Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dx Fx

Produkter
(logga in för att koppla)

diiiiiip

Aktiv medlem
Hej.
vad är den stora skillanden på dx och fullformatet?
nackdelar och fördelar?
Funkar de vanliga dx objektiven till fx hus?tex ett fast objektiv på 35mm dx funkar det till fx. och vilken brännvidd blir det på en fx kamera?
och vilken är canons motsvarighet på nikons d700?
hoppas jag inte är alltför jobbig men suttit och funderat ett tag nu och vill ha lite förklaring tack på förhand.

Det finns vissa fördelar med båda.

Kamerorna med den mindre APS-C-sensorn har en förlängningsfaktor som gör det billigare med teleobjektiv. 200mm blir motsvarande 300/320mm (Nikon/Canon). Samtidigt blir det jobbigare med fasta vidvinklar.

Fullformatare har i regel mycket bättre ISO-prestanda än de mindre sensorerna. De ger också ett kortare skärpedjup vilket både har för- och nackdelar.

Objektiv anpassade för APS-C är billigare att tillverka. Mindre linser etc.

Nikons DX-optik har sin motsvarighet i Canons EF-S. På Nikon kan du sätta på och använda DX-optik på fullformatare, men med mer eller mindre vinjettering (svarta delar i hörnen och kanter) på de mindre brännvidderna.

På Canons kameror med APS-H samt fullformat går det inte att sätta på EF-S-optik.

Okej tack för hjälpen.
En annan fråga varför använder tex fx modellerna compact flsh minne istället för sdhc?
Och ännu en=) varför har nikons d3 ingen bildrengörning i huset?eller har den?

Compact Flash minnet är större (fysiskt format) vilket gör att dom är lättare att hantera.
Ett proffs som lever på att ta bilder vill inte lägga onödig tid på att stå och pilla med ett litet SD-kort.

// Jonas

Compact Flash minnet är större (fysiskt format) vilket gör att dom är lättare att hantera.
Ett proffs som lever på att ta bilder vill inte lägga onödig tid på att stå och pilla med ett litet SD-kort.

// Jonas

Vaaaa? Hehe!
Jag röstar på att det snarare är att de överlag har högre kapacietet och är snabbare (?). Eller syftar du på storlek som i minnesstorlek är jag med dig!

Förutom de fördelar med CF som redan nämnts så är de IDE, vilket är en utmärkt feature!
Den dagen det kommer kort som pratar SATA (och går att plugga direkt i en e-sata-port blir jag lycklig. De får gärna vara rejälare än de små fragila SD-korten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar