Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dukomentation av hus del 2

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Hej!
Skapade en tråd för en tid sedan där jag frågade lite kring utrsustning som är lämplig för interiörfotografering, har fått tillgång till en Eod 5D med ett par bra vidvinkelobjektiv och två trådlösa blixtar, så nu är utrustningen löst! Nu tänkte jag bara om ni hade lite tips på hur man får till detta på ett bra sätt. Handlar alltså om ett gammalt 1700talshus med ganska många fina rum som ska fotograferas. Lite frågor att tipsa kring:

Ska man generellt satsa på att få med två väggar i varje bild (alltså med ena hörnet i mitten av bilden) eller ska man ställe sig på ena sidan och ta hela väggen mitt emot? Vilket blir intressantast?

Har som sagt två blixtar att leka med, vad ska man tänka på med dom för att få ett fint ljus som inte mördar det befintliga ljuset?

Allämmna tips kring interiörfoto? Sånt som man ofta inte tänker på men som är viktigt..

Tack på förhand!
 
Att fota en vägg rakt framifrån kan kanske bli lite tråkigt och ... rakt på liksom. Skulle tro att någon sorts vinkel gör bilden mer intressant.

men det beror ju på ditt syfte med bilderna också. Ska de vara rent dokumenterande faktabilder, eller ska de förmedla stämning och atmosfär också?

Glöm inte detaljbilder heller.
 
jo, kommer nog bli endel stiching, fick låna ett skit bra stativhuvud avsett för sånt också. jo tror nästan det blir mer intressant va, de ska vara dokumentära men dokumententationer av atmosfären så att säga. detaljbilder sak bli!"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.