ANNONS
Annons

DX-läget

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan-2

Avslutat medlemskap
Hur stor i mb blir bilden (TIFF) i ´DX-läget i D3? Och hur stor stort kan man trycka denna bild i 300dpi ? Fördelen med FX är ju att man får "längre bränvidder, om man ev. är sportfotgraf. För att investera i 400/2,8 behövs
objektivet andvändas dagligen !?

DX-läget är 5.1MP, 2784x1848 pixlar, vilket med 300DPI ger 23,5x15,6 cm. Men jag är helt övertygad om att man kan göra dubbla den storleken, utan att bli ledsen.

Dom 4.1 kvalitets pixlar som fanns i min D2Hs räckte utmärkt till att skriva ut 20x30 med, även 30x40 med interpolering, så jag skulle tro att det går lika bra om inte bättre att skriva ut liknande med en D3 i DX läge.

/kent

hbg-bild skrev:
Kan man (som på D2) ändra till DX-läge me funk-knapp, om man snabbt behöver längre glugg ?

Vore inte det detsamma som att bara beskära bilden i efterhand, förutom att du slänger bort pixlar som tar plats på minneskortet? Gör DX-läget något annat, för de fall man har FX-optik på?

Per.

Som grundinställning har någon av de programmerbara knapparna programmerats för att kunna ändra bildformat mellan FX, 4:5 och DX. Ändringen mellan lägen är snabbt gjord.

För- och nackdelar med DX-läget på D3:an:

Fördelar är

1) Ökad buffert från 15-20 med NEF/NEF+jpg i FX-läget till 21-28 i DX-läget.

2) Ökad hastighet från max 9 bps till max 11 bps,

3) AF-punkterna täcker en mycket större del av bildytan.

4) Mindre risk för vinjettering med FF-objektiv, bättre kantskärpa, större skärpedjup, upplevd bättre räckvidd.

Nackdelar:

1) Bara 5.1 MP,

2) Fastlåsning av fokus och exponering från första bilden vid bildserier med 10-11 bps.

3) Sämre DR? (Vissa antyder detta men det återstår att bevisa!)

I praktiken ser jag sällan skäl till att nyttja DX-läget på min D3:a. Beskärning görs mycket bättre från FX-formatet i efterhand. Det är även mycket sällan som jag finner AF-punkternas begränsade utspridning i sökaren som ett hinder för att ta de bilder jag vill.

Teodorian skrev:
För- och nackdelar med DX-läget på D3:an:

Fördelar är

1) Ökad buffert från 15-20 med NEF/NEF+jpg i FX-läget till 21-28 i DX-läget.

2) Ökad hastighet från max 9 bps till max 11 bps,

3) AF-punkterna täcker en mycket större del av bildytan.

4) Mindre risk för vinjettering med FF-objektiv, bättre kantskärpa, större skärpedjup, upplevd bättre räckvidd.

... och av dessa är det alltså bara 1 och 2 som verkligen har med att ställa in DX i kameran att göra. 3 och 4 blir en fördel även om du beskär i efterhand.

OK. Det är alltså mindre datamängd, som resulterar i högre fart, det är fråga om.

Tack för utläggningen!

Per.

perstromgren skrev:
... och av dessa är det alltså bara 1 och 2 som verkligen har med att ställa in DX i kameran att göra. 3 och 4 blir en fördel även om du beskär i efterhand.

OK. Det är alltså mindre datamängd, som resulterar i högre fart, det är fråga om.

Tack för utläggningen!

Per.

Nej, även punkten 3) är reell: Med AF-punkterna över nästan hela bildytan (i DX-läget täcker AF-punkterna större yta än vad de gör i D300!) förbättras ju möjligheten att kunna fokusera var man vill på sina motiv tex vid actionfotografering.

En framtida FX-kamera med säg 24 MP i FX och 10 MP i DX kommer att ge bättre fokuseringsmöjligheter i DX-läget än en DX-kamera.

Teodorian skrev:
Nej, även punkten 3) är reell: Med AF-punkterna över nästan hela bildytan (i DX-läget täcker AF-punkterna större yta än vad de gör i D300!) förbättras ju möjligheten att kunna fokusera var man vill på sina motiv tex vid actionfotografering.

Men fokuspunkterna sitter väl på samma ställe i bägge lägena? Om du beskär så att du får ut den mittre delen av din FX-ruta, så har du ju fokuspunkterna på en större del av (din aktiva) bildyta.

perstromgren skrev:
Men fokuspunkterna sitter väl på samma ställe i bägge lägena? Om du beskär så att du får ut den mittre delen av din FX-ruta, så har du ju fokuspunkterna på en större del av (din aktiva) bildyta.

Precis och det gör att du kan få lättare att fokusera både rörliga och fasta objekt eftersom AF-modulen täcker en stor/större del av bildytan.

Det är vanligt förekommande att kritik riktas mot D3:an för att AF-punkterna är för samlade i mitten i FX-formatet. Samma argument framförs för D300 och att dess AF-modul fyller en större yta av sökaren än på D3. I DX-läget på D3 täcker alltså AF-punkterna en ännu större yta än i D300.

Teodorian skrev:
Precis och det gör att du kan få lättare att fokusera både rörliga och fasta objekt eftersom AF-modulen täcker en stor/större del av bildytan.

OK. Min poäng var att du inte godkände mitt resoenemang om att DX-läget inte behövs för detta, eftersom ju AF-punkterna ligger där i mitten av bilden som du skär ut.

Äsch, vi lägger ner den här besserwisserdiskussionen; jag förstår dig och jag är övertygad om att du förstod mina kommentarer.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar