** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Dvd

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Täkte att köpa en enklare stationär DVD-läsare för att även kunna kolla bilder med format JPEG.
Har tittat på billiga typ Eltax 100 för 700:-
och Pioneer 360 för 1300:- , är det någon som har någon erfarenhet utav dessa eller andra tips, samt vad jag bör tänka på när det gäller formatmässigt..
Mvh Björn.

För ett par år sedan var situationen i stort sett "om du köper det billigaste, kan du nästan förutsätta att nånting kommer att bli problem".

Idag är DVD-tekniken såpass mogen att även de billigaste spelarna är riktigt bra (skrotet har sedan länge sållats ut), och alla spelare som säljs nuförtiden klarar ju "alla" format (DVD+/-R[W], [X]VCD, MP3, JPEG). Finns några specialmodeller (från "Kiss") som klarar MPEG-4 / DivX.
Det man får av att köpa en Pioneer (eller dylikt "riktigt märke") istället för "nåt billigare" är snyggare design, bättre fjärrkontroll (oftast), och lite högre prylstatusvärde. Invärtes är det ändå samma prylar i allihop.

Är ingen expert på området men det som john säger är så vitt jag erfar sant. Det enda man kan tänka på är några detaljer.
En kamrat till mig köpte en dvd modell billigare och den låter en del när skivan spelas. Vill man ha den perfekta "bioupplevelsen" vill man inte störas av att dvdn låter, det kan vara svårt att kontrollera i affären då d finns en massa bakgrundsljud. Detta är dock det enda jag märkt som skillnad mellan dyrare och billigare spelare förutom att "märkesspelarna" oftast känns mer gedigna och helt enkelt är snyggare.

jag äger en billig pioneer. Den är helt ok.. tycker den är lite långsam bara... men med tanke på priset så är det klart värt.

En god vän till mig köte en dvd spelare från netonnet av märket centrum. Det var dock ingen höjdare. Vid direkt jämförelse med en sony spelare var bilden på centrum-spelaren mindre skarp samt kunde uppfattas som lite ryckig.. ungefär som att processorn i spelaren inte hann med att avkoda bilden. Köp ett känt märke, typ sony, philips, jvc, pionner osv...

Pioneer är är ett populärt och bra val bland budgetspelare. T.ex. Pioneer DV-360 kan just nu köpas från ca 1200kr enligt Pricerunner. En regionsfri spelare (multiregion) är en fördel och kostar obetydligt mer. Att göra spelaren regionsfri i efterhand är ofta mycket dyrare.

Kolla ljudnivån! Det finns inget värre än en DVD spelare som surrar och låter, det har jag stött på flera billiga som har problem med.

Bildfunktionen varierar oerhört mellan olika spelare och oftast är faktiskt de billigaste bäst på just bilder. Vissa modeller har långsam krånglig hantering och vissa kräver speciella Kodak Picture Disk skivor för att det ska fungera (bilder måste ligga i en mapp som heter PICTURES).
Min billiga (699 kr på Rusta) Denver DVD-141 är mycket bra för bilder. De kan ligga hur som helst och i olika mappar som det är lätta att bläddra melan.

Är det någon större skillnad på dom billiga 1000-1500 när det gäller att läsa JPEG bilder. En säljare sa att dom tar olika lång tid på sig att läsa in en bild . Kan det bero på storleken på filen eller är det något hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt. För det vore kul att kunna ha DVDn att typ se på bilder(Dia).
Annars är det nära nu.
Mvh Björn

bjorn_mattsson skrev:
Är det någon större skillnad på dom billiga 1000-1500 när det gäller att läsa JPEG bilder. En säljare sa att dom tar olika lång tid på sig att läsa in en bild . Kan det bero på storleken på filen eller är det något hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt. För det vore kul att kunna ha DVDn att typ se på bilder(Dia).
Annars är det nära nu.
Mvh Björn

Jag kan inte området men jag kan datorer.. logiskt sett så borde de billigare DVD-spelarna ha långsammare hårdvara och eventuellt mindre minne i sig. Det resulterar i så fall i att bilderna laddar långsammare. Speciellt om minnet är litet så det måste "laddas om" oftare.

Däremot tror jag inte det är så stor skillnad i prisklassen 1000-1500. Skulle du slänga ut 4000 på en DVD skulle du garanterat märka skillnad, men för den summan kan du lika gärna köpa en ny DVD-spelare vart annat år. De blir ju bara bättre och bättre ändå.

Du kan ju kolla om de som kostar 1500 erbjuder något som inte de billigare har.. slideshows eller liknande.. alla kanske har det... vad vet jag :).

Lycka till med köpet.

Min 5 år(!) gamla Pioneer klarar visa stillbilder (VCD) perfekt. En svindyr skitspelare f.ö. som numera är bortskänkt...

Jag har köpt en av märket Centrum på NetonNet (1350kr inkl hemkörning), och är väldigt nöjd med den än så länge. Den spelar DivX och Xvid.

En regionsfri spelare (multiregion) är en fördel och kostar obetydligt mer. Att göra spelaren regionsfri i efterhand är ofta mycket dyrare.

eller inte, finns en massa freeware som man kan ladda hem för att göra en spelare regionsfri. Min spelare har blivit "regionsfri" och det fungerar alldeles utmärkt.

Sen angående ljudnivån, om man nu kollar på film brukar väl inte ljudnivån vara ett problem, jag menar, oftast överröstas väl dvd:n av filmen? när man kollar på bilder får man väl ha på lite trevlig "kolla-på-bilder-musik"

TIPS!

Köp en KiSS DVD-spelare.

Klarar alla formaten, och kommer att klara alla kommande formaten med, eftersom man kan uppgradera den eftersom nya codecs kommer.

Bäst av allt: Koppla den till datorn/nätverket/switchen så kan du bläddra igenom alla filmer/mp3/bilder du har på din hårddisk. Du kan även streama film och ljud från shoutcastservrar eller windowsmedia m.fl.

Att det sedan är grymt bra bild är ju bara en fördel..

kostar runt 2500.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=KISSDP500

eller inte, finns en massa freeware som man kan ladda hem för att göra en spelare regionsfri. Min spelare har blivit "regionsfri" och det fungerar alldeles utmärkt.
Det brukat fungera bra för många lågprisspelare men inte för alla. Pioneer brukar kräva större ingrepp liksom många andra välkända märkesspelare.

masur skrev:
Det brukat fungera bra för många lågprisspelare men inte för alla. Pioneer brukar kräva större ingrepp liksom många andra välkända märkesspelare.

Många äldre pionjärspelare krävde att man lödde in firmwarechip (eller tog ut och programmerade om det befintliga), men de flesta nyare (inklusive Pioneer) går att göra regionfria genom att knappa in en kod med fjärrkontrollen.

Vad jag förstått finns det inget större intresse för tillverkarna att göra spelarna "svårbefriade", de blir snarare lättare att sälja om de lätt kan göras regionfria, men av nån licensanledning måste de vara regionskyddade "från fabrik" (men inte alltid från affär).

köpte en pioneer 360 på www.dvdirect.net i lördags. Regionsfri och VCR friendly om man nu vill kopiera dvd till vhs.
Butiken ligger vid gullmarsplan,Sthlm och priserna är rätt hyfsade. Dom skickar även för postförskott.

Test DVD'n först, köp inte grisen i säcken!

Jag skapade en CD med olika "test"-bilder i olika upplösningar, gick till en handlare och bad att få titta på en DVD som är bra på att visa Jpeg bilder. De plockade fram en Luxor som skulle vara bra på detta. Denna kopplades in mot en Panasonic 32" widescreen 100Hz TV. Resultatet var att bilder med hög upplösning som då fick "processas" av DVD'n blev inte bra alls. De bilder kring 1Mpixel var helt okej. Så slutsatsen är att troligen klara alla spelare av Jpeg om man minskar upplösningen så att DVD-spelaren inte behöver "jobba" med att förmiska bilden innan den visas. Lycka till!

PS. Jag har inte hittat någon spelare som jag är nöjd med ännu DS.

Frågan är hur viktigt det egentligen är när man visar en bild på TVn. Det kommer ju, hur som helst, inte att bli lika bra kvalité på TVn som på datorskärmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar