Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Durst Digitim S 1000 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

millhouse

Aktiv medlem
Hej!
Möjligen skulle denna tråd/fråga vara på någon annan plats, men jag tycker att den är så nära det analoga mörkrummet den bara kan.
En fotokompis till mig som faktiskt inte har dator vill att jag frågar er för hans räkning.
Han har köpt en Durst Digitim S 1000 till sitt mörkrum.Men tyvärr fanns det ingen manual till den. Så frågan är enkel. Är det någon som eventuellt har en sådan som man kanske kunde kopiera?
Har sökt ute cyberrymden utan resultat.

Durst Digitim S 1000 -gåta är löst !

Vill bara tala om att gåtan är löst! Denna modell har bl.a 8 kanaler för lagring av olika exponeringstider och det var detta som var problemet. Men efter att vi kört några "prov" så klarnade allt och blev enkelt som "korvspa".
Den stora frågan idag för alla dom som eventuellt har Durst grejer.Durst slutade tvärt och övergick till annat.Allt som stavdes analogt mörkrum var som bortblåst.Tur att jag aldrig kom på tanken att köpa Durst.
God jul och ett gott nytt analogt fotoår till er alla på "Det analoga mörkrummet".

Vill bara tala om att gåtan är löst! Denna modell har bl.a 8 kanaler för lagring av olika exponeringstider och det var detta som var problemet. Men efter att vi kört några "prov" så klarnade allt och blev enkelt som "korvspa".
Den stora frågan idag för alla dom som eventuellt har Durst grejer.Durst slutade tvärt och övergick till annat.Allt som stavdes analogt mörkrum var som bortblåst.Tur att jag aldrig kom på tanken att köpa Durst.
God jul och ett gott nytt analogt fotoår till er alla på "Det analoga mörkrummet".

Å andra sidan om man har en durst så brukar dom hålla i evigheter och lampor som passar finns att få tag i ;)
Har själv en laborator 1000 och den är byggd som en stridsvagn ;)

Å andra sidan om man har en durst ..

Å andra sidan om man har en durst så brukar dom hålla i evigheter och lampor som passar finns att få tag i ;)
Har själv en laborator 1000 och den är byggd som en stridsvagn ;)

Hej Alf!
Det är helt rätt du skriver och min mening var inte att "hoppa" på dig eller någon annan Durst ägare. Och inte heller"skapa" en tråd där man i evighet vissar vilket märke som är bäst.Jag uttryckte kanske mer att det är trist att ett så stort företag som Durst bara slutade så tvärt. Samma meningen har den "allt-i-allo" Hjalmar på Molanders som jag känner väl.
Alf och alla andra en god jul och ett gott nytt år.

Hej Alf!
Det är helt rätt du skriver och min mening var inte att "hoppa" på dig eller någon annan Durst ägare. Och inte heller"skapa" en tråd där man i evighet vissar vilket märke som är bäst.Jag uttryckte kanske mer att det är trist att ett så stort företag som Durst bara slutade så tvärt. Samma meningen har den "allt-i-allo" Hjalmar på Molanders som jag känner väl.
Alf och alla andra en god jul och ett gott nytt år.

Hehe, jag uppfattade det inte alls så, det tråkiga är väl att det bara är i stort sett LPL och Meopta som fortfarande tillverkar förstoringsapparater, DeVere har visst också någon digitalvariant av 504:an. Men som sagt får man tag i en bra begagnad Durst så är risken för att den skall gå sönder ganska lite. Liksom för övriga förstoringsapparater. Det är ju inte så komplicerade maskiner trots allt. För övrigt har jag en Focomat V35 och en Fujimoto G70 också ;)

...men min "tråd"/fråga ...

Hej Frank!
Du må ursäkta, men min "tråd"/fråga gällde om någon kund eventuellt ha en manual till Durst Digitim S 1000. Eftersom ingen kom med något svar och vi själv funderade ut hur det fungerade med att lagra på dom "8 kanaler" som finns på denna modell, så är fråga över.Att jag sedan tyvärr kom med uppgiften om att Durst "avlidit" tvärt beklagar jag därför att det som jag skrev till Alf tydligen nu har uppstått. Att denna "tråd" blir en uppräkning på alla förstoringsapparater som eventuellt finns och inte finns. Mitt förslag: gör en ny tråd och diskutera för och nackdelar om detta. Jag personligen har inget intresse av detta.
Därmed hoppas jag att denna av mig skapade tråden avslutas och jag önskar alla en god jul och ett gott nytt år.

Hej Frank!
Du må ursäkta, men min "tråd"/fråga gällde om någon kund eventuellt ha en manual till Durst Digitim S 1000. Eftersom ingen kom med något svar och vi själv funderade ut hur det fungerade med att lagra på dom "8 kanaler" som finns på denna modell, så är fråga över.Att jag sedan tyvärr kom med uppgiften om att Durst "avlidit" tvärt beklagar jag därför att det som jag skrev till Alf tydligen nu har uppstått. Att denna "tråd" blir en uppräkning på alla förstoringsapparater som eventuellt finns och inte finns. Mitt förslag: gör en ny tråd och diskutera för och nackdelar om detta. Jag personligen har inget intresse av detta.
Därmed hoppas jag att denna av mig skapade tråden avslutas och jag önskar alla en god jul och ett gott nytt år.

Den här var adresserad till Alf eftersom han skrev:

"det tråkiga är väl att det bara är i stort sett LPL och Meopta som fortfarande tillverkar förstoringsapparater"

Tyckte att lite info skadar alldrig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar