ANNONS
Annons

Dumpa 10-22:an för Canons 35 1,4 L

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack snälla Stefan för det här svaret.

Det jag funderar lite på är det här med ansiktet. Det spelar ju ingen roll för ett barn men helt klart ser man ju bredare ut vid 35 än 135.

Men när man fotar vimmel (ex bröllopsfesten), är det stor skillnad mellan 35 och 40....ska det styra att jag väljer 24-70 istället?
 
Nä, ingen större skillnad, zoomen är större , tyngre och ljussvagare.
Sen för mig så tycker jag man tänker mera på kompositionen med fasta objektiv.



/Stefan R. Nilsson
 
Men åh! Vad velig jag är. Nu vet jag inte vilket objektiv jag ska välja.

16-35 2,8
35 1,4
24-70 2,8

Om jag nu har:
50mm 1,4 (ska byta från 1,8)
70-200 2,8
28-70 tamron (kanske inte blir så bra med billig optik till en fullformatare)

Om ni orkar, hjälp mig välja ;)

Om du gillar 10-22 och har tänkt köpa en 5D2 så tycker jag att du ska köpa 16-35. Detta objektiv kommer ge dig samma utsnitt som 10-22, men är ljusstarkare. Lägg därtill att 5D2 har bättre brusegenskaper och en större sensor (som därmed kommer ge kortare skärpedjup).

35/1.4 må vara ett bra ett kanonobjektiv, men du verkar ju gilla ditt 10-22. Om du sen känner att ljusstyrkan eller skärpedjupet inte räcker till, sälj 16-35 och köp 35. Köper du begagnat så borde du inte göra någon ekonomisk förlust på det.

Inför framtiden rekommenderar jag den gamla 5D som backup. Den är fortfarande en fenomenal kamera. Brusegenskaperna är såklart inte i klass med dagens kameror, men på låga ISO (under 1600) så är den grym.
 
35/1.4 är ett av Canons mest underbara objektiv. Man blir alltid lycklig när man laddar ner bilderna. Har även 16-35 II och den är ju topp också, färger och kontrast är topp, men f/1.4 är ju alltid något extra
 
Håller med! Leker för fullt med min, den kommer vara min alldagliga objektiv ett tag framöver. Särskilt då jag inte längre har normalzoom.



/Stefan R. Nilsson
 
Föra att knyta ihop har jag nog ändå bestämt mig för att jag blir för begränsad med bara 35 just i rådande stund. Känns inte proffsigt att komma utan alla brännvidder. Jag vill kunna berätta hela historien, från vida bilder i kyrkan till festen.

Jag har sålt min 10-22 och har nu ingen vindvinkel. Så jag startar en ny tråd för att få hjälp att bestämma mig mellan de rådande objektiv jag funderar på. Kom gärna och filosofera i den. och TACK!!! för era svar. Det kommer garanterat bli en 35:a när jag börjat få in lite pengar i företaget,
 
Nu har du ju redan bestämt dig men jag hade gått på 35an. Jag har iofs de flesta breännvidder täckta men jag använder nästan uteslutande 35/85 vid bröllop. Kollade statistik på levererade bilder från de senaste två bröllopen jag fotat:

Bröllop 1:

14-24 4%
24-70 7%
70-200 9%
35 35%
85 46%

Bröllop 2:
14-24 3%
24-70 1%
70-200 2%
85 27%%
35 68%

För mig handlar det bara om nån enstaka bild med zoomarna så jag skulle lätt kunna skippa dem. Ibland använder jag 14-24 till festbilder men jag kunde lika gärna använt nåt billigare objektiv eftersom jag ändå kör på typ f/5.6 med blixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.