ANNONS
Annons

Dubbla filter

Produkter
(logga in för att koppla)

LEP41

Aktiv medlem
Har införskaffat ett objektiv EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM till min 40d samt ett UV-filter till detta objektiv. I bruksanvisningen står "Det går bara att använda ett filter åt gången" Min fråga är varför ?
Har tänkt att även skaffa ett pol.filter för att kunna montera framför detta filter och även till mitt EF 24-105 utan att demontera UV filtren.

Vad som menas är nog att det endast finns en filtergänga, men om du sen vill stacka 2 eller 3 runda filter på varandra är det inget som hindrar det. Var försiktig med att dra åt när du skruvar ihop dem bara. Jag lyckades dra åt ett uv-filter med ett polfilter lite för hårt och det var ett rent h-e att få loss dem igen.

Jag kan nog tänka mig att på 10mm är det så pass vidvinkligt att om man monterar på ett filter till så skymmer kanterna. Dock är detta bara en gissning. =D

Om jag kör med både UV och POL-filter på mitt ef-s 10-22 så blir det rätt kraftig vinjettering upp till 14-15 mm brännvid, plockar jag bort uv-filtret så är det inga problem.

Tror det finns slimmade POL-filter som man inte får detta problem med men jag är inte säker.

polfilter på vidvinkel ger ju lite förvrängningar eftersom infallsvinkeln varierar så mycket över bilden. Polfiler är ju beroende av infallsvinkel på ljuset och kommer därför bara att polarisera ljuset i delar av bilden.

Jag brukar normalt sett ta bort UV filtret när jag kör med polfiler om det finns tid för byte dvs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar