Carl Johan
Aktiv medlem
Hejsan!
Det är så här att jag håller på med ett projekt i skolan. Vi ska välja ett yrke och hålla ett litet föredrag om hur det är att jobba med det. Givetvis valde jag fotograf (mode- och reklamfotograf). I arbetet ingår det att man ska intervjua en person med yrket. Jag tänkte att det kanske vore enklast att försöka fixa det via fotosidan, eftersom det finns rätt många duktiga proffsfotografer här.
Jag vore darför väldigt tacksam om någon professionell fotograf kunde svara på dessa frågor!
Varför vill man bli man fotograf?
Hur utbildar sig de flesta fotografer? Hur lång tid tar det?
Hur är det etablera sig och sitt namn på marknaden?
Arbetstider? Vem är det som bestämmer dessa? Är det du själv eller måste du slaviskt följa kunden/uppdragsgivarens tidspress och krav? Hur ser en arbetsdag ut?
Var yrket det du föräntade dig när du bestämde dig för att bli fotograf?
Vad tycker du är för- och nackdelar med att jobba som fotograf?
Kom gärna med lite spontana synpunkter och funderingar!
Tack på förhand!
/cj
Det är så här att jag håller på med ett projekt i skolan. Vi ska välja ett yrke och hålla ett litet föredrag om hur det är att jobba med det. Givetvis valde jag fotograf (mode- och reklamfotograf). I arbetet ingår det att man ska intervjua en person med yrket. Jag tänkte att det kanske vore enklast att försöka fixa det via fotosidan, eftersom det finns rätt många duktiga proffsfotografer här.
Jag vore darför väldigt tacksam om någon professionell fotograf kunde svara på dessa frågor!
Varför vill man bli man fotograf?
Hur utbildar sig de flesta fotografer? Hur lång tid tar det?
Hur är det etablera sig och sitt namn på marknaden?
Arbetstider? Vem är det som bestämmer dessa? Är det du själv eller måste du slaviskt följa kunden/uppdragsgivarens tidspress och krav? Hur ser en arbetsdag ut?
Var yrket det du föräntade dig när du bestämde dig för att bli fotograf?
Vad tycker du är för- och nackdelar med att jobba som fotograf?
Kom gärna med lite spontana synpunkter och funderingar!
Tack på förhand!
/cj