Wolfgang
Aktiv medlem
När jag fotograferar med en Nikon i DX-format (= förlängsfaktor 1,5x) och jämför resultat med ett foto som jag har fotograferat i fullformat och beskurit det i datorn till samma storlek som fotot i DX,
är båda fotons bildvinkel och kvalitet identiska?
Med samma brännvidd alltså.
Jag frågar eftersom många menar att man fotograferar med kameror med förlängsfaktor, för att få ett längre teleobjektiv, t ex en 300:a blir ju 450 mm i DX.
Blir inte det likadant med en motsvarande beskärning av ett foto som har tagits med en fullformatare och samma 300:a ? Får jag mindre antal pixlar med den här metoden än med DX?
Tanken bakom frågan är nämligen följande: Jag har en zoom upp till 300 mm och en fullformatkamera.
Om jag skulle vilja ha en brännvidd kring 400 mm, då skulle jag kunna välja antingen att köpa
en 400 mm glugg eller ett DX-hus.
Ett DX-hus skulle ju bli billigare.
är båda fotons bildvinkel och kvalitet identiska?
Med samma brännvidd alltså.
Jag frågar eftersom många menar att man fotograferar med kameror med förlängsfaktor, för att få ett längre teleobjektiv, t ex en 300:a blir ju 450 mm i DX.
Blir inte det likadant med en motsvarande beskärning av ett foto som har tagits med en fullformatare och samma 300:a ? Får jag mindre antal pixlar med den här metoden än med DX?
Tanken bakom frågan är nämligen följande: Jag har en zoom upp till 300 mm och en fullformatkamera.
Om jag skulle vilja ha en brännvidd kring 400 mm, då skulle jag kunna välja antingen att köpa
en 400 mm glugg eller ett DX-hus.
Ett DX-hus skulle ju bli billigare.