Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbel-exponera digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hejduglade

Aktiv medlem
Har undrat lite hurvida man skulle kunna Dubbel-exponera digitalt, naturligtvis måste detta ske via bildbehandlings-program, man tar väl två bilder med olika focoseringspunkter, sammanför dessa som två lager sedan suddar man i det ena eller??

Japp i alla fall om jag använder den Canon EOS 300D jag använder nu, eller den tidigare Minolta Dimage 7i, som båda saknar denna funktion i kameran. Funktionen är lixom överflödig, då det är bätttre kontroll över resultatet genom att göra dubbelexponeringen i bildbehandlingsprogram som kan hantera lager.

Hejduglade skrev:
Har undrat lite hurvida man skulle kunna Dubbel-exponera digitalt, naturligtvis måste detta ske via bildbehandlings-program, man tar väl två bilder med olika focoseringspunkter, sammanför dessa som två lager sedan suddar man i det ena eller??

Suddar du så får du ett fotomontage. Vill uppnå dubbelexponeringseffekten så är det transparansen du ska ändra på.

Fast när du ändå bildbehandlar så ska du använda alla metoder som finns för att få det resultat du vill ha.

Fast när du ändå bildbehandlar så ska du använda alla metoder som finns för att få det resultat du vill ha.

Som t e x vaddå??

Hejduglade skrev:
Låter intressant....hur väljer kameran vad som stannar och vad som skrivs över???
där finns en speciel funktion för det. Jag ställer in dubbelexponering och tar en bild, trycker på spara och tar nästa bild och sedan lagra, givetvis så underexponerar jag ett steg också, funkar kanon, men hur det funkar i princip har jag aldrig kollat.

Mig veterligen är det bara Finepix S2pro som har denna funktion inbyggd i kameran. Och jag förstår inte hur ni med andra kameror kan leva utan. Det är väl ingen sport att lägga ihop bilderna i datorn? Nej, skall det göras riktigt så skall det göras ute på fältet.

divander skrev:
Mig veterligen är det bara Finepix S2pro som har denna funktion inbyggd i kameran. Och jag förstår inte hur ni med andra kameror kan leva utan. Det är väl ingen sport att lägga ihop bilderna i datorn? Nej, skall det göras riktigt så skall det göras ute på fältet.
Bra talat Robin!

Hejduglade skrev:
Låter intressant....hur väljer kameran vad som stannar och vad som skrivs över???

Om det ska funka på samma sätt som med en dubbelexponerad film så ska ju bilderna läggas ihop, d.v.s. färgvärdena för pixlarna från respektive bild ska summeras på nåt sätt (förmodligen inte en helt vanlig addition, men nästan).

Men jag förstår inte riktigt vitsen med att göra det i kameran. Det enda man uppnår är en brist på kontroll över resultatet. Varför det nu skulle vara mer "riktigt" förstår jag rakt inte.

divander skrev:
Det är rätt ovanligt att se någon med dslr som klankar ner på datorn faktiskt. Dels är du helt beroende av den för efterarbete när du inte har något vanligt mörkrum, och dels är din kamera en dator. Din S2 gör nästan precis samma sak som ett bildbehandlingsprogram, och du kan kontrollera resultatet direkt och göra om bilden om det krävs. Är bilderna från den mindre riktiga än ett vanligt negativ, som fungerar som det "ska", och där du inte kan kontrollera resultatet direkt? Eller tjuvkikar du aldrig på hur det blev? :)
Är det "riktigare" att ta en bild när man inte kan se resultatet direkt förresten?

Räknar du besvärlighetsmängd som ett mått på riktighet? Det kanske är lite besvärligare att komponera bilden exakt rätt i sökaren än att kunna justera det i photoshop, men det är säkerligen värre i en skokartong från 1906. Varför har du inte en sån istället för en dslr för 20000?

Och om du ska sporta kan du väl lika gärna köpa dig en bandyklubba?.. ;)

edit:
John:
I slutet av artikeln jag postade skriver han lite kort om hur det fungerar. Jag kan inte uttala mig om hur mycket rätt han har, har inte gjort några utförliga tester själv, men iaf. :)

"The Screen blending mode causes Photoshop to blend each image with the one below it, calculating the inverse product of each pixel value. This complicated math results in a lighter pixel, although pure black and white will retain their values. The result very closely matches what would be obtained by capturing a multiple exposure image with film, or with a digital SLR that supports multiple exposures in the camera."

Senast ändrad:
divander skrev:

Jag har en Fuji FinePix S7000 och den har osså dubbelexponerings funktion om någon undrar...

Spelar väl ingen roll om man gör det i kameran eller datorn. Förr var det kanske enklare att göra det i kameran (analoga alltså) men med tiden har ju datorerna utvecklats grafiskt...

Skulle nog ha tagit en stund att göra en dubbel exponering i datorn i ex.vis 1024x768 pixlar år 1993...

Jo det här har jag oxå funderat på.
Om man underexponerar ett steg på två bilder och sedan lägger dem i varsitt lager i PS och väljer att det översta lagret skall blandas med "screen" med det undre så borde det väl bli en perfekt exponering efterssom "screen" är en additiv blandning av lagren så vitt jag fattat.

Nån som testat detta?

Skall man ha en trippelexponering borde man då underexponera två steg *klurar* eller skall man underexponera 1,3 steg?

/Feffe

Skulle vara lite kul att se ett resultat av S2 dubbelexponering "direkt från fältet", ni som har s2 kan ni presentera en sådan bild så att man kan bilda sig en grafisk uppfattning om dess kvalitet och förmåga??

ANNONS