Annons

Du där! Proffsfotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Hejsan!
Det är så här att jag håller på med ett projekt i skolan. Vi ska välja ett yrke och hålla ett litet föredrag om hur det är att jobba med det. Givetvis valde jag fotograf (mode- och reklamfotograf). I arbetet ingår det att man ska intervjua en person med yrket. Jag tänkte att det kanske vore enklast att försöka fixa det via fotosidan, eftersom det finns rätt många duktiga proffsfotografer här.
Jag vore darför väldigt tacksam om någon professionell fotograf kunde svara på dessa frågor!

Varför vill man bli man fotograf?

Hur utbildar sig de flesta fotografer? Hur lång tid tar det?

Hur är det etablera sig och sitt namn på marknaden?

Arbetstider? Vem är det som bestämmer dessa? Är det du själv eller måste du slaviskt följa kunden/uppdragsgivarens tidspress och krav? Hur ser en arbetsdag ut?

Var yrket det du föräntade dig när du bestämde dig för att bli fotograf?

Vad tycker du är för- och nackdelar med att jobba som fotograf?

Kom gärna med lite spontana synpunkter och funderingar!

Tack på förhand!
/cj

Kanske inte finns några proffsfotografer...Bara yrkesfotografer ;-)

1. Varför väljer man ett yrke? - För man tycker det är intressant kanske? Man kanske känner att just fotografera och dokumentera händelser är något spännande och intressant.

2. Finns en uppsjö av folkhögskolor, bl.a. på Gotland som har kurser i pressfotografering. Även numera medie-linjer på gymnasienivå.

3. Det tar lång tid att etablera sig på marknaden och väldigt svårt att komma in. Det bästa sättet är nog att börja genom en bildbyrå och en egen sida på nätet.

4. Arbetstider... Ja..det är väl när det finns jobb.. De flesta "jobbar" väl mellan 8-18 samt helger, vid t.ex. bröllop eller dop. Det är ju kunden som bestämmer arbetstiden.

5. Inget bra svar på det eftersom jag inte är mode eller porträttfotograf...

6. Se 5.

Mvh

Jeppe - inte proffs..bara duktig ;)

varför bli fotograf?

Hej,ska försöka svara på några frågor i alla fall.

Jag ville bli fotograf för att jag tyckte att det var så himla kul.Älskade mörkrummet från första stund.Det var en enorm känsla av att skapa något.Hade aldrig funderat på något annat innan jag började min utbildning.Ja,kort sagt det var ett stort intresse.

Utbildningar kan jag nog inte hjälpa dej så mycket med, för det var så himla längese´n det var aktuellt för mej.
Men det ringer ofta till studion, en massa ungdomar som vill ha praktikplats, så det måste finnas en uppsjö av mediagymn. och folkhögskolor.För nå´t år se´n hade jag en assistent som kom från Kulturama (och tyckte att den utb. var bra).Jag själv tror nog att det är jättebra att gå en utbildning, men att det gäller nog lika mycket att få en assistentplats el. likn.efteråt.Beror också självklart på hur man har tänkt sej att jobba framöver.

Det är tufft att etablera sej,det finns och har alltid funnits, en massa duktiga fotografer som man konkurerar med.Min erfarenhet är inom reklam,
och där gäller det att ringa reklambyråer och företag för att få en tid att komma och visa upp sina bilder, och försöka att etablera nån form av kontakt.Hemsida är säkert också jättebra, även om min erfarenhet är att den personliga kontakten är jätteviktig med "uppdragsgivaren"

Arbetstiden? Dom flesta av oss är nog egna företagare och det är nog samma sak som i alla brancher.Man jobbar mycket när det är mycket jobb,
och rullar tummarna mellan varven.Har man tagit åt sej ett projekt måste man hålla leveranstiden man lovat, för sen är det många fler led efteråt som står bokade.Repro, tryckerier m.m.

Förväntningar? Ja,i stort sett.Många gånger mycket roligare.När jag tänker efter, är dom trista stunderna dom när man inte har jobb full ut.Visst, det finns mer eller mindre roliga jobb.Inte alltid så kul att "mata igenom" en massa bilder per dag.Typ sjutton korvar (med olika kryddning) i samma ljus på samma bakgrund.Men, jag tycker faktiskt att jag lär mej nå´t nytt med varje jobb.

Jag tror att för och nackdelar har "lyst"igenom ovan.

Hoppas att det varit till nån hjälp.Men försök väck upp lite fler, så du får lite bredd.Det finns så många olika typer av fotografer och våra världar är så olika.

mvh/Pia