Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbelexponera i HDR syfte?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Erik-

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har kommit över en begagnad EOS 5:a som jag har börjat fota med som variation till min 30D. Det här blir min första egentliga riktiga rulle jag knäpper så jag undrar om dubbelexponering på 3 bilder med exponeringen -1, 0, +1 ger samma resultat som en HDR bild digitalt som man mixar ihop i photoshop?

Nej.

Nej du får bara en överexponerad bild eftersom filmen fått normal exponering + 2x normal expo + 0,5x normalexpo . Vill du använda en kontrastutjämnande teknik för film (funkar bäst på dia) skall du läsa på om förexponering, Det går till som så att du dubbelexponerar filmen fast vid första exponeringen använder du bara difuserat vitt ljus med något stegs underexpo. Vid den andra exponeringen exponerar du motivet. I en del gamla fotoböcker beskrivs tekniken grundligt. T.ex. Pär Lundqvists "Landskapsfotografering"
Annars kan du göra tre olika exponeringar varefter du scannar av dessa rutor och slår ihop dem i PS eller Photomatix. Fast då får du ju inte ett dia eller neg.

PS förexponeringen kan göras som så att man fotar mot himlen (helst en grå himmel, eller något ljust föremål, med en vit plastbit framför objektivet.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar