Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo

Tack Roland!
Det var ett mycket pedagogoskt och välskrivet svar jag fick av dig på mina frågor om Af-punkter och korssensorer. Nu begriper jag mycket mer av det där...

Som jag tolkar dina ord, så är Dynax 4 och 5 inte så överdrivet bra på just de funktionerna om man jämför dem med tex. Pentax *ist. Men enligt vad jag förstår så ska pentax 4 & 5 vara bra och prisvärda trots en något enklare fokusfunktion?!

Så det hänger alltså på hur mycket kosing man vill lägga ut och vilka funktioner/finesser man är villig att betala för.

Mats Berggren,
det där du skriver, om tidningen, låter ju bra.
Att Dynax 4:an ligger så pass bra till i rankingen talar ju helt klart för och inte emot.
Tack!

Skulle vara kul att veta vad den omtalade Pentax *ist ligger på för placering, med tanke på ovanstående diskussion om Af-punkter och korssensorer.

//Putte

FotoZ skrev:
Autofokussystemet ställer in skärpa på ett visst ställe (punkt) i sökaren, och ju fler ställen (punkter) som finns - desto större chans är det att motivet verkligen befinner sig på den punkten och då behöver man inte komponera om bilden.
Ställer inte kameran alltid in fokus efter den fokuspunkt som ligger närmast någon del av motivet?
Hur skall annars kameran veta vilken fokuspunkt som är den rätta, om man inte har ögonstyrd fokus?

Olle

Tack Malin, för svaret om multiexponering.

Det innebär alltså att man med någon knapptryckning får kameran att ta flera bilder i följd med olika inställningar för att ha större chans att få en bra exponerad bild, stämmer det?
Eller blandar jag ihop funktionerna?

//Putte

Det är som du säger. Enligt mig får man precis vad man betalar för. Jag var nöjd med alla finesser men saknade skärpedjupskontroll. Plastig men rolig.
Snubblade tyvärr i trappan påväg till tåget onsdags med kameran i hand...=(. Hade den i väska men den klarade inte fallet. Skulle kosta över två laxar att laga. Så nu har jag beställt en dynax 5. Det är bra pris på både dynax 4 och 5. Men ska man ändå lägga ut pengar på en ny kan man lika bra köpa en dynax fem. Scandinavianphoto har nu ett erbjudande på Femman med kamera, 28-105 (tokina), filter och en väska för 2995:-
Lycka till!

Multiexponering och bracketing

DalaPutte skrev:
Tack Malin, för svaret om multiexponering.

Det innebär alltså att man med någon knapptryckning får kameran att ta flera bilder i följd med olika inställningar för att ha större chans att få en bra exponerad bild, stämmer det?
Eller blandar jag ihop funktionerna?

//Putte

Nu tror jag du blandar ihop multiexponering och bracketing.

Multiexponering: du kan ta flera kort på samma filmruta, dvs kameran drar inte fram filmen förrän du väljer det. Du väljer motiv och inställningar för varje exponering.

Bracketing/Alternativexponering: du ställer in kameran så att den tar en serie om tre bilder i följd, med olika exponering - en normlaexponerad, en under- och en överexponerad bild. Du kan välja själv (iaf på dynax 5) hur mycket över- underexponerade alternativexponeringarna ska bli; 0,3, 0,5, 0,7 eller 1,0 steg.

Mvh Boel

...ett litet ps:

om du väljer minolta så tycker jag absolut du ska välja dynax 5 före 4, jag tror det inte skiljer så mycket i pris längre, och du får en kamera du inte växer ur lika fort.

I senaste numret av FOTO testas fyra nybörjarkameror, Minolta Dynax 5, Nikan F75, Canon 300V och Pentax MZ-6. De placerades i nämnda ordning, Dynax 5 vann alltså (delvis pga att den är billigare än övriga - mer kamera för pengarna), men alla kamerorna bedömdes som bra. Tyvärr testades ju inte den nyare Pentax *ist.
Kan vara ett tips att läsa testet för att få lite uppfattning om vad som skiljer olika modeller åt.

Jag har själv nyligen köpt dynax 5 så jag är kanske lite partisk. Hade jag inte haft minoltaprylar sedan tidigare hade jag nog köpt Canon eller Nikon pga större utbud av begagnad optik, men jag är hittills helt nöjd med mitt dynax 5-hus.

ds.

...ett litet ps till:

Läste igenom Rolands inlägg om autofokus, mycket bra förklarat, men jag vill göra en liten korrigering:

Dynax fem har sju autofokuspunkter, förutom de nämnda fem även två till linjära (-).

ds.

Patric: Du har blandat ihop det lite.. det är som boel skriver. Samma bracketing funktion på dynax 4.

Jag har själv en dynax 4 och har inte haft den så länge. Är helnöjd med kameran men nu i efterhand och med mera kunskap och så, så hade jag nog hellre sett att jag valt dynax 5. =)

//Malin

Uppföljning

Hej på er alla.

Jag har idag gått tillbaks i tiden och kollat på gamla diskussioner i forumet och såg det här.
Efter att ha läst det igen så kom jag på att det kan vara trevligt för alla som varmhjärtat lade ner sin dyrbara tid och besvarade mina frågor, att få veta hur det hela gick och vad som hände.

Jag kan meddela att jag efter alla era råd och tips, eget övervägande och funderande slutligen blev en helnöjd ägare av en Minolta Dynax 5.

Det enda jag kan tycka efter att ha provkört en Nikon F801s är att sökaren är så mycket mindre på Dynaxen. I sökaren på 801:an ser man allt mycket bättre och tydligare. En till stor skillnad på dessa två är storlek och vikt. Jag gillade att fota med den stora och tunga 801:an, men samtidigt är Dynaxen så mycket smidigare att få med sig.

Nu skulle jag bara vilja köpa till ett "riktigt" objektiv med rejäl brännvidd så man når någonstans, samt en riktig blixt som kommunicerar med kameran. Det måste nog dröja en aning då jag dessutom har köpt en ny digitalkompakt nyligen. Det blev en Nikon CoolPix 4100. Den verkar faktiskt kanonbra för det priset.

Så slutligen: Ett stort tack för alla råd, tips och förklaringar jag fick från er!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar