Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX-format på Nikon CCD och DX-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

joju

Medlem
Om jag inte fått allt om bakfoten så har har Nikon ett CCD format på sina Systemkameror som heter DX-format (23,7x15,6mm).
Utifrån detta har sedan Nikon tagit fram ett antal objektiv anpassade till DX CCD:n

Kan man använda objektiv med DX-format till en framtida Nikon kamera med Fullformats censor (36x24mm)?
eller måste man hålla sig till Kamerahus med DX censorn?

Instegskameran kanske blir D50. Och med tiden kanske man investerar i ett antal DX-objektiv vilket är en av fördelarna med en systemkamera.

När man sedan blir varm i kläderna så kanske man vill uppgradera till ett nytt mer avancerat kamerahus utan att behöva byta objektiv.
Det känns ju som om det borde vara en annan av fördelarna med digital systemkamera (behålla objektiv men byta hus i takt med ny teknik?).

Borde ju finnas Nikon konsument-systemkamera med FF censor inom något/några år?

joju skrev:
Kan man använda objektiv med DX-format till en framtida Nikon kamera med Fullformats censor (36x24mm)?

Kan och kan... problemet är bara att kanterna lär blir svarta, då objektivets yta är för litet för att täcka lika mycket som en småbildssensor (fullformat).

DX objektiven är allså inte tänkta för andra kameror än dom med DX sensor.

joju skrev:
Om jag inte fått allt om bakfoten så har har Nikon ett CCD format på sina Systemkameror som heter DX-format (23,7x15,6mm).
Utifrån detta har sedan Nikon tagit fram ett antal objektiv anpassade till DX CCD:n

Instegskameran kanske blir D50. Och med tiden kanske man investerar i ett antal DX-objektiv vilket är en av fördelarna med en systemkamera.

När man sedan blir varm i kläderna så kanske man vill uppgradera till ett nytt mer avancerat kamerahus utan att behöva byta objektiv.
Det känns ju som om det borde vara en annan av fördelarna med digital systemkamera (behålla objektiv men byta hus i takt med ny teknik?).

Borde ju finnas Nikon konsument-systemkamera med FF censor inom något/några år?

Nikons DX format = APS formatet.

Så nej, du kan inte använda dom objektiven till en "fullframe" från Nikon. Nikon har inte heller några offentliggjorda planer på någon fullformatare.

Jag köper DX utan skrupler eftersom det alltid går att sälja begagnat om man mot förmodan skulle gå över till FF eller rentav Canon.

DX-objektiv funkar inte på småbildsformatsensorkameror, åtminstone inte de kortare brännvidderna, som då ger vinjettering (mörka kanter).
Som det ser ut i nuläget så satsar ju Nikon på DX-formatet över hela produktlinjen, även om det säkert kommer nån kamera med småbildsformatsensor inom några år.
Jag skulle inte oroa mig för detta, då jag tror att man alltid kommer att kunna dra tillräckliga fördelar av en mindre sensor för att det ska finnas sådana kameror av riktigt god kvalitét på marknaden i bra många år framöver.
Sensorerna kommer säkerligen bli så bra att brus och upplösning inte är nåt större problem på de mindre sensorerna, och man kan då istället välja objektiv med mindre glas med tillräckliga prestanda även för "proffs".
Självklart är en större ljusinsläppsyta rent glastekniskt sett bättre ur skärpesynpunkt i och för sig, men den skillnaden är nog mindre än sensorns framtida begränsningar. Fortfarande är ju småbildsformatobjektiv mindre skarpa ute i kanten, och använder man ett sådant av god kvalitét till en mindre sensor så har man på det viset också tjänat en del på annat plan.

Om jag vore du skulle jag gå på känslan. Känns Nikon trevligare än t ex Canon, ja då är det säkert värt att välja Nikon och inte bry sig för mkt om framtiden;-) Det kommer nog finnas tillräckligt bra saker för att vem som helst kan vara nöjd, och det blir ju bara bättre med tiden.

Edit: Fan vad snabba ni var då, haha:-D

Tack för svaren!

Då var det som jag trodde.
Jag har i och för sig inga skrupler för att köpa DX objekten till D50 men ville via diskussionen förvissa mig om att jag förstått hur det hela hänger ihop.

Det är nog lugnt att köpa DX-optik. Jag tror att det formatet har kommit för att stanna. Det går att göra billig optik med höga prestanda för DX-sensorn. Fullformat blir nog en nisch för en grupp av yrkesfotografer.

Men är man rik och vill lägga ut med (onödigt?) mycket pengar så...

Jag tycker du ska köra på med DX-objektiv. Ifall Nikon såsmåningom, vilket de lär göra, börjar med 24x36mm sensorer så kommer de antagligen fortsätta med sitt DX-format paralellt med sina stora sensorer. Man kan ju alltid sälja grejerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar