Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
DVD CD kvalitet
- Trådstartare Mats-vbg
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Re: lagring
100 år tycker jag är rätt länge.altrax skrev:
Om du nu måste så, gör det inte under någon längre tid.
bdajegu
Aktiv medlem
Lagra dina bilder på två cd/dvd-skivor från olika tillverkare. På så sätt kommer du undan ev tillverkningsfel (som i sådant fall kan finnas på samtliga skivor i din förpackning). Lagra dem i vanliga cd-fodral där den brända ytan ligger "fritt i luften", -repas inte.
Ta ny backup när ett bättre media finns på marknaden. Lagring och minne är aldrig ett problem över tiden i den digitala värden iom att pris/mb ständigt sjunker.
Ta ny backup när ett bättre media finns på marknaden. Lagring och minne är aldrig ett problem över tiden i den digitala värden iom att pris/mb ständigt sjunker.
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Har använt biltemas CDR och ingen har tappat information på flera år.
Däremot så har jag råkat ut för att dom inte skrivs korrekt även om brännarprogrammet rapporterar att skrivningen genomfördes utan problem.
Kör alltid en verifiering efter bränning
Däremot så har jag råkat ut för att dom inte skrivs korrekt även om brännarprogrammet rapporterar att skrivningen genomfördes utan problem.
Kör alltid en verifiering efter bränning
Damocles
Aktiv medlem
Verbatim, TDK, Maxell, Kodak är märken som all bör anses som säkra.
Vad jag kommer ihåg finns det bara tre stycken tvättäkta typer av "dye"s, och alla typer häror från dessa tre. Många noname blandar och får då en sämre livslängd.
Kodak och Verbatim hade två av patentnen. Tror dock dom licenserar till dom som vill.
Vad jag kommer ihåg finns det bara tre stycken tvättäkta typer av "dye"s, och alla typer häror från dessa tre. Många noname blandar och får då en sämre livslängd.
Kodak och Verbatim hade två av patentnen. Tror dock dom licenserar till dom som vill.
altrax
Aktiv medlem
bildförvaring
Vet inte men tror inte bildbyråer för varar sina bilder på cd? någon som vet? Det jag har fått är bara rekomendationer från fotografer och företag.
Har förövrigt varit med om att cd skivor inte har fungerat. det kan mycket väl ha berott på kvaliten på cden eller vid bränning.
Vet inte men tror inte bildbyråer för varar sina bilder på cd? någon som vet? Det jag har fått är bara rekomendationer från fotografer och företag.
Har förövrigt varit med om att cd skivor inte har fungerat. det kan mycket väl ha berott på kvaliten på cden eller vid bränning.
bdajegu
Aktiv medlem
De flesta digitala lagringsmedia fallerar med en viss regelbundenhet och CD-skivor är ju som bekant inget undantag. Oavsett vilket media man väljer att lagra sin data på är det klokt att minst dubblera sin lagring, gärna då på olika typer av media. På så sätt låter man statistiken göra jobbet istället för plånboken.
Att valda media inte håller i 100 år spelar mindre roll eftersom nya och större format ständigt dyker upp på marknaden. När det nya formatet finns kopierar man bara över sina filer dit. Klart.
Det är också viktigt att skilja på lagring för arkivering och lagring av arbetsmaterial. De bilder du vill titta på skall vara lagrade på ett annat media än dina arkiverade filer. Du bör således ha minst tre kopior av ditt material.
Att valda media inte håller i 100 år spelar mindre roll eftersom nya och större format ständigt dyker upp på marknaden. När det nya formatet finns kopierar man bara över sina filer dit. Klart.
Det är också viktigt att skilja på lagring för arkivering och lagring av arbetsmaterial. De bilder du vill titta på skall vara lagrade på ett annat media än dina arkiverade filer. Du bör således ha minst tre kopior av ditt material.
mikaelkr
Aktiv medlem
Man tror lätt att det är "Undersidan" som är känsligast. Den består bara av klarplast och kan poleras om olyckan är framme. Det är lackskiktet på ovansidan som är riktigt känsligt, eftersom det är i det som informationen lagras!bdajegu skrev:
Lagra dem i vanliga cd-fodral där den brända ytan ligger "fritt i luften", -repas inte.
Möjligen kan det vara bra att klistra på en etikett, men då har vi ju problemet med kemin i klistret...
/Mikael
(Som har lärt sig detta den hårda vägen...)
bdajegu
Aktiv medlem
mikaelkr skrev:
MDet är lackskiktet på ovansidan som är riktigt känsligt, eftersom det är i det som informationen lagras!
Du har så rätt..använd inte kulspetspenna när ni märker era skivor...