Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dumma frågor från en nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Skaru ha en kamera, skaru ha en nikon. Helst en gammal och lagom sliten rackare som går som som... inget annat i den här världen. Min mening alltså!

(Fina modeller vanliga på beg.marknaden: FM, FM2, FM3, FE, FE-2, F2, F3. Finns givetvis fler men dom är som sagt vanligast och säkra kort)

Jag fick tipset att köpa minolta när jag frågade och jag klagar inte.. Köpte minolta dynax 5 och är jättenöjd med den.. Rekomenderas

Tjabba Tjena....

Jag köpte en Nikon F401-X runt 1995, och en sådan skulle du kanske kunna hitta till ett rimligt pris. På den tiden kostade runt 3000:- tror jag eller något liknande.

Den är en bra förstakamera tycker jag. Du kan välja om du vill köra automatik eller manuellt, eller varför inte köra bländaren på automatik och slutaren på frihand... Även objektivet kan du ställa på manuellt läge om du vill!

Du borde kunna hitta en sådan för en sådär 1000-1500 med 35-70 mm objektivet som följde med den. Sedan finns det en uppsjö av objektiv på beg. marknaden att köpa, samt en del prisvärda objektiv även nya. T ex. ett 50 mm fast objektiv med f1,8 för under 2000:- på Scandinavianphoto.se, och då får du ju för tusan även garanti. Tamron gör oxo schyssta objektiv för några tusenlappar. Ofta är det själv optiken som bestämmer hur pass bra bilder du kommer att ta, plus att det är egentligen människan bakom kameran som måste förstå en mångd grejor:

* förstå ljuset och att mäta det rätt
* bildkomposistion
* val av film

mm mm mm... Jag är ingen expert, och där finns en massa frågetecken kring foto för mig. Men tänk efter före du köper. Tänk på att Canon och Nikon har ett rejält utbud av beg. objektiv till bra priser (förhoppningsvis)..

Här är ett exempel på ett foto taget med F401-X:

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=97071

Hoppas jag inte gjorde dig snurrig! :)

mvh Per

Tack för alla svar. Som tur är tycker jag det verkar vara en ganska objektiv debatt, jag hade förväntat mig betydligt mer "märkeskrigande". Kontentan är väl att det spelar ingen större roll vilket märke man väljer, men att det är fördelaktigt att välja en begagnad. Några följdfrågor:

Passar inte Minoltas objektiv till både Dynax 5 och deras digitalkameror (Dimage eller vad de nu heter) på samma sätt som Canons?

Man kan väl köpa ett gammalt manuellfokusobjektiv till en ny AF-kamera?

klash skrev:
Passar inte Minoltas objektiv till både Dynax 5 och deras digitalkameror (Dimage eller vad de nu heter) på samma sätt som Canons?
Skulle säkert göra det om Minolta hade någon digital systemkamera. Det har de inte idag, inte heller några officiella planer på en dylik.
klash skrev:
Man kan väl köpa ett gammalt manuellfokusobjektiv till en ny AF-kamera?
Nej, Minolta bytte fattning när de gick över till autofokus och de gamla objektiven passar inte alls. Bara Pentax och Nikon har behållt bajonetten över AF-skiftet.

Ska jag tolka det som att det inte finns några manuella objektiv till ex en ny Canon öht? Slutade de med all tillverkning av manuella objektiv när AF-kamerorna kom?

Det är mer att tänka på än jag först hade tänkt mig det här...

Jag tror att Canon fortsatte med de gamla manuella FD-objektiven några år efter att EOS-serien släppts men det finns ingen kompatibilitet mellan dem.

Varför är manuella objektiv viktigt för dig förresten?

De enda manuella objektiv som canon har till EOS-systemet är

Tse Ef 24/3,5L
Tse Ef 45/2,8
Tse Ef 90/2,8

alla tre är så kallade tilt-shiftobjektiv

Nä, som ni säkert redan insett har jag ingen som helst aning. Jag tror bara det skulle vara kul att ha ett manuellt macroobjektiv, men det är ju givetvis inget måste. Bara en ren lärdomsgrej.

fast alla EF objektiv tillåter ju manuell fokusering...bara att ställa om från AF till MF pa en liten brytare på gluggen.

Walle skrev:
fast alla EF objektiv tillåter ju manuell fokusering...bara att ställa om från AF till MF pa en liten brytare på gluggen.

Tack för den! Det hade jag ingen aning om...

Nu har jag väl definitivt idiotförklarat mig själv...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar