Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dumpa 10-22:an för Canons 35 1,4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

PaulaF

Aktiv medlem
Först och främst, hej. Jag är ny här så jag har inte hunnit få upp några bilder än. Jag är super nervös för om en månad fotar jag mitt första bröllop så er hjälp skulle uppskattas jättemycket.

Min utrustning:
Canon 40d (en 5d mark ii är beställd)
70-200 2,8 is usm L
Blixt 580

Sen kommer här 3 EF-S objektiv som just nu ligger och rullar på gränsen till försäljning mot ett nytt. Här kommer beslutsångesten.
Tamron EF-S 28-70 2,8
canon EF-S 50 1,8
canon EF-S 10-22

Mitt drömobjektiv är Canons 35 1,4 L men min budget tillåter inte ett köp av det utan att sälja något annat. Min vindvinkel är riktigt flitigt använt så jag är rädd att jag kommer sakna det.

Med en FF så kommer ju en 35:a ge mig ungefär samma känsla som min vidvinkel vid 22.

Haha, ja nu blev det lite mycket här men jag undrar egentligen kort och gått....kommer jag sakna den extrema vinkeln mer än jag kommer vara tacksam över 35:an...hur viktig är den extrema vidvinkeln på ett bröllop? Ska jag istället sälja mitt 28-70 (har ju en 50mm) och leva på nudlar resten av sommaren (får ju inte lika mycket)? Eller har jag helt enkelt snöat in mig för mycket på 35:an och borde köpa mig 16-35 2,8?

Hoppas ni förstår mitt dilemma och kan komma med tips.

Nu är jag ingen bröllopsfotograf men jag har använt Canon 35/1.4 L på både 40D och 5D. Jag tycker objektivet har varit underbart på alla sätt och jag skulle helt klart köpt den. Jag har även haft Canon 17-40/4 men den kom inte alls upp i samma klass som 35 L.

Jag skulle nog ha valt 35 L om du nu inte föredrar zoomar. En zoom kan kanske vara en fördel på bröllop men det är nog något du måste testa dig fram med och se vilken typ av objektiv som passar just dig.

Ett litet tips - köp begagnat :)

Hej! Tack för svar. Jag tvekar inte på att jag kommer bli kär i 35:an. Men min rädsla är att det är lite för lång brännvidd på ett bröllop.

ps Jag är i ärlighetens namn livrädd för att köpa beggat. Jag är lite som en hypokondriker, försöker hitta fel som kanske inte finns...;) JAg kommer säkertuppleva ett begagnat objektiv som suddigt bara för att....haha

Hade du beställt en 5D2? Alltså...bort med EF-S optiken! Du kommer knappt att se åt din 40D snart, och de är ju värdelösa till 5D. 35mm är helt perfekt till bröllopet och 1.4 kan ge fantastiska bilder om man är noggrann med skärpan. och nja, du kommer knappast att tycka du behöver kortare brännvidd.
Jag vet fotografer som klarar sig med den och ett kort tele på ett helt bröllop. Du har ju även din 50/1.8 som kan få följa med.
...och våga köpa begagnat. Objektiv är ju rätt enkla att testa innan man betalar.

Bara 10-22 som är EF-S

Det är bara din 10-22 som inte kommer att fungera ihop med en 5d-mkii. Både tamronet och ditt 50:a är EF-objektiv och kommer att fungera bra på din nästa kamera.

Det här gör ju att du garanterat inte kommer ha nytta av 10-22 såvida du inte väljer att behålla det för din 40d. Motsvarande brännvidd och känsla får du med 16-35.

Per, tack du förenklade visst min fråga rejält. Jag spånade ju också på 16-35 Min fråga blev då helt plötsligt, 16-35 2,8 eller 35 1,4 haha, ...det var nog lite väl sent igår. Det blev en lång konstig utläggning som ledde fram, till detta.

Jo jag ska behålla min 40d (vill ju inte riskera att ett hus gå sönder.) .

Mats Tack för ditt svar..Ja, jag ska ge det en extra tanke men åååååhhh vad sugen jag är på 1,4:an...jag kan tänka mig att det aldrig kommer åka av då jag älskar gatufoto.
Det var egentligen min kollega som skrämde mig lite när han sa att 35:an är för finsmakare som redan skaffat sig en komplett garderob från mins 24 och uppåt. Att det är oproffsigt att inte ha täckt upp brännvidden. Han tyckte jag skulle köpa 16-35.

Dock vill jag ju använda objektivet till vackra porträttbilder och jag måste i ärlighetens namn säga att jag tycker 16-35:an är lite tråkig :-(

Men OM jag gör mig av med min extrema vidvinkel så gör jag mig av med en hel del av mit privata fotointresse (extrema närbilder på djur och humorbilder på folk) Men jag får väl hoppas att jag kan skaffa en sån glugg igen någon gång i framtiden. Man får väl offra sig lite...;)

Det enda jag är lite skraj över är att man inte lyckas fånga de där klassiska bilderna...salen, folkstormen utanför kyrkan...

Kan säga att jag sålde 24-70 till förmån till 35/1.4. Kommer bli min allround och reseobjektiv samt perfekt till bröllop och porträtt.

/Stefan R. Nilsson

Stefan>> Kikade i din portfolio. Va fina bilder. Föll jättemycket för bilden när de står bakom var sitt träd.

Men okey...hur funkar det om det är trångt inne i festlokalen då? Eller om de vill ha en bild inne i bilen, eller radbilder med många människor i sidledes.

Ps har du någon länk till någon porträttbild som du tagit med det? Bara nyfiken ;-)

Tack.
Har inte fått min ännu. Beställde igår från Holland.
Allt är en kompromiss. Är det för trångt i lokalen för 35mm så har man fel utrustning helt enkelt.
För roliga bilder i trånga utrymmen med mkt folk så kör jag 14mm.

Man får helt enkelt försöka anpassa sitt fotograferande efter den utrustning man har. Kommer sakna 24mm, men jag får en helt annatss stuk på bilderna med en 35/1.4 än med en 24/2.8.
Hade tyvärr inte råd att ha både 24-70 och 35/1.4 annars hade jag nog........ Nä hade jag haft pengar så hade jag ändå sålt den pch köpt en 24/1.4 också ;)

/Stefan

Ang att köpa beg: såg en annons här på fotosidan, ett 35mm för 10000 loppor. Det är ju inte mycket mindre än vad det kostar nytt exklusive moms. Ligger de så högt?

Ang att köpa beg: såg en annons här på fotosidan, ett 35mm för 10000 loppor. Det är ju inte mycket mindre än vad det kostar nytt exklusive moms. Ligger de så högt?

Nej det är lite väl högt tycker jag. Jag har sett många på runt 9000 kr. 10000 kr är lite dyrt oavsett hur fint skicket är. Har även sett några enstaka runt 8500 kr eller lägre men då har dem haft lite "skönhetsfel".

Det är ett åtråvärt populärt objektiv, lättsålt. Räkna med 70 procent av nypris för ett ganska nytt i nyskick, dvs i vart fall ca 9 tusen. Jämförelsen med pris utan moms, jo, så är det nog. Ett äldre ex med slitage kan du säkert hitta billigare, om någon säljer, ganska ovanligt.

Gör som jag! Köp från ett annat EU-land nu när euron nått botten!

/Stefan R. Nilsson

Rommel: Har du någon länk tillgänglig. Kan väl söka själv men jag tänkte om du nyss handlat så spar jag lite tid.

Fabian har rätt. Har handlat från dom flera gånger. Beställde i lördags,
Skickades igår. Beräknad till min dörr imorgon. Frakten kostade 200 kr.

/Stefan R. Nilsson

Men åh! Vad velig jag är. Nu vet jag inte vilket objektiv jag ska välja.

16-35 2,8
35 1,4
24-70 2,8

Om jag nu har:
50mm 1,4 (ska byta från 1,8)
70-200 2,8
28-70 tamron (kanske inte blir så bra med billig optik till en fullformatare)

Om ni orkar, hjälp mig välja ;)

Senast ändrad:
Men åh! Vad velig jag är. Nu vet jag inte vilket objektiv jag ska välja.

16-35 2,8
35 1,4
24-70 2,8

Om jag nu har:
50mm 1,4 (ska byta från 1,8)
70-200 2,8
28-70 tamron (kanske inte blir så bra med billig optik till en fullformatare)

Om ni orkar, hjälp mig välja ;)

Beror ju på vad du prioriterar och hur du fotar.
Själv älskar jag kort skärpedjup.
Fick mitt objektiv vid dörren idag. Postades i måndags från holland på kvällen ;)

Här är snabbt 2 bilder, en 35/1.4 och 85/1.4. Båda F:1.4. Tagna så att modellen upptar samma yta op sensorn. Se skillnad i för och bakgrund! Kommer bli fint med 35/1.4 näör jag tar porträttbilder och vill ha landskap i bakgrunden.

/Stefan

Bilagor

• 20120711-256B0643.jpg
    20120711-256B0643.jpg
    76.2 KB · Visningar: 267
  • 20120711-256B0644.jpg
    20120711-256B0644.jpg
    78 KB · Visningar: 274
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar