korridoren för att hitta vaktmästaren som kan stänga av huvudkranen. Det tar en vecka innan korridoren börjar bli någorlunda torr. Pappa blir retad av sina kollegor i många år framöver.

Och jag blev blöt. Väldigt blöt!

Har väl ingenting med foto att göra men i alla fall :)

Magnus Fröderberg (froderberg) skrev:
Min sambo lyckades stänga av ett vattenverk när hon skulle surfa på sin pappas dator.

Hrmmnnn!
Jobbade som brunnsborrare i nästan tio år i mitt liv! och var över hela sverige och slog allehanda brunnar både vatten och bergvärme som var otroligt poppis på 80 talet. I Arvika var vi en varm och skön sommardag och skulle borra två bergvärmebrunnar åt komunen! stod där i godan ro och njöt av det fina vädret när plötsligt en polisbil och en bil från gatukontoret uppenbarar sig, ut hoppar två bastanta poliser och en generad komunanställd som undrar om vi märkt av något särskilt?, nekande undrar vi vad som står på! och får till svar att vi nog släckt ner huvuddelen av trafik ljusen i Arvika centrum....... vi hadde borrat av en grov kabel utan att ha märkt det! och ändå skulle komunen och telia varit och kollat innan att inget låg i backen! därav det ngt generade uttrycket.

//Mats.

Tidigt i karriären...

Jag hade på den tiden en Nikon FE2 med en MD-11motor. Efter att ha köpt ett begagnat Novoflex 400 tänkte jag att ett axelstöd och en avtryckare på handgreppet skulle ju göra det hela snabbt och smidigt. Det finns en kontakt för fjärrutlösare på framsidan av en MD-11, en skum kontakt med gänga och tre stift. Alltså inte en chans att koppla in något hemmabygge.

Jag bestämmer mig då för att koppla in mig direkt på kablarna inne i chassit. Det är ju en baggis, man bara öppna motorn, kollar in vilken sladd som gör vad och kopplar in sin förlägning... Men jävlar med kugghjul det är i en sådan motor!!

Friskt vågat, häften vunnit så jag pillar sönder, kopplar in och sätter ihop. Någonstans under arbetet lyckas jag dock få ihop fel kugghul med fel kugghjul. När allt är klart går motorn tvärtom. Den drar först fram, tar sedan bilden och drar sedan för säkerhets skull fram igen...

Den blev aldrig någonsin sig själv igen. Dyrt? Ja för en 13åring som sommmarjobbat för att skaffa sin MD-11 var det...

"Skåningen" skrev:
Kamera:

Hasselbladslins Planar 120/4 som jag lade på toppen av en stege( vet inte varför , det är ju skitdumt) som trillade ner. KRASH !!!!
Det var den matbudgeten den månaden......

Övrigt:

Scania Tankbil som jag backade rakt in i en betongvägg på en flygflottilj (som numera e nedlaggd). Jag hade inget körkort, och jag var ensam och nycklarna satt i........
Visst dumt och enligt ryktet gick det på nästan 10 000 kr att reperera den, men då inget såg nått så...... *ler*

Niklas, fortfarande utan körkort

Å vem f n skulle då hyra ut en KATO till dig va?! ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar