Annons

Dubbelexponering + nivåer

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornwestergren

Aktiv medlem
Tjenare.

Har lite funderingar kring min 7Hi. Kan man verkligen inte dubbelexponer med den? jag letar förtvivlat efter inställningar till det men hittar inga.

Sedan så undrar jag om man kan justera nivåer direkt i kameran, jag menar att så fort jag tar bilden nu och lägger in den i Photoshop så blir bilden bra när jag ändrat nivåer, innan så är den inte bra. Så jag skulle vilja ändra detta direkt i kameran om det går.

Jag vill helst att bilden ska skapas "i kameran" och inte i photoshop sedan, så jag vill helst inte lägga samman bilder där i efterhand.

Jag har dessutom planera på att införskaffa lite filter till kameran, har tänkt att skaffa ett polfilter och någon typ av gråfilter. Jag har ett polfilter till min systemkamera så jag vet hur det fungerar osv. men jag vill ett filter som gör att man kan exponera med längre slutartider mitt på dagen och funderar på om ett gråfilter kan hjälpa då? Vill alltså kunna exponera 3-4 sekunder i dagsljus utan att överexponera bilden...finns det något filter till detta?
 
nallen skrev:
Vill alltså kunna exponera 3-4 sekunder i dagsljus utan att överexponera bilden...finns det något filter till detta?
Gråfilter, eller ND-filter (neutral densitet) som de också kallas finns i många styrkor för detta. Styrkan mäts i densitetsenheter, t ex 0.3 som är ett steg, 0.6 som är två steg, 0.9 som är tre steg osv. Vissa tillverkare använder dock andra enheter.
 
Re: Re: Dubbelexponering + nivåer

jimh skrev:
Gråfilter, eller ND-filter (neutral densitet) som de också kallas finns i många styrkor för detta. Styrkan mäts i densitetsenheter, t ex 0.3 som är ett steg, 0.6 som är två steg, 0.9 som är tre steg osv. Vissa tillverkare använder dock andra enheter.

Ok, hur vet jag vilket som jag behöver då? 0.9 är det minst genomskinlighet eller hur fungerar det?

http://www.cyberphoto.se/filter/nd4.htm

Hur mycket längre slutartid kan man ha med detta filter t.ex. i normalt dagsljus?

På DiMAGE 7Hi kan man ställa bländare 9.5 som minst, men man kan ju ändå inte ha längre ha längre slutartider än säg t.ex. 1/250 utan att bilden blir överexponerad...vad gör man om man vill ha längre tider?...finns det inställningar eller är det bara filter som gäller?
 
Det 4x-filter du länkade till motsvarar 0.6D. Ett 0.9D är tätare och ger ett steg längre tider. Men det finns mycket tätare filter än så, jag tror att t ex B+W har filter upp till 6.0D eller nåt i den stilen. Det är inte mycket ljus som slipper igenom dem :)

Vill du ta dig från 1/250 till 4 sekunder så är det tio steg. För det behöver du ett filter på 3.0D. Det är riktigt, riktigt mörkt. Håller du det inte mot en ljuskälla så ser du i princip inte genom det.

Varför vill du ha så långa tider? De bilder jag har sett med 7i med långa tider har haft rejält med brus.
 
Jag har en 7Hi om jag får be *ler*. nedå nu ska vi inte vara sådana.

Jag vill kunna uppnå en fin effekt när jag fotograferar rinnande vatten eller eld/bilar för att skapa lite mera fart, eller väldigt mycket fart kanske man ska säga. Har du något tips på hur man ska kunna fotografera rinnande vatten och få en fin effekt på det utan dessa filter?

Jo det verkar bli brus när man har längre tider, har provat att fotografera på natten i 10 sekunder med bilar som motiv och upptäckt störande brus...men jag kände inte för att ge mera pengar på min första digitalkamera, så lite brus får man leva med.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=57498 Typ denna effekt som jag vill uppnå.
 
Ok. I praktiken är det nog inte ett så stort problem. Om du har 50 ISO inställt i kameran (har för mig att det är Minoltans minsta känslighet?) så kommer du bara att få 1/250 sekund på bländare 9.5 när det är som allra ljusast mitt på dagen under en molnfri dag. Det är ju dessutom ett ljus som kanske inte är det mest smickrande för den typen av motiv, så den ljussituationen kanske man kan bortse ifrån?

I mer fotolämpligt ljus kommer du ju att ha längre tider att utgå från.

Men behovet av filtret kvarstår ju ändå. Frågan är vilken styrka du skall satsa på. Det beror ju helt på vilka ljusnivåer du kommer att stöta på i praktiken.

Ett polfilter kan i nödfall användas som ett 0.6D-gråfilter.
 
Jag kan gå ner till minst iso100 på kameran.

Jo visst är det inte mest optimalt ljus för bildtypen, men om man utgår från den ljusstyrkan som exempel.

Ett polfilter ska beställas omgående i vilket fall som helst men det skulle vara bra att veta vilket gråfilter som är mest lämpat.

Har du någon aning om man kan ställa nivåer direkt på kameran?
 
Det finns med största säkerhet någon form av kontrastinställning i kameran. Men tänk på att ju högre kontrast du ställer in, desto mer information förlorar du om motivets kontrast inte är väldigt låg. Kör du med lägre kontrast kan du bestämma dig senare för att kasta bort infon, men du kan också behålla den om du vill.
 
Jo man kan ställa kontraster direkt på kameran, den har jag ställt på +2 (-3 till +3). Då upplever jag att bilderna blir bättre, men fortfarande lite grådass som ligger över hela bilden känns det som, så fort man pillar lite på nivåerna i Photoshop så försvinner det...men jag vill göra så lite som möjligt i Photoshop, förutom att kanske beskära bilden något. Jag anser att man skapar bilden direkt i kameran, all redigering i bildredigeringsprogram gör att bilden blir mindre äkta så att säga.

Så en funktion som gör dessa ändringar på kameran istället för Photoshop vore guld värd, men jag vet inte hur andra tolkar och tolererar ändringar i efterhand, verkar vara många som editerar hela bilder i efterhand.

Men visst, vissa saker får man väl göra i efterhand, jag menar det är ju ändå ens "mörkrum". Det blir detsamma som att göra ändringarna i mörkrummet eller att man lämnar i film och någon annan gör dessa ändringar när filmen kopieras.
 
All info om vilka möjligheter som finns står i den .pdf maual som levererades på CD med kameran. Sedan kan man ju tycka att Minolta kunde kostat på sig att trycka hela manualen på ett språk istället...

Vad gäller hur du vill skapa bilderna är det en personlig sak men på samma sätt som du måste välja rätt framkallare & tid, ett papper med rätt gradiation o.s.v i mörkrummet efter att filmen exponerats måste du göra ett antal val i processen från CCD data till färdig bild. Att skapa bilden slutat inte i kameran...Att lägga ett bildbehandlingsprogram i kameran tror jag av ett antal tekniska skäl är mycket olämpligt - en vanligt dator är betydligt bättre lämpad.
 
Senast ändrad:
Den där cd-manuelan ger jag inte så mycket för, mycket svårnavigerad anser jag hittade inte mycket i den om vad jag ville veta tidigare om kameran.

Jo jag vet att man inte kan lägga ett bildredigeringsprogram i kameran, men man kan ju lyfta ur t.ex. videoinspelningsfunktionen, kan tänka mig att den plus ljudupptagningen tar lite plats i kameran, så varför inte skippa den och lägga in lite mera fotografiska effekter så att man kan skapa en bild "felfri" utan brus etc?
 
Tja - vilka funktioner som är "onödiga" är väl en smaksak. Men inte är jag någon stor användare av videofunktionen det ska jag erkäna. Fast å andra sidan är det kanske en kreativ möjlighet....

Med tanke på den begränsning displayen och övrig hårdvara utgör tvivlar jag på att man kan göra någon mer avancerad justering av bilderna i kameran, i alla fall inte till ett vettigt pris. För mig är det inget problem att göra en justering utanför kameran så jag ser som sagt inte nyttan...
 
Visst kan man lägga brusreducering i kameran, men genom att inte ha den där ökar ju våra möjligheter att styra resultatet. Det kanske även påverka tiden kameran behöver för att processa bilden.

Ju mer jag kan påverka i bilden destå gladare blir jag. Automatiska exponeringar eller brusreduceringar är jag inte förespråkare av.

Jag styr gärna kontraster, färgmättnad, och diverse filterfunktioner i dator själv. Det ger mig större möjligheter än vad jag skulle haft om jag använde motsvarande funktioner i kameran.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar