Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
DX-läget
- Trådstartare stefan-2
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
hbg-bild skrev:
Kan man (som på D2) ändra till DX-läge me funk-knapp, om man snabbt behöver längre glugg ?
Vore inte det detsamma som att bara beskära bilden i efterhand, förutom att du slänger bort pixlar som tar plats på minneskortet? Gör DX-läget något annat, för de fall man har FX-optik på?
Per.
Teodorian
Aktiv medlem
För- och nackdelar med DX-läget på D3:an:
Fördelar är
1) Ökad buffert från 15-20 med NEF/NEF+jpg i FX-läget till 21-28 i DX-läget.
2) Ökad hastighet från max 9 bps till max 11 bps,
3) AF-punkterna täcker en mycket större del av bildytan.
4) Mindre risk för vinjettering med FF-objektiv, bättre kantskärpa, större skärpedjup, upplevd bättre räckvidd.
Nackdelar:
1) Bara 5.1 MP,
2) Fastlåsning av fokus och exponering från första bilden vid bildserier med 10-11 bps.
3) Sämre DR? (Vissa antyder detta men det återstår att bevisa!)
I praktiken ser jag sällan skäl till att nyttja DX-läget på min D3:a. Beskärning görs mycket bättre från FX-formatet i efterhand. Det är även mycket sällan som jag finner AF-punkternas begränsade utspridning i sökaren som ett hinder för att ta de bilder jag vill.
Fördelar är
4) Mindre risk för vinjettering med FF-objektiv, bättre kantskärpa, större skärpedjup, upplevd bättre räckvidd.
Nackdelar:
1) Bara 5.1 MP,
2) Fastlåsning av fokus och exponering från första bilden vid bildserier med 10-11 bps.
3) Sämre DR? (Vissa antyder detta men det återstår att bevisa!)
I praktiken ser jag sällan skäl till att nyttja DX-läget på min D3:a. Beskärning görs mycket bättre från FX-formatet i efterhand. Det är även mycket sällan som jag finner AF-punkternas begränsade utspridning i sökaren som ett hinder för att ta de bilder jag vill.
perstromgren
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
För- och nackdelar med DX-läget på D3:an:
Fördelar är
... och av dessa är det alltså bara 1 och 2 som verkligen har med att ställa in DX i kameran att göra. 3 och 4 blir en fördel även om du beskär i efterhand.
OK. Det är alltså mindre datamängd, som resulterar i högre fart, det är fråga om.
Tack för utläggningen!
Per.
Teodorian
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
... och av dessa är det alltså bara 1 och 2 som verkligen har med att ställa in DX i kameran att göra. 3 och 4 blir en fördel även om du beskär i efterhand.
OK. Det är alltså mindre datamängd, som resulterar i högre fart, det är fråga om.
Tack för utläggningen!
Per.
Nej, även punkten 3) är reell: Med AF-punkterna över nästan hela bildytan (i DX-läget täcker AF-punkterna större yta än vad de gör i D300!) förbättras ju möjligheten att kunna fokusera var man vill på sina motiv tex vid actionfotografering.
En framtida FX-kamera med säg 24 MP i FX och 10 MP i DX kommer att ge bättre fokuseringsmöjligheter i DX-läget än en DX-kamera.
perstromgren
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Nej, även punkten 3) är reell: Med AF-punkterna över nästan hela bildytan (i DX-läget täcker AF-punkterna större yta än vad de gör i D300!) förbättras ju möjligheten att kunna fokusera var man vill på sina motiv tex vid actionfotografering.
Men fokuspunkterna sitter väl på samma ställe i bägge lägena? Om du beskär så att du får ut den mittre delen av din FX-ruta, så har du ju fokuspunkterna på en större del av (din aktiva) bildyta.
Teodorian
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Men fokuspunkterna sitter väl på samma ställe i bägge lägena? Om du beskär så att du får ut den mittre delen av din FX-ruta, så har du ju fokuspunkterna på en större del av (din aktiva) bildyta.
Precis och det gör att du kan få lättare att fokusera både rörliga och fasta objekt eftersom AF-modulen täcker en stor/större del av bildytan.
Det är vanligt förekommande att kritik riktas mot D3:an för att AF-punkterna är för samlade i mitten i FX-formatet. Samma argument framförs för D300 och att dess AF-modul fyller en större yta av sökaren än på D3. I DX-läget på D3 täcker alltså AF-punkterna en ännu större yta än i D300.
perstromgren
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Precis och det gör att du kan få lättare att fokusera både rörliga och fasta objekt eftersom AF-modulen täcker en stor/större del av bildytan.
OK. Min poäng var att du inte godkände mitt resoenemang om att DX-läget inte behövs för detta, eftersom ju AF-punkterna ligger där i mitten av bilden som du skär ut.
Äsch, vi lägger ner den här besserwisserdiskussionen; jag förstår dig och jag är övertygad om att du förstod mina kommentarer.
Per.