Annons

Dumt att använda motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Hej,
Brukar alltid låta motljusskyddet sitta på mitt tele oavsett var jag fotograferar.
I går undrade en kompis när jag fotograferade
under ganska dåliga ljusförhållanden: "Varför
har du motljusskyddet på? Det tar ju bort en del
av ljuset."
Jag blev ganska svarslös och började fundera på detta. Är det så att man i vissa lägen kan ha nytta av det "oönskade" sidoljuset?
 
Han är ute och cyklar.

Det enda tillfälle man kan tänkas ha nytta av det icke bildformande ljuset är om man är ute efter motljuseffekter och nedsatt kontrast av konstnärliga skäl.
 
Din kompis har fel; motljusskyddet tar inte bort något av det ljus du vill ha med, däremot tar det bort sidoljus som kan orsaka dålig kontrast och interna reflexer i objektivet.
 
motljusskyddet.

Om jag då som novis ställer den dumma frågan, varför är motljusskydd inte inbyggt från fabrik? Det ger ju bättre bilder!
 
Det tar ju en del plats och en personer prioriterar kompakthet över perfekta bilder (hädare!). Men det finns faktiskt objektiv som har inbyggt motljusskydd. Minns att min far hade en telezoom till sin olympus som hade en lite pryl man kunde skicka ut över sidorna.
 
Re: motljusskyddet.

Petro skrev:
Om jag då som novis ställer den dumma frågan, varför är motljusskydd inte inbyggt från fabrik? Det ger ju bättre bilder!

Har förekommit utdragbara motljusskydd på zoomar & vissa telen.

//Larsa

EDIT: & Anders var lite snabbare:)
 
Jag tycker motljusskydd borde följa med alla objektiv. Canon är skitsnåla som inte skickar med, dom om några borde väl vara intresserade av att bilderna blir så bra som möjligt.
 
Anders Östberg skrev:
Jag tycker motljusskydd borde följa med alla objektiv. Canon är skitsnåla som inte skickar med, dom om några borde väl vara intresserade av att bilderna blir så bra som möjligt.

Kan de inte bygga in det i objektivet direkt? De klarar ju så mycket annat...
 
Petro skrev:
Kan de inte bygga in det i objektivet direkt? De klarar ju så mycket annat...
Det är nog mest på telen det skulle vara praktiskt, de motljusskydden blir inte värst mycket bredare än objektivet och får därför enkelt plats i väskan. På kortare objektiv blir dom lite större så där kanske man inte alltid vill ha dom fast monterade.
 
Det är inte alltid som det är så lyckat att använda motljusskyddet. Tex när man fotar med blixt så kan den ge skuggor.. iaf mitt som jag har på 300D. Därför vore det inte alls så bra om det var fastmonterat.
 
Om man blir påsprungen av en fotbollspelare eller rent av tappar objektivet från kameran som jag råkade ut för så har du ett skydd för frontlinsen.
 
Tomas,

Det bara slog mig men som ett litet julklappstips på en julklapp åt din kompis kunde ju vara att köpa en liten ficklampa åt honom som han kan lysa in i objektivet med när han tar bilder i dåligt ljus. Du skulle kunna säga till honom att det är en ljusförstärkare.

/Jörgen
 
tomaseds skrev:
Hej,
Brukar alltid låta motljusskyddet sitta på mitt tele oavsett var jag fotograferar.
I går undrade en kompis när jag fotograferade
under ganska dåliga ljusförhållanden: "Varför
har du motljusskyddet på? Det tar ju bort en del
av ljuset."
Jag blev ganska svarslös och började fundera på detta. Är det så att man i vissa lägen kan ha nytta av det "oönskade" sidoljuset?

Kompisen har ju inte helt fel, motljusskyddet tar ju bort en del av ljuset, bla. ströljuset....
;)
Ok, nog skämtat!
Ett hyffsat bra exempel är att pröva en mössa med skärm, speciellt i motljus.
Då brukar man snabbt förstå... :)
 
Det finns även kompromissen med gummimotljuskydd som man kan veckla ihop för att man har en för liten väska. Det jag skulle vilja ha på mina telen är ett utdragbart motljusskydd som man kan vrida till och låsa i utdraget läge.
 
Vad jag finner är jobbigt med motljusskydd är att det blir otroligt bökigt att kombinera med polfilter. Med skyddet på kan jag inte vrida på filtret!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.