Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbla programmappar

Produkter
(logga in för att koppla)

alljoh

Aktiv medlem
Hej,
Har köpt en ny dator och har nu ägnat tämligen lång tid åt att föra över program och data från den gamla till den nya. Har fått över alla bilder och kataloger till den nya och det tycks fungera bra (Kör Windows 8 och Elements 11).
Men en märklig sak tycker jag. Går jag in med utforskaren och tittar på filstrukturen så ser jag att det finns 2 st programmappar ( förutom program (x86). Dom har alltså exakt samma namn och samma innehåll. Ska det verkligen vara så? Har försökt at ta bort eller ändra namn på en av dom men det går inte.
//Allan

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    9.8 KB · Visningar: 697
Program (x86) innehåller 32-bitarsprogram och Program innehåller 64-bitarsprogram. Dessa sak finnas. Varför du har någon sorts en genväg som heter Program också vet jag inte, men jag kör in W8.

Hej,
Har köpt en ny dator och har nu ägnat tämligen lång tid åt att föra över program och data från den gamla till den nya. Har fått över alla bilder och kataloger till den nya och det tycks fungera bra (Kör Windows 8 och Elements 11).
Men en märklig sak tycker jag. Går jag in med utforskaren och tittar på filstrukturen så ser jag att det finns 2 st programmappar ( förutom program (x86). Dom har alltså exakt samma namn och samma innehåll. Ska det verkligen vara så? Har försökt at ta bort eller ändra namn på en av dom men det går inte.
//Allan

Den "övre" i din bild är en genväg som har kommit dit genom att du har tagit tag i program-mappen, och råkat släpa den några pixlar för att sedan släppa den. Voila. genväg.

Ta bort genväg om du vill, men låt resten vara.

Det går inte att ta bort den. krävs behörighet från SYSTEM. Ändra namn går inte heller. Förutom att det krävs behörighet säger han att mappen eller någon fil i mappen är öppen i annat program.
Men det kanske inte är något att bry sig om. Tycks ju fungera ändå så mappen väl få ligga kvar?

Det går inte att ta bort den. krävs behörighet från SYSTEM. Ändra namn går inte heller. Förutom att det krävs behörighet säger han att mappen eller någon fil i mappen är öppen i annat program.
Men det kanske inte är något att bry sig om. Tycks ju fungera ändå så mappen väl få ligga kvar?

Hej !

Det är som sagt en genväg, ta bort den om du vill, den gör inget positivt, inte
heller någon skada mer än lite uppenbart förvirrellse.

Är det inte bara att svara ja på behörighetsfrågan ?

//MW

Hej !

Det är som sagt en genväg, ta bort den om du vill, den gör inget positivt, inte
heller någon skada mer än lite uppenbart förvirrellse.

Är det inte bara att svara ja på behörighetsfrågan ?

//MW

Nej, det gick inte. Men det löste sig ändå. För när jag startade Windows i felsäkert läge så gick det både att ändra namn och att ta bort mappen

Nu har du ju redan löst problemet, men jag förstår inte hur du ens fått dit den där genvägen. Normalt går det inte att göra så i Windows 8 (utan att stänga av diverse säkerhetsfunktioner) tror jag - jag lyckades i alla fall inte när jag nyss testade i en virtuell maskin.

Tänkte bara om det kunde gå att få fram nåt tips hur man undviker att det blir så ifall fler råkar ut för det ...

Vad är det för filsystem på din C:? Såg att där är en massa Asusmappar, och de (liksom andra tillverkare) har inte alltid den mest optimala windowsinstallationen (för att uttrycka det lindrigt).

Nu har du ju redan löst problemet, men jag förstår inte hur du ens fått dit den där genvägen. Normalt går det inte att göra så i Windows 8 (utan att stänga av diverse säkerhetsfunktioner) tror jag - jag lyckades i alla fall inte när jag nyss testade i en virtuell maskin.
och jag ville ha en svensk
Tänkte bara om det kunde gå att få fram nåt tips hur man undviker att det blir så ifall fler råkar ut för det ...

Vad är det för filsystem på din C:? Såg att där är en massa Asusmappar, och de (liksom andra tillverkare) har inte alltid den mest optimala windowsinstallationen (för att uttrycka det lindrigt).

Det är NTFS. Jag fattar inte heller hur jag kunde skapa genvägen Kanske lite långsökt men jag har en liten misstanke att det möjligen kunde ha skett när jag bytte språk. Hade fått Windows live mail på engelska och jag ville ha en svensk version. Så jag körde LangSelector.exe för att byta språket. Det gick bra men han fick jobba rätt länge och kanske hände något då med programmappen.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto