Annons

"Dubbel exponera" med digital?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Vet ej om det heter så (är nybörjare) men det jag menar är när man använder en "analog" kamera, tar ett kort och "spolar tillbaka" och exponerar samma negativ igen.

Finns denna funktion i Digitala Systemkameror, om den bara finns i vissa, finns den i Canon 300D?)?


/Jocce - Glad nybörjare
 
Funktionen finns inte inbyggd i kameran, vilket inte spelar någon större roll, då en dubbelexponering lättast fixax genom att göra två separata bilder som sedan dubbelexponeras genom sammanfogning i ett bildbehandligsprogram. Där finns möjligheten att reglera ljusstyrkan för de båda delbilderna. Mycketn enklare och mer praktiskt än om funktionen skulle ha funnits i kameran.
 
Möjligheten att dubbelexponera finns faktiskt i Fujis S2. Vet inte om det finns i fler, men jag skulle tro att den är rätt så ensam om det. Fråga mig inte heller hur tekniken bakom det fungerar.
 
Men...hur kan en digitalkamera dubbelexponera? Den ligger väl och samplar bilden under exponeringen och då en i taget. Det låter ogenomförbart direkt i kameran, nån som kan?
 
Fuji s2 pro
har dubbel eller multiexponering inbyggd i kameran. Den fungerar på samma sätt som på analoga kameror. Dvs du måste tänka på att det är den samanlagda ljusmängden för alla exponeringar som syns på din bild.
/Lars-åke
 
Jag gissar att kameran internt adderar ihop två bilder, precis som man kan göra i ex. Photoshop.
Jag tror inte Fujis CCD klarar att hantera en dubbelexponering utan vidare och den fungerar inte alls som film.
 
Mats Jonsson sa "Jag gissar att kameran internt adderar ihop två bilder, precis som man kan göra i ex. Photoshop.
Jag tror inte Fujis CCD klarar att hantera en dubbelexponering utan vidare och den fungerar inte alls som film."

Ja du Mats Jag antar att du också har en fuji s2 pro och att du då har testat den med multiexponering.
Det jag menade med att den fungerade som film var att den första bilden du exponerar blir svagare och svagare exponerad desto fler exponeringar du gör på den. liksom det blir på vanlig film.

/Lasse
 
Nej, då fungerar den inte alls som film. Den första exponeringen på en film bleks inte ur bara för att man exponerar fler gånger efteråt, dvs 'blir svagare och svagare'. Ju mer (fler gånger) filmen exponeras desto mörkare blir den. Sådant funkar bara i en digitalkamera som kan hantera exponeringarna hur som helst.
Men...plåtar man dia blir den förstås blekare och blekare. (kanske var det vad du menade)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.