Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Duger 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoUffe

Aktiv medlem
Jag har precis kommit på att min Olympus 5060 har sina brister (kvicktänkt grabb). Kort sagt saknar jag sökaren och snabbheten i min avpollerade EOS 5:a - så jag har redan börjat snegla på DSLR - 10d eller 20d, inte 300d..verkar för plastig för en som gillar känslan i gamla "Nikon- och Canon-järn".

10:ans bildkvalitet duger nog mer än väl åt en hobbyfotograf..men hur är det med sökaren och snabbheten (fokus, uppstart, avtryckartid, tid mellan bilder)? Förutom naturbilder kommer jag att följa sonens hockeykarriär - räcker 10d för enklare sportfotografering?

Tänk på att jag kommer att jämföra den nya slr:en med min Eos-5:a..rättvist eller ej!

Jag uppgraderade min 5:a, med att köpa mig en 10D för några veckor sedan. Jag kan inte påstå att jag har känt någon större förändring gällande fotograferandet i allmänhet. Men uppstart tiden är bra mycket längre på 10D än mot 5:an (ca 2-3 sek). Fokuseringen känns helt klart likvärdigt (även om antalet fokuspunkter utökas från 5 till 7 st), frammatningshastigheten är lägre på 10D än på 5:an. Är nu osäker på vad den är på 5:an, men jag tror den kunde klämma iväg ca 5 bilder/sek. Vill du ta snabbare bildserier och kortare uppstart tid, så får du nog överväga att köpa dig en 20D.

I det stora hela så är jag hel nöjd med min 10D, den känns helt klart som en värdig ersättare till min gamla 5:a.

Tack för det svaret..jag behöver inte 5 b/s och uppstartstiden kan man nog vänja sig vid, men känns inte sökaren sämre än på 5:an? Har för mig att den synpunkten kommit fram i nåt sammanhang?

Nä 10D är totalt värdelös nu när 20D finns :D

Men allvarligt så funkar den som vilken systemare som helst bortsett från uppstartstiden. Jag har fotograferat rally och motocross med den utan problem. Det är ytterst sällan jag saknat snabbare serietagning. Snarare har det varit tvärtom eftersom serietagningen mest genererar dåliga bilder som tar plats.

Sökaren är sämre gissar jag men det beror på den mindre sensorn jämfört med film så det kommer man ännu så länge inte undan ifrån på digitalare för oss vanliga dödliga.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Sökaren är sämre gissar jag men det beror på den mindre sensorn jämfört med film så det kommer man ännu så länge inte undan ifrån på digitalare för oss vanliga dödliga.

Måste bara inflika att för oss som bär glasögon till vardags är det inte nödvändigtvis sämre med mindre sökare. Jag upplever det som en fördel eftersom jag för första gången kan se hela sökaren utan att ta av glasögonen.

10D är en formidabel kamera - att säga nåt annat vore konstigt. Visst - den har liten sökare, men det problemet har alla DSLR som inte har fullformats-sensor. Vad gäller bildkvalité - och det är det som är viktigast för mig - är den ju otroligt bra. Detta säger jag som Analog Nikon-ägare (!), baserat på den tekniska kvalitén på de bilder jag sett.

Ulf
Jag var helt inne på att köpa 20D. Men efter att priserna på 10D sjönk så kraftigt. Och att 10D räcker hur lungt som helst för mig.Valde jag istället att köpa en sådan och lägga mer av pengarna på blixt, optik. Jag känner mig iallfall nöjd.
Jag håller med om att startiden inte känns rolig, men det får man ta.

trasselfluff skrev:
Jag håller med om att startiden inte känns rolig, men det får man ta.
Man får ha kameran igång helt enkelt så löser man det problemet ;o)

Skämt åsido, jag har faktiskt skruvat upp tiden för automatisk avstängning en del så att kameran inte stängs av så ofta när jag är ute med den, det drar relativt lite extra ström, och man slipper vänta på den när man ska fotografera. Men visst sneglar jag lite avundsjukt åt flickvännens håll när hon knäpper igång sin Nikon D70 och en halv sekund senare tar en bild...

En annan skillnad du inte nämnt som kanske kan ha betydelse för dig är att man kan använda Canons EFS-objektiv på 20D men det kan man inte på 10D.

Som det ser ut idag finns det en del intressanta objektiv med EFS-fattning.

Själv har jag en 10 D och är enormt nöjd, och kommer att vara det länge till.

Lycka till med vad du än väljer!

PN

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar