Annons

Dubbelexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda-80

Ny medlem
Nu är det så här att jag fick höra talas om dubbelexponering.... går det att göra sådana med digitalkameror? Krävs det någon viss intsällning?? Eller är det någon särskilt vas som finns med vissa kameror?? Jag skulle vilja testa det och göra det på riktigt... Jag vet att man kan göra så att det ser ut som en dubbelexponering i photoshop bland annat men jag tänkte om man kan göra det själv?? Eller är det bara något som går om man har systemkameror??
Själv har jag en kodak DX6490
//Linda
 
Svarar "mja" på frågan. Den stora fördelen med elektroniska kameror är att bilden registreras på ett minneskort. Det är därför väldigt lätt att i datorn sedan göra dubbeleponeringen av två skillda exponeringar. Förslagsvis görs detta med hjlp av två lager och lämpliga justeringslager och eventuella maskarer eller bortsuddning av bilddelar så blir effekten precis den samma som den blir med film, där rutan exponeras fler än en gång.

.
 
Digitala kameror kan inte (med något undantag från Pentax tror jag) göra dubbelexponeringar i kameran. Inte heller DSLR:er kan det.

Men det funkar som du säger att lägga ihop två eller fler bilder i photoshop. Det är väl ok att jobba på det viset. Du behöver inte mecka med bilderna om du inte vill mer än att du just lägger dom på varandra.
 
Det är möjligt att vissa digitala kameror har en funktion för detta, men du kan göra det betydligt bättre i dator genom att blanda lager. Om en digitalkamera skulle ha den funktionen så skulle ju den också blanda de två bilderna (enligt samma princip som tex photoshop), så inget är ju mer på riktigt än det andra.

Om du vill göra det på riktigt, kan du lika gärna göra det på riktigt med film. Då får du bonusen (som jag gillar med dubbelexponering) att du blir lite överaskad av resultatet, vilket du inte blir om du gör det i datorn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.