Annons

Dum fråga, är batteriet laddat vid köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

GöranHerdin

Avslutat medlemskap
Jag inser att det är en helt korkad fråga men är batteriet laddat när man köper en Nikon D-SLR eller måste man hem och ladda det? (Jag har tänkt köpa kamera i Sthlm och tänkte fota lite när jag ändå är där, men blev osäker på om det kommer att gå eller om jag måste hem och ladda batteriet först).
 
Ring butiken i förväg och reservera de prylar du ska köpa. Be att de tar ur batteriet och laddar det fullt innan du kommer dit.
 
"lite lätt fabriksladdade" skulle jag vilja kalla det för. Finns säker någon anledning, men som sagt - har aldrig varit fulladdade.

Fredrik
 
Nä för mig brukar det alltid finnas lite kräm i batterierna men det är ju rekommenderat att ladda några timmar första gången. Men dumt att inte ladda direkt då man inte vet om det kanske bara är 10 minuter batteriet räcker från början.
 
Det är alltid Li-ion batterier till dessa kameror idag och dessa SKALL vara laddade till minst 50% från fabrik. Helt tomma Li-ion el. Li-Po förstörs snabbt. Det vet alla tillverkare och dessa laddas därför alltid.

Tyvärr har många(alla) tillverkare krypströmmar i skyddskretsen, vilket tömmer cellerna sakta men säkert. Jag tycker mig märka detta tydligast med alla Sonyprylar jag köpt (många!) som har Li-ion.

Alltså - Om kameran eller batteriet legat på lager i affären flera år finns risken att detta laddats ur helt och kan vara nästan förstört.
 
Ja, jag ber om ursäkt för mitt första svar i tråden, där jag skrev att det var oladdat. Det har väl av den anledning som Linmajon skriver en viss laddning från början, men du ska ju inte räkna med att kunna fotografera någon längre stund, köper du en ny kamera så "leker" du säkert en hel del med den i början, vilket drar än mer batteri än vid "ren fotografering" som du kanske ägnar dig åt senare. Gör som eon föreslår, prata med butiken om de kan lägga undan ett ex och ladda upp det
 
Alltså - Om kameran eller batteriet legat på lager i affären flera år finns risken att detta laddats ur helt och kan vara nästan förstört.

Har det legat flera år är det troligen dåligt eller betydligt sämre än vad det ska vara oavsett om det laddats ur eller ej. LiIon förstörs av sig själva, dvs tiden är i sig en faktor förutom användning, värme mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.